דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות החולים הסופניים 

מאת    [ 07/06/2020 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 1597 פעמים ]

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של חברה דמוקרטית הוא היכולת לאפשר לכל אדם את הזכות לבחור את נתיב חייו – גם ובייחוד בימים שבהם חייו מתקרבים לסופם. הזכויות של חולים סופניים, כמו גם היכולת להחליט האם להמשיך לקבל טיפולים תומכים או לסיים את חייהם – הן סוגיות רגישות ומורכבות מאין כמוהן. אולם כיום החוק הישראלי מעגן זכויות חשובות לחולים סופניים – שחשוב להכיר ולהפנים:

חוק הנוטה למות: באילו מקרים אדם יכול לבחור לסיים את חייו?

ב-2005 נוסח ואושר בישראל "חוק החולה נוטה למות", אשר מעגן את כל הזכויות של אנשים שנמצאים בפרק האחרון של חייהם. על פי חוק זה, אנשים מוגדרים כמי שנוטים למות בכל מקרה שבו הרופאים המטפלים מעריכים שתוחלת החיים שלהם לא תעלה על שישה חודשים.

מטרת החוק היא לעגן את זכויות החולים הסופניים ולקבוע את גבולות האחריות של הצוותים הרפואיים בהם. החוק מבצע הפרדה בין 3 קטגוריות של מצבים רפואיים ואת דרכי הטיפול השונות בכל אחד מהם.

במצב כזה, למטופלים יש את האפשרות לבחור האם לקבל טיפולים שעשויים להאריך את חייהם או לוותר עליהם. בכל מקרה – הצוות הרפואי יכבד את רצונם, אך יהיה מחויב להעניק טיפולים נלווים שייעודם להפחית את הסבל שמזמנת המחלה. אם על פי ההערכות, תוחלת החיים של המטופל קצרה משבועיים, הוא זכאי לוותר גם על הטיפולים הנלווים האלו.

טיפולים תומכים: הוספיס ביתי לחולים סופניים

טיפול פוליאטיבי ניתן לחולים סופניים דרך קופות החולים ללא תשלום כחלק מביטוח הבריאות הממלכתי בישראל. תפקידו של הטיפול הזה הוא להעמיד בפני המטופלים מערך שלם שנועד להקל עליהם, לתמוך בהם ולטפל בהם בימים, בשבועות ובחודשים המורכבים והרגישים האלו. במערך כזה פועלים אנשי מקצוע אשר עברו הכשרה ארוכה ומעמיקה לליווי אנשים שנוטים למות. הצוותים המקצועיים מספקים ליווי פסיכולוגי, טיפול בכאבים, סיעוד וסיוע בביצוע פעולות יומיומיות.

מחקרים מראים כי הטיפול הזה משפר בצורה דרמטית את איכות חייהם של מטופלים אלו ומסייע להקל בצורה כלשהי על הקושי המובן של מי שמתמודדים עם התקופה המטלטלת הזאת. ב-2009 אימץ משרד הבריאות הישראלי את המלצת ארגון הבריאות העולמי (WHO) למתן סל הטיפולים הזה לכל מי שמוגדר כחולה סופני, על מנת לאפשר לו לסיים את חייו בכבוד ובשלווה – תוך צמצום הסבל הכרוך בהתמודדות הזאת למינימום האפשרי.

טיפולים פליאטיביים ניתנים לחולים הזכאים לכך דרך קופות החולים ללא תשלום, כחלק מסל השירותים שבחוק ביטוח הבריאות הממלכתי. החוק מגדיר כי אנשים שנוטים למות זכאים לטיפולים בביתם, על ידי מערך פליאטיבי שזמין בעבורם 24 שעות ביממה


שר"ן מפעילה מגוון שירותי רפואה המתקדמים ביותר בארץ : הוספיס בית , אשפוז בית, ביקור רופא עד הבית, אחיות ומעבדה עד הבית, ליווי רפואי ועוד...


 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב