דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגילים מוצלחים ותרגילים מסריחים בבחירות השנה לכנסת 

מאת    [ 12/03/2020 ]

מילים במאמר: 1036   [ נצפה 1536 פעמים ]

 

הבחירות לכנסת מסמנות שבר עמוק במערכת הפוליטית הישראלית. לראשונה אי פעם, ובאופן חריג גם ביחס לדמוקרטיות אחרות בעולם, נערכו בישראל שלוש בחירות בתוך פחות משנה. הסיבה לתופעה חריגה זו נעוצה בכך ששתי הכנסות הקודמות (ה-21 נבחרה באפריל 2019 וה-22 נבחרה בספטמבר 2019) לא הצליחו לכונן ממשלה.

שתי הבחירות נערכו בצילן של פרשיות השחיתות בהן נחשד ראש הממשלה בנימין נתניהו. התוצאות של בחירות ספטמבר הציבו גם הפעם את אביגדור ליברמן כלשון מאזניים. כמו לאחר בחירות הקודמות גם הפעם כשלו הניסיונות להקמת ממשלה. התהליך התרחש במקביל להתקדמות המשפטית בפרשיות נתניהו: זמן קצר לאחר הבחירות התקיים השימוע, וב-21 בנובמבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו בסעיפים של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

אני מפרט בהמשך את האירועים החשובים - תרגילים מוצלחים וכשלונות מסריחים, שבגללם מפלגות לא נעלמו מהמפה, ושבגללם ביבי לא הצליח להקים ממשלה.

 

בחירות אפריל 2019 - הבחירות לכנסת ה-21

בכל הסקרים נראה היה מצבה של המחנה הדמוקרטי בכי רע. בסקרים ספציפיים היא קיבלה 4 מנדטים. בשלב הסופי שתה לה גנץ כאגרסיביות את הקולות, והיא עמדה בסכנת מחיקה מהמפה הפוליטית,

 

תרגיל מוצלח מס' 1 - המחנה הדמורקטי

המחנה הדמורקטי: בבחירות אפריל 2019, ללא ח"כ עיסאווי פריג' וההסכם הסודי עם מפלגת הרפורמה הערבית, מרצ לא הייתה עוברת את אחוז החסימה שהיה בבחירות אלה 140,051. מתוך 156,362 המצביעים שהצביעו למפלגה, למעלה מ-38 אלף היו אזרחים ערבים. להשוואה ב?2015 קיבלה מרצ כ?15 אלף קולות  בלבד מאזרחים ערבים. ב-2019 אחוז המצביעים בציבור הערבי עמד על 48.7%, מתוכם חמישית הצביעו מרצ. הסכם סודי שנחתם עם מפלגת הרפורמה הערבית, הוסיף למרצ בסביבות 20 אלף קולות ערבים בבחירות אפריל 2019. בבחירות בספטמבר  2019 תהליך זה לא חזר.

 

 תרגיל מוצלח מס' 2 - ישראל ביתנו

ישראל ביתנו: מפלגתו של אביגדור ליברמן זכתה ל-5 מנדטים, עם 173,004  קולות. אביגדור ליברמן נתן לביבי יסוד לקוות עד השניה האחרונה שהוא יצטרף לקאוליציה בראשות ביבי. וכך ביבי לא טרח לחפש עריקים מהשמאל.

 

כשלון מס' 1 - הליכוד

הליכוד: ביבי לא זיהה את פוטנציאל הקולות שבוזבזו בימין, ולא גרם לאיחודים.  הימין החדש בזבז - 138,598  קולות השווים 3 מנדטים. מפלגת זהות בזבזה - 118,031 קולות השווים 2.5 מנדטים.

 

כשלון מס' 2 - הליכוד

הליכוד: טעותו של נתניהו הייתה התעסקותו היתרה באיחוד מפלגות הימין,  המורכב מאיחוד מפלגות הבית היהודי, האיחוד הלאומי - תקומה ועוצמה יהודית  והזנחה של האיחוד בין גשר וכולנו החברתיות ימניות שנכשלו בבחירות אילו. גשר של לוי, לא עברה את אחוז החסימה, וכולנו של כחלון זכתה ב-4 מנדטים בלבד.

 

בחירות ספטמבר 2019 - הבחירות לכנסת ה-22

 

תרגיל מוצלח מס' 3

העבודה-גשר: עמיר פרץ חתם על הסכם סודי עם מפלגת הרפורמה הערבית. הסכם זה הוסיף להעבודה-גשר בסביבות 20 אלף קולות בבחירות ספטמבר 2019.  בתמורה יו"ר העבודה התחייב לתמוך בביטול חוק הלאום ולדאוג לתפקידים לציבור הערבי בממשלה.  אחוז החסימה היה בבחירות אלה 144,196  קולות. העבודה-גשר קבלה 212,782  קולות שהיו 6 מנדטים, כך שהייתה עוברת את אחוז החסימה, אך קבלה מנדט נוסף בגלל ההסכם.

 

כשלון מס' 3 - הליכוד

הליכוד: ביבי גם הפעם לא הצליח למנוע את הקולות שבוזבזו בימין, ולא גרם לאיחודים.  ריצת עוצמה יהודית בזבזה -  83,609 קולות השווים 1.5  מנדטים.

 

בחירות  מרץ 2020 -הבחירות לכנסת ה-23

 

תרגיל מוצלח מס'  4

כל הסוקרים הסכימים שמצבן של המחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר היה בכי רע. בממוצע הסקרים האחרונים עמדו שתיהן על 5 מנדטים, אך בסקרים ספציפיים הן מקבלות 4 מנדטים בלבד.

השינוי המהותי היה ההחלטה של העבודה-גשר ושל מרצ לרוץ במסגרת משותפת שזכתה לכינוי העבודה-גשר-מרצ. בכל מקרה אחר אחת ממפלגות השמאל הייתה נמחקת מהמפה הפוליטית.

 

תרגיל מוצלח מס' 5 - הליכוד

 קמפיין הליכוד ? שהתבסס על יכולותיו של ראש הממשלה נתניהו. כנסי בחירות כמו פעם, מעבר בין מספר ערים כל ערב וטלפונים למצביעים. צעקות הגעוואלד שלו החל מצהרי יום הבחירות עצמו, הפעם "הגוועלד החיובי"- נתניהו הצליח ליצור הרגשה של "עוד מנדט אחד לשישים ואחד", ההרגשה שזה בגבול היכולת. בבחירות אלו, קמפיין הליכוד התבסס על איסוף מידע באמצעים טכנולוגיים, אפליקציה שמאפשרת התמקדות במצביעים פוטנציאלים והמרצתם.

 

תרגיל מוצלח מס' 6 -  הליכוד

הליכוד: בניסיון לשבור את התיקו הפוליטי, בכחול לבן ובליכוד חיזרו אחרי קבוצות קטנות ופעלו לאסוף רסיסי מנדטים.                  ביבי הצליח יותר, והתחזק בשניים או שלושה מנדטים על חשבון היריבים. ביבי התרכז בקמפיין ממוקד בציבורים ספציפיים כמו החקלאים, האתיופים, הירוקים  ונהגי האוטובוסים והמוניות.  לחקלאים - הזועמים על האכיפה של תקנה 116 של משרד הפנים, הבטיח לשנות זאת.                                                                    

לנהגי המוניות - דאג תחילה לדחיית יישום רפורמת התעריפים מינואר למרץ, ודאג כי יישום הרפורמה יידחה למועד לא ידוע.                                                                                      

ליוצאי אתיופיה - גרם לעריקתו של גדי יברקן לליכוד והבאת 170 עולי פלישמורה לפני הבחירות.                                     לירוקים -  הבטחה של ליגליזציה של החשיש.

כחול לבן סימנה כיעדים מרכזיים את יוצאי אתיופיה, את דוברי הרוסית, דרוזים ואת הציונות הדתית אך בהצלחה מועטה.

תרגיל מוצלח מס'  7 - המפלגות החרדיות

המפלגות החרדיות: דרעי ומנהיגי יהדות התורה צעקו געוואלד לקראת סיום יום הבחירות, על אחוזי ההצבעה הנמוכים, ונראה שהוא פעל, המפלגות שמרו על כוחן אל מול התגברות הליכוד.  ש"ס איבדה מנדטים לליכוד, אך הצליחה להביא אליה חלק ממצביעי כחלון ו"גשר" לשעבר, וגם אוהבי מסורת ובעלי דעות מרכז- ימין.

 

תרגיל מוצלח מס' 7 - הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת: באופן מסורתי מחרימים ערביי מזרח ירושלים את הבחירות, וזאת בהוראת הרש"פ וחמאס, אלא שהפעם השתתפו בבחירות לכנסת ה?23 יותר מ?6,000 אזרחים תושבי מזרח ירושלים. 5,304 מהם נתנו את קולם לרשימה המשותפת, וזאת בהשוואה ל?3,582 שהמשותפת קיבלה את קולם בבחירות לכנסת ה?22 ו?1,950 קולות בלבד שניתנו למרכיביה (שרצו אז בנפרד) בבחירות לכנסת ה?21. נתוני ההצבעה החריגים והגבוהים יחסית בקלפיות, הם תוצאת פגישה שהתקיימה כשלושה שבועות וחצי לפני הבחירות בין חברי הרשימה המשותפת לבין אנשי הווקף וגורמי הרש"פ .

 

כשלון מס' 4 - הליכוד

הליכוד: ביבי גם הפעם לא הצליח למנוע את הקולות שבוזבזו בימין.  הוא אישית אחראי לפירוק הרשימה איחוד הימין + עוצמה יהודית שהיו אמורות לרוץ יחד. ריצת עוצמה יהודית  לבדה בזבזה -  19,379  קולות, שזהו יותר ממספר הקולות שהיה חסד לליכוד ולש"ס לקבלת 2 מנדטים נוספים, להגעה למספר הקסם של 60 מנדטים לגוש הימין.

 

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב