דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיבור ישיר במקום דיבור עקיף במערכות יחסים. 

מאת    [ 14/05/2020 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 2407 פעמים ]

אנו מתקשרים בדרכים מגוונות, מורכבות, זהירות ומרומזות אשר מתאימות לסביבה המבקשת להימנע מעימותים, העלבות ועלבונות. נכון לעשות זאת כשמדובר בשיח מקצועי, פוליטי, אקדמי או חברתי, לא מחייב. אבל, כאשר מדובר במערכת יחסים קרובה ואינטימית, עמימות עלולה להוות קרקע למשבר עמוק. תקשורת בלתי ישירה ועמומה, היא בעייתית בעיקר בתקופה זו, כאשר אנשים נמצאים יותר בבית ורמת החרדה, התסכול והפחד גבוהים יותר.

נשאלת השאלה מה היא תקשורת דו משמעית ועמומה? מדובר תקשורת מורכבת, מתפתלת, דו-משמעית, עמומה ולא ישירה, בה הדברים מתקבלים לא מובנים ומבלבלים. שימוש בציניות היא דוגמה טובה למסר מבלבל.  מקור תקשורת זו במנגנון הגנה וניסיון להימנע מקרבת יתר רגשית.  תקשורת פשוטה, ישירה ולא מורכבת היא תקשורת ברורה, חד משמעית, כזו שגם ילד צעיר יכול להבינה.

ישנן סיבות רבות לשימוש בתקשורת מעורפלת  ולא מחייבת:

-          רצון להימנע מהתחייבות לפעול בדרך מסוימת ולעשות משהוא אשר יתברר , מאוחר יותר, כטעות. אמביוולנטיות, כאשר לא בטוחים מה רוצים או חושבים.

-          דיבור מעורפל מאפשר הכחשה והתכחשות לדברים שנאמרו לא בצורה בהירה, חד משמעית וישירה. תמיד אפשר לומר: "לא לזה התכוונתי... ", "את.ה מבינ.ה מה שאתה בוחר.ת להבין..." ולשנות את דעתך.

-          צמצום חילוקי דעות. דיבור דו משמעי ומעורפל מאפשר צמצום קונפליקטים וצמצום הפגיעה בעצמך או באחר. תקשורת זו יוצרת  מרחק ומרחב בטוח יחסית מבן הזוג.

לתקשורת לא ברורה ומעורפלת, יש מחיר. למרות שישנם  יתרונות כאלה ואחרים, ישנו גם מחיר אישי וזוגי לתקשורת כזו: הדברים המעורפלים הנאמרים הופכים חסרי ערך, בן הזוג ינסה להבין מה את.ה אומר.ת ומה הכוונה. במערכות יחסים מתוחות הפרשנות, לרוב, תהיה שלילית. במקום להתקדם במערכת היחסים, הזוג  יהיה עסוק בלקרוא בין השורות למה האחר התכוון ויסתובבו בלופ סביב הבנת המסר. פגיעה נוספת הינה חוסר כנות ופגיעה באינטימיות. דפוס שאיננו מאפשר צמיחה, אלא פגיעה.  השיח יהיה  "שטוח" ולא עמוק. העסוק יהיה בויכוח על הפרשנות ופרשנות הנגד ולא על הכוונה והרצון הכנה.

הפתרון הוא לומר מה שעל ליבך, חיובי ושלילי. לדבר על מה אתה מרגיש "כאן ועכשיו" מבלי להשתמש במנגנונים לא יעילים כמו דיבור "מלמעלה", מטשטש ולא ממוקד שאיננו מאפשר העמקת הקשר. קיים סכון  וסיכוי שבדיבור ישיר יוצרו חלוקי דעות וחוסר הסכמה, אין צורך להיבהל. זהו פתח למציאת פיתרון בנושא שכרוך בו קונפליקט רגשי או מעשי. ישירות עדיפה על מה שנראה ריחוק, אדישות וחוסר התייחסות לסיטואציה.

מה יצא לי מתקשורת ישירה? כאשר מדברים  באופן ישיר הביטחון בזוגיות עולה, מסייע בתחושת עצמי טובה יותר, אינך עסוק בלברור מילים בזהירות,  מתקיימת תחושה של  אותנטיות והלימה. לומדים לקחת אחריות לאמירתך (לא תמיד פשוט). דיבור ישיר מסייע  להתעמת עם משקעים מהעבר. כשאתה מעביר מסר  ברור, אין צורך לפרשן אותך ולהיכנס לקונפליקטים סביב ההבנה. אכן, ייתכן ויהיו קונפליקטים סביב ההסכמה, אבל פחות סביב ההבנה. הקשר הופך חיוני, יעיל ורגשי  ככל שהתקשורת מתבהרת.

כיצד מתחילים לדבר אופן ישיר ולא מעורפל? לא פשוט, יש צורך בתרגול ובאומץ. בתהליך עשויים  לגלות שבישירות אתה עלול לפגוע באחר, להפתיע אותו ולאכזבו  (שזה השילוש הקדוש לחסימה). הבשורה הטובה, שבתוך תהליך מודע, יש ביכולתך לעשות שינוי, לשפה כנה וישירה.  חשוב לזכור שבני זוג אינם חייבים להסכים בכל נושא. הדברים יכולים להיות נתונים למשא ומתן שלא תמיד מרוצים מהתוצאה, אבל מתקיימת תקשורת משמעותית. במחקרים נמצא כי 80 אחוז מהקונפליקטים הזוגיים אינם מגיעים לידי פתרון. אבל כאשר היחסים טובים, אפשר להתמודד ולהמשיך הלאה.

צרו מרחב המאפשר דיבור ישיר. בדקו עם עצמכם ושתפו היכן נרכש דפוס הימנעות והמיסוך. היו מודעים כאשר אתם משתמשים בציניות  ומיסוך (שינוי מתרחש בתוך תהליך).  שתף את השותף שלך בקושי ובקש את עזרתו, הדבר עשוי ליצור מערכת יחסים חיונית, איתנה, בטוחה ואינטימית יותר. 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב