מהם הגורמים לעלייה במסת השריר (היפרטרופיה שרירית)?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מהם הגורמים לעלייה במסת השריר (היפרטרופיה שרירית)? 

מאת    [ 22/05/2020 ]
מילים במאמר: 402   [ נצפה 365 פעמים ]

 
 

עלייה במסת השריר (היפרטרופיה)

אחת המטרות השכיחות ביותר בקרב מתאמנים בחדר הכושר היא – עלייה במסת השריר.

עלייה במסת השריר (היפרטרופיה שרירית) היא תהליך המתרחש ביצורים חיים כחלק מאדפטציה שרירית לעומסים ומתחים משתנים על רקמות השריר. היפרטרופיה שרירית היא גדילה של רקמת השריר באמצעות הגדלת נפחם של התאים המצויים בה.

3 מכניזם של ההיפרטרופיה השרירית:

1. מתח מכני – כמות העומס/מתח הפועלת על השרירים, מתייחס בדרך כלל למשקלי העבודה בחדר הכושר.

2. סטרס מטבולי – השינויים המטבוליים ברקמות השריר כגון: שינוי ברמת החומציות, ריכוזי חומצה לקטית (חומצת חלב), זרימת דם מוגברת לשריר וריכוזים של מטבוליטים שונים.

3. נזק שרירי – הנזק שנוצר לרקמות השרירים בעקבות החשיפה לעומסים. בעקבות עבודה מאומצת של שרירי השלד כנגד משקל, מתרחשים קרעים/פציעות מיקרוסקופיות ברקמות השריר, שבאמצעותן הגוף שואף לאחות, לבנות ולהגדיל את הרקמות "שניזוקו" בזמן ההתאוששות.

מהם הגורמים לעלייה במסת השריר? (היפרטרופיה)

1. עומס הדרגתי מתמשך – גורם זה מסביר שעל מנת שתתרחש עלייה במסת השריר, יש לחשוף את רקמות השריר לעומסים באופן הדרגתי ומתמשך. הדרך הנפוצה ביותר לחשיפת השרירים לעומסים משתנים, היא באמצעות אימוני התנגדות כנגד משקל חיצוני או משקל גוף.

2. תזונה – גורם נוסף וחשוב מאוד. ללא תזונה מתאימה הגוף לא יוכל להשלים את תהליך ההיפרטרופיה כראוי ובמקרים מסוימים לא תתרחש היפרטרופיה כלל. על מה חשוב לשמור בתפריט התזונה למטרת עלייה במסת השריר:

3. מאזן קלורי חיובי – מאזן קלורי הקובע שכמות הקלוריות הנכנסות צריכה להיות גבוהה יותר מכמות הקלוריות הנשרפות (יוצאות). כלומר, צריכת קלוריות מוגברת.

4. צריכת חלבונים מספקת – החלבונים מסייעים לבניית רקמות השריר בגוף, ויש לצרוך מהם כמות מספקת על מנת להשיג עלייה במסת השריר.

5. התאוששות – מנוחה היא חלק חשוב ביותר בכל הקשור לעלייה במסת השריר, יש לתת לגוף זמן להתאושש מכיוון שתהליך "הבנייה" מתרחש בזמן המנוחה. כפי שכבר ציינו בתחילת המאמר, בעקבות החשיפה לעומסים מתרחשים נזקים ברקמות השריר, שבהמשך מתאחים ומתחדשים בזמן מנוחה.

6. התמדה – היפרטרופיה היא תהליך מורכב וארוך (מספר שבועות עד מספר שנים), ויש להיות סבלניים ולהתמיד בו באופן רציף וקבוע.

סיכום

עלייה במסת השריר הינה תהליך ארוך ומורכב הדורש קיום תנאים ספציפיים בזמן מסוים. יש להתחשב בגורמים כמו: תוכניות אימונים, תזונה והתאוששות כאשר רוצים להעלות את מסת השריר. יש להתייעץ עם גורמים מקצועיים (מאמנים, תזונאים, פיזיותרפיסטים ועוד...) לפני כל ביצוע/ שינוי תוכנית אימונים/תזונה על מנת להימנע מפציעות מיותרות וחוסרים תזונתיים. בהצלחה בשגרת האימונים ושמרו על כושר ובריאות.

מאמן כושר בכיר, מדריך שחייה ומנטור לקידום הבריאות.


פיטנסופיה - כשכוח פוגש מוח

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב