דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט השלום בפתח תקוה: כלי הרכב נראה ומשמש כרכב שטח ועל כן יסווג ככזה 

מאת    [ 09/06/2020 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 1142 פעמים ]

בית המשפט הכריע כי כלי רכב מתוצרת YAMAHA מסוג  700E YXE, יסווגו כרכבי שטח בהתאם לפרט מכס 87.03 לצו תעריף המכס החייב במס קניה.

עובדות המקרה:

יבואנית כלי רכב, המייבאת בין השאר רכבים מתוצרת YAMAHA, ביקשה לסווג את דגם וולברין מתוצרת זו כ"רכב המשמש להובלת טובין" / "טרקטור משא", בפרט 87.04.3140 לצו תעריף המכס, החייב במס קניה בשיעור 12%.

מנגד, טען המכס, כי יש לסווג את הוולברין כ"מכונית ורכב מנועי אחר שתוכנן בעיקר להסעת נוסעים"/"רכב שטח" בפרט 87.03.2170 לצו תעריף המכס, החייב במס קניה בשיעור 50%.

הואיל והרכבים אשר ייבאה היבואנית לפי סיווג "טרקטור משא" לא שוחררו מהמכס, היא שילמה, תחת מחאה, מס קניה לפי סיווג "רכב שטח", כדי שהרכבים ישוחררו מהמכס, ועל כן היא מבקשת סעד הצהרתי מבית המשפט בעניין סיווג הרכבים.

טענות הצדדים:

לטענת היבואנית, הוולברין בנוי להובלת טובין ועומד בכל הדרישות מכוח תקנות התעבורה לצורך הגדרתו כ"טרקטור משא", והפנתה לכך שרכבים מסוג הוולברין מסווגים באירופה כטרקטור משא כעמדתה.

לשיטת המכס, אין המדובר ברכב אשר נועד להובלת טובין אלא ברכב אשר נועד בעיקר להסעת נוסעים ויש לראותו כרכב שטח. במסגרת זו, טען המכס כי בניגוד לטענת היבואנית, הוולברין כלל אינו מקיים את מלוא הדרישות להגדרתו כ"טרקטור משא", הואיל והגדרת "טרקטור משא" לפי צו תעריף המכס מפנה לתקנות התעבורה שם נקבע, בין השאר, כי הספק מנועו המרבי יהיה הספק שאינו עולה על 23 קילוואט, ואילו הספק המנוע של הוולברין הוא 35 קילוואט ועל כן אינו עונה להגדרת "טרקטור משא" לפי הגדרת צו תעריף המכס.

בנוסף, הפנה המכס לכך שבהוראת הרישוי אשר הוצאה לרכב נרשם במפורש, כי הרכב אינו מיועד לעבודה ו/או גרירה ו/או להובלת מטען למעט מטען אישי בארגז, וכן כי הרכב מיועד לנסיעה בדרכי עפר בלבד, ולפיכך, ברור שהרכב מתאים לסיווג כ"רכב שטח" ולא לסיווג כ"טרקטור משא".

באשר לטענת היבואנית כי הרכב מסווג באירופה כ"טרקטור משא", טען המכס, כי הסיווג אשר הציגה היבואנית, התייחס לרכב בעל נתונים שונים לחלוטין.

דיון והכרעה:

בית המשפט קבע, כי באשר לטיבם ומהותם הפיזיים של הטובין, לוולברין מהות תפקודית המשלבת שימושים שונים, בהם בולט המאפיין הדומיננטי של התאמתו הניכרת לנסיעה בשטח עפר לא סלול.

בנוסף קבע בית המשפט, כי יכולתו של הוולברין להוביל מטען, מוגבלת להעמסה של 136 ק"ג, וביחס למשקלו וגודלו של הוולברין, יכולת זו אינה מהווה מאפיין דומיננטי של הוולברין אלא שימוש נוסף אשר לא נועד להיות העיקרי.

בית המשפט הבהיר, כי באשר לפרשנות המשפטית של פרטי המס הנוגעים לעניין, יכולתו של הוולברין "להוביל טובין" כאמור בפרט מכס 87.04 הינה משנית, לתכנונו של הוולברין ל"הסעת נוסעים" בנוחות בשטח כאמור בפרט מכס 87.03.

בית המשפט הוסיף בהקשר זה, כי בוולברין לא מתקיימות הדרישות להגדרת "טרקטור משא" בהתאם לפרט מכס 87.04, שכן הספק מנועו (35 קילוואט) עולה על 23 קילוואט, וכי הוא אינו מיועד לגרירה והובלת טובין. לעומת זאת, בית המשפט ציין, כי בוולברין מתקיימות כל דרישות הגדרת "רכב שטח" בהתאם לפרט מכס 87.03.

לבסוף קבע בית המשפט כי על סמך מהותו התפקודית של הוולברין, ובהתאם לפרשנות פרטי המכס נשוא המחלוקת, הסיווג המתאים ביותר לוולברין הוא בפרט 87.03 לצו תעריף המכס.

סוף דבר

בית המשפט הכריע כי הרכב יסווג לפי פרט 87.03.2170, ולפיכך דחה את התביעה הן לעניין הסעד ההצהרתי אשר התבקש, והן לגבי השבת מס הקניה אשר שולם על ידי היבואנית תחת מחאה.

בית המשפט חייב את היבואנית בהוצאות ושכר טרחה בסך כולל של 15,000 ש"ח.

ת"א 9129-07-17 קשר ימי בע"מ נ' מדינת ישראל, בפני סגנית הנשיאה  שלהבת קמיר-וייס, פורסם ביום 28.1.2020.

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים.  Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089848




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב