דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביישנות יתר אצל ילדים 

מאת    [ 10/05/2020 ]

מילים במאמר: 554   [ נצפה 2326 פעמים ]

כשהילד שלכם היה פעוט, הוא היה מתחבא מאחורי הירך שלכם כשהיו מגיעים אנשים חדשים לקראתו. "איזה מתוק", היו אומרים. "הוא ביישן".  כמעט כל פעוט עובר את השלב בו הוא חושש מזרים, מחפש את המוכר והידוע, חושש להתבטא במקומות בהם הוא מרגיש לא נוח. אך אצל מרבית הילדים אותה ביישנות מתוקה תחלוף כאשר הם יגדלו.

מה קורה כאשר היא לא חולפת? יתכן ותשימו לב כי הילד שלכם חושש או נמנע מקשר עין, הוא לא רוצה להשתתף במשחקים קבוצתיים ומעדיף לשחק לבד, הוא ממשיך להזדקק לכם בסיטואציות חדשות ולא מוכרות גם כאשר הוא כבר לא פעוט, הוא ממעט לדבר ולוקח לו זמן להיפתח בסביבה חדשה. בבית הוא מדבר, משחק, שר ונהנה, אך מחוץ לבית הוא הופך לילד אחר, והאיכויות היפות שבו לא באות לידי ביטוי. אם סימנים אלו מופיעים אצל הילד שלכם, יתכן והוא מתמודד עם ביישנות יתר, מצב שיכול לגרום לסבל ולקושי חברתי לא קל.

ממה נגרמת ביישנות יתר?

אין גורם אחד מסוים עליו ניתן לשים את האצבע ולהאשים אותו כגורם לביישנות. היא יכולה לנבוע מגורם גנטי או מולד הקשור ישירות לטמפרמנט הטבעי של הילד, או להורה מופנם וביישן, היא יכולה לנבוע מגורם פיזי כגון קושי שפתי או שמיעתי שגורם לילד להתכנס בתוך עצמו ולא להתבטא, היא יכולה לנבוע מגורם הקשור לוויסות החושי, אם ילד סובל מרגישות למגע או למרעש אשר גורמות לו להתכנס ולהימנע מסיטואציות המוניות, והיא גם יכולה להגיע מאיזושהי חוויה קשה או שלילית שעבר הילד במהלך חייו אשר גרמה לו להימנע מחברה או מדברים לא מוכרים שנתפסים עבורו כמפחידים.

כיצד ביישנות יתר משפיעה על היומיום של ילדכם?

ראשית, חשוב להבין כי לא כל הצגה של מאפיינים ביישניים זו ביישנות יתר. לעיתים, תמיכה של ההורים, הבנה של ההתנהגות ללא בקשות ולחצים להשתנות, וחיזוק נקודות העניין והחוזק שלו, יוכלו לעזור לו. טיפול נדרש כאשר אתם שמים לב כי מופיע קושי חברתי אמיתי אצל הילד, והוא לא מצליח להשתחרר גם כאשר הוא נוכח כבר תקופה בבית הספר או הגן – המסגרת העיקרית שלו, מלבד הבית. במקרים כאלה, יתכן כי הילד שלכם יתקשה ביצירת חברויות חדשות, ימנע ממשחקים או פעילויות קבוצתיות, יחווה תחושת בדידות, יתקשה בהצלחה בלימודיו, יפתח דימוי עצמי שלילי ונמוך ותחושת ערך עצמי פחותה מחבריו לספסל הלימודים, ולעיתים עשויה הביישנות אף להתגבר למצב של חרדה חברתית.

אז מה עושים?

אחד התסכולים העיקריים של הורים לילדים הנוטים לביישנות יתר, נובע מן העובדה כי לילד יש כל כך הרבה איכויות נפלאות ויכולות שלא מגיעות לידי ביטוי מחוץ למסגרת הבית הבטוח והנוח. הילד שלהם למעשה מוותר על עצמו, על דעותיו ועל רצונותיו במסגרת הלימודים או במסגרות חברתיות שונות, בשל הביישנות, ובכך מפחית את הבטחון העצמי שלו, את הדימוי העצמי ואת תחושת הערך.

אחד הטיפולים היעילים ביותר להתמודדות עם קשיים חברתיים הנובעים מביישנות יתר והסתגרות הוא הטיפול הקבוצתי.

במרכז 'נפגשים' אנו מציעים טיפול קבוצתי לחיזוק מיומנויות חברתיות משום שאנו מאמינים ויודעים שזו הדרך הטובה ביותר לאפשר לילדים התנסויות בתנאים בלתי מאיימים. הקבוצות הן קבוצות קטנות המלוות על ידי מטפל מקצועי, ובהן יכולים הילדים לחוות שיתוף, חוויה, קבלת תגובות מחברים ועוד, ולהרגיש הצלחה בתוך הקבוצה אשר מעלה את הערך העצמי ומקנה אומץ ויכולות להתאמן ולנסות את הכלים שרכשו, גם במסגרות אחרות. הטיפול הקבוצתי מפחית את ההימנעות, מחזק את הבטחון, מספק לילדים חידוש בדמות חוויה חברתית שהיא נעימה ואינה מאיימת כפי שחשו עד כה, ובעיקר מהווה מקום בטוח להתאמן וגם להצליח. כשהמצב הרגשי משתנה לטובה הילדים פנויים יותר ללמוד איך להגיב בצורה מותאמת למתרחש סביבם, ולרכוש כלים לחיזוק הכישורים החברתיים שלהם.

 

ניצן סולימן - מנחת קבוצות ומדריכת הורים.


מנהלת מרכז נפגשים בכפר סירקין.


טיפול רגשי בקבוצה לילדים ונוער, קבוצות לחיזוק מיומנויות חברתיות.


טלפון: 053-6371601


בקרו באתר שלנו: https://nifgashim.co/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב