דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע חשוב לשנות שגרה? 

מאת    [ 13/01/2020 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 1788 פעמים ]

קיום שגרה הוא לרוב דבר טוב, מבורך, מעניק שקט ובטחון. השגרה מסייעת בארגון וסדר פנימי וחיצוני. מחקרים קישרו שגרה משפחתית ליכולת הורית וזוגית טובה. עם זאת, למרות שמקובל לומר ששיגרה מבורכת, אבל לא תמיד. התנהלות חוזרת ושגרתית יכולה למנוע מלחוות תחושות ורגשות חדשים. למעשה ההתנהלות בחלקה על "טייס אוטומטי" מבלי לעבור דרך חוויה חושית או רגשית. בהרגלים קבועים עלולים להחמיץ חלק מהקשר עם האחרים, יצירתיות, התנסויות חדשות וכו'. דוגמה פשוטה, עכשווית ויומיומית: פעולה אוטומטית של שיטוט וגלישה בסלולר אשר איננה מאפשר קשר עם הסביבה, ערנות למתרחש, אלא התמקדות במסך ולא בסביבה. אנו מקדישים פחות תשומת לב לנוכחות, לקשב, להתבוננות ולקשר. לעתים זו בריחה ומנגנון המונע אינטראקציה בינאישית קרובה. ישנן אין ספור דוגמאות בהן אנו פועלים על "טייס אוטומטי" מבלי לחוות את הסביבה, לקחת חלק מעשי ורגשי, מבלי להיות "נוכח" אלא פועלים מכח ההרגל.

תופעת לוואי לשגרה היא תחושת שעמום ושחיקה. לכן, שוטטות ב"מסכים" לדוגמה מוציאה מתוך השגרה ל"טיול" במחוזות אחרים. נוצר דיסוננס בין העולם הוירטואלי לבין ה"כאן ועכשיו", המציאות היומיומית השוחקת. למעשה, איננו מתמודדים עם השגרה והכנסת חוויות חדשות לחיינו, אלא מתכנסים ומצמצמים את הנוכחות והקשר עם האחרים.
ישנן דרכים מעשיות ליצירת איזון בין שגרה לבין הכנסת והוספת חוויות חדשות הממלאות באנרגיה, שמחה ויצירתיות. הצעד הראשון הוא לשאול, האם אתה באמת חווה את חייך או שאתה פשוט עובר על אותן "תנועות" הלוך ושוב? ניתן להתחיל להתבונן בדפוסים חוזרים אשר הפכו להרגלים נוקשים, המרחיקים ממשאבים חיוביים, רגשות, התלהבות וסקרנות.
עם זאת, הרגלים המנתקים אותנו מהאחרים קיימים הרבה לפני הטכנולוגיות החדשות. חשוב להתבונן ולראות מה הם אותם הרגלים שגרתיים המלווים אותך במהלך השנים. אם אינך יכול לזהות את אותן התנהגויות שגרתיות ואוטומטיות, המשמעות שהן הפכו להיות פעולות כמעט כפייתיות אשר חוששים לשנות.

על מנת לנסות ולערוך שינוי צריך להיות מוכן לוותר על המקום הבטוח ולהכניס לחיים "שוברי שגרה". אפשר להתחיל מלשנות את הסדר בהרגלים ובמסלולים הקבועים. להתחיל לנסות מדברים קטנים ומקובעים. ככל שהדבר נראה קטן ופשוט, מטרתה של פעולה זו להתחיל להוציא מחשיבה מקובעת, לעורר את הסקרנות - גם אם לעתים שינוי כזה מעורר אי שקט. לצד זה פעולות קטנות כאלה עשויות לעורר אותנו באופן שלא ציפינו. שינוי שגרה אצל אנשים החוששים משינוי כזה, צריך להיעשות בצעדים קטנים תוך כדי בחינה והסתכלות על הרגשות המלווים.
בשגרה קבועה ונוקשה, בוחרים למעשה דפוס התנהגות מוכר ומוגן. דפוסים אלה מבוססים על התאמות ישנות שעשינו כדי להרגיש בטוחים בסביבתנו הקודמת. כילדים בנינו הגנות שיסייעו לנו לא להיפגע. ייתכן ובמקום בו גדלנו היינו צריכים לשמור על סדר במקום כאוטי, לא בטוח ולא יציב. כדי להגן על עצמנו מפני חרדה וכאב, עיצבנו באופן מודע או לא מודע, מערכת התנהגויות מובנות שיסייעו לנו לנווט בעולם. הבעיה היא שככל שהחיים והעולמות שלנו משתנים, הפכנו למבוגרים עצמאיים שאינם יותר קורבנות לנסיבות חיים, אבל נשארים תקועים בעבר. בשלב זה, ההגנות מתחילות להזיק. הרגלים גמישים ושינויים יצירתיים מאפשרים קשרים פתוחים יותר, הזדמנויות לחוויות ובחירות חדשות. האמת היא שאין יום או רגע זהים אחד לאחר. עם זאת, חיפוש אחרי יציאה מהשגרה מסייע לנו להרגיש חיות גדולה יותר, קשרים קרובים יותר עם עצמנו ועם האחרים.

תהיה הפעולה אשר תהיה, חשוב לבדוק עם עצמנו כיצד הבחירות החדשות גורמות לנו להרגיש. בתהליך שינוי והתנסות, עלולים לחוש חשש ואולי אף חרדה, אך עם הזמן הדברים יירגעו, נדע יותר לעומק ממנה אנו נהנים, מה חשוב לנו, עם מה אנו חיים בשלום ומה גורם לנו להתעורר לחיים.

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב