דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה התרגלנו לחשוב מחשבות שליליות? 

מאת    [ 12/05/2020 ]

מילים במאמר: 936   [ נצפה 1775 פעמים ]

לדפוסי החשיבה שלנו יש תפקיד חשוב בהתפתחות שלנו בתור בני אדם. הם עוזרים לנו להסיק מסקנות לגבי עצמנו ולגבי המציאות החיצונית (אם יש כזאת בכלל). אבל אנחנו לא תמיד נוטים לקבל החלטות שקולות והגיוניות בגללם, כמו דפוס החשיבה "הכללה מוגזמת", דפוס שגורם לנו להסיק מסקנה כוללנית מוגזמת בגלל אירוע שלילי אחד. (למאמר על דפוסי חשיבה)

לאורך שבעה מחקרים שערכו אוני' ניו יורק עם אוני' קנגי מלון, נבדקו היכולת שלנו לצפות לעתיד מסויים ואיך הוא משפיע על הזיכרון שלנו. אחד מהמחקרים הראה שכאשר חשפו 30 סטודנטים לרעש של שואב אבק באורך 40 שניות ולאחר מכן נאמר לחצי מהנבדקים שיאלצו לשמוע אותו שוב בתום הניסוי, גילה שאלו שציפו לשמוע את הרעש שוב, מצאו את הניסוי מעצבן יותר מאלה שלא.

המחקר הסיק שאנחנו נוטים לזכור חוויות כקשות יותר ממה שהיו במציאות וכל זה בשביל שבפעם הבאה שניתקל בהם, הם יכאבו לנו פחות או יציקו פחות. מה שאומר שאנחנו מנפחים בצורה לא מודעת את החוויה הלא נעימה בשביל שבעתיד לא נסבול ממנה כל כך. 

 

זה מתחיל כבר בגיל שלושה חודשים

לא מעט מחקרים גילו שההטיות חשיבה השליליות שלנו מתחילות אצלנו מאוד מוקדם. תינוקות נוטים לשים לב יותר להבעות פנים וגוון קול עד גיל שנה. אחרי גיל שנה, מבדקים גילו שהמוח של התינוקות מגיב לגירויים שליליים בצורה בולטת מאוד. חלק מהמחקרים סוברים שההטייה השלילית מתחילה אצל תינוקות כבר בגיל שלושה חודשים.

מה קורה במוח שלנו?

מחקר נוירולוגי חשף שבמוח מתקיימת פעילות גדולה וענפה כשאנחנו חשופים לגירויים שליליים לעומת גירויים חיוביים. הפסיגולוג ג'ון קקויפו ערך מחקר שבו הוא הציג למשתתפים תמונות חיוביות, נייטרליות ושליליות. אחרי שהחוקרים ניתחו את הפעילות החשמלית שנקלטה מהמוחות של המשתתפים, מצאו שהתמונות השליליות גרמו לתגובה רחבה ועצמתית יותר מאשר התמונות החיוביות או הנייטרליות. אפשר להסיק שמאחר והפעילות החשמלית הענפה כתוצאה מגירוי שלילי, מתקיימת באיזורים קריטיים במוח, הפעולות, רגשות וההתנהגות שלנו מושפעים מכך הרבה יותר מגירויים או חוויות חיוביות.

איזה תחומים בחיים מושפעים מחשיבה שלילית? 

 במציאות של היום אנחנו כבר לא נדרשים לדאוג יותר מדי בשביל לשרוד. לא כמו האבות הקדמוניים שלנו, אנחנו לא צריכים לצוד את ארוחת הערב שלנו ולהינע מחיות טרף. למרות זאת, להטיות השליליות במוח שלנו יש השפעה על תחומים חשובים בחיים שלנו: קבלת החלטות, מערכות היחסים שלנו ואיך אנחנו תופסים אנשים אחרים.

1. קבלת החלטות  

קשה יותר לקבל החלטות כשאנחנו מחווטים להעריך סיכונים ולצפות לגרוע מכל. במחקר של כהנמן וטוורסקי, נמצא שאנחנו שמים משקל מאוד כבד על היבטים שליליים מאשר חיוביים בתהליך קבלת ההחלטות שלנו. מה שמשפיע מאוד על הנכונות שלנו לקחת סיכון. הם מצאו שכאשר נתנו לקבוצה של אנשים סיכוי שווה להרוויח או להפסיד סכום של כסף, הסיכון שבהפסד נשאר הרבה יותר זמן במחשבות שלהם מאשר הסיכוי להרוויח.

2. במערכות יחסים
הטייה שלילית יכולה להשפיע מאוד על מערכות היחסים האינטימיות שלנו. אם נצפה לתגובה שלילית מהפרטנר שלנו לדוגמא לקראת שיחה, אנחנו נבוא מוכנים למלחמה ואולי נהייה פחות קשובים וסובלניים תוך כדי. בגלל שהנטייה שלנו להגיב יותר לחוייה שלילית קיימת בכולנו, חשוב שנזכור שלמילים שליליות גם כן יש השפעה גדולה יותר במערכות היחסים מאשר מילים חיוביות. נוכל לנסות להיות יותר מודעים לנטייה הזאת ולרכך קצת את התגובות שלנו ואולי אפילו לחפש דרכים אחרות שיסייעו לנו לראות את הצד השני ביותר סלחנות ולנסות לא לצפות לגרוע מכל.

3. רושם ראשוני

אמרו לכם פעם שקשה לשנות רושם ראשוני? אני זוכר במדוייק רגע כזה בתור ילד בבית הספר כשהמורה גררה אותי לחדר המנהל ובדרך אמרה לי "תדע לך שמאוד קשה לשנות רושם ראשוני", נבהלתי ולא ידעתי מה אוכל לעשות בשביל לשנות את זה. מסתבר שיש צדק בדבריה. כשאנחנו מנסים לגבש דעה וליצור רושם ראשוני על אנשים, ניסוי מאוד מעניין הראה שהנטייה שלנו היא להתמקד בתכונות השליליות קודם לכן.   

דרכים להתגבר על החשיבה השלילית שלנו  

הבנו שלחשיבה השלילית שלנו יש השפעה ניכרת על מערכות היחסים שלנו, על קבלת ההחלטות שלנו ועל הרושם הראשוני שאחנו מגבשים על אנשים אחרים. מעבר לכל אלה, לחשיבה השלילית יש ממש השפעה על הבריאות המנטלית שלנו. אספתי בשבילכם מספר דרכים שיעזרו לכם להתגבר עליה.  

1. הפסיקו ללכלך על עצמכם
אין מי שלא מדבר לעצמו. הקול הזה בראש שלנו מלווה אותנו כל הזמן. אבל שימו לב מה הוא אומר כשאתם מאמינים שטעיתם, אכזבתם או עשיתם משהו לא בסדר. אנחנו מנהלים עם עצמנו דיאלוג שלילי שלא מבייש את האוייב הכי גדול שלנו. כשאתם קולטים שהדיבור השלילי הזה מתחיל לצעוק בתוככם על עצמכם, חפשו מינוח שונה לומר אותו. במקום "לא היית צריך לעשות את זה איזה דפוק אני" נסו לשנות את הנוסח ל"אני אלמד בפעם הבאה לא לעשות את זה, ככה לומדים"  

2. עשו חקירה למחשבות שלכם - The Work  

אם אתם כבר יודעים לזהות את הדפוסים הפחות חיוביים שלכם ושמים לב שהפוקוס שלכם הולך להיבטים הפחות נעימים של החיים, אז 'העבודה' (The Work) של ביירון קייטי תעשה לכם סדר ותעניק לכם את הכלים להתמודד עם זה. דרך 'העבודה' של ביירון קייטי אתם יכולים להתחיל להציף את הדפוסים והמחשבות השליליות שמנהלות את החיים שלכם ובעזרת תהליך פשוט ואפקטיבי, להעיר את עצמכם למציאות נעימה ומפוייסת יותר. התהליך יעזור לכם לאמת את המחשבות שלכם ותעניק לכם זווית ראייה הפוכה וגמישה יותר על המציאות. (איך עושים את העבודה)  

3. תגבירו את החוויות החיוביות בחיים
בגלל שיש לנו נטייה לזכור ולחוות בעוצמה חוויות שליליות בחיים, לוקח לנו יותר זמן לזכור ולהפנים חוויות חיוביות. זה מאוד חשוב לעזור לעצמנו לתת תשומת לב להיבטים החיוביים בחיים שלנו. לעשות את זה, דורש מאיתנו מאמץ מכוון ומודע והשקעת אנרגיה מחשבתית. כשקורה משהו חיובי בחיים שלכם, עצרו שנייה, צלמו אותו בראש שלכם (לא עם הנייד), נגנו אותו בדמיון שוב ושוב והרשו לעצמכם לחוות את התחושות שהוא מביא איתו. תנהלו יומן של חוויות טובות כדי שבסוף כל יום תוכלו למלא אירועים ורגעים חיוביים מהיום שעבר, תעדו אותם בפרטי פרטים.  

אופיר ברנשטם Facilitator מורשה בשיטת The Work  של ביירון קייטי


www.mindwork.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב