דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האתגרים המחכים לנו אחרי בחירות ספטמבר 2019 

מאת    [ 06/09/2019 ]

מילים במאמר: 1272   [ נצפה 1241 פעמים ]

 

 

 


    • מבוא

אם נתעמק באתגרים המחכים לנו אחרי הבחירות, נמצא שהחוסן החברתי שלנו תלוי ביכולת של רשויות המדינה להגן על האזרחים ועל התושבים גם בהיבטים של בטחון צבאי, ביטחון פנים,  בטחון כלכלי ובטחון חברתי.

 במגילת העצמאות שהיא הבסיס הערכי המשמעותי של מדינת ישראל מצאו לנכון מייסדי המדינה לציין "כי מדינת ישראל תהא  מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין".

ב-2015 היו בישראל  460,870  משפחות עניות, שבהן חיו 1,712,900 נפשות, בהן  למעלה משבע מאות אלף ילדים, ולכן נגרם משבר בחוסן החברתי של המדינה.  

בשנים 2009-2015  לפי סקר הוצאות משק הבית של הביטוח הלאומי, יש מגמה של ירידה קטנה בתחולת העוני בישראל, מדד ג'יני לאי-שוויון בהכנסות ירד מעט. חלק ניכר מהירידה בשיעור העניים באוכלוסיה נובע משילוב בתעסוקה של קבוצות אוכלוסיה שנעדרו בעבר מהשתתפות בעולם העבודה, מהעלייה בשכר המינימום ומירידה מסוימת בשיעורי הילודה. אלה הן חדשות טובות בתחום החברתי.

אך השיפור אינו מקיף את כולם, שכן במקביל עלתה ב-2015 תחולת העוני בקרב משפחות גדולות, משפחות ערביות ומשפחות שלא עובדות. כמו כן עלתה בשנים  2014-2015 חומרת העוני; דהיינו מצב  העוני של מי שחי בעוני הוחרף.

הכתבה מתארת  חלק מהאתגרים המחכים לנו אחרי הבחירות במדינת ישראל, וכיצד להתמודד איתם.

תיאור של מספר כשלים במדינת ישראל

אנו  נמצאים  במקום לא מחמיא  בנושא שיוויון אמיתי למגזרים מסוימים התורמים את חלקם למדינה – לדוגמה במגזר הדרוזי המתגייס לצה"ל, אחת מכל שלוש משפחות חיה בעוני,  הרבה יותר מהמוצע הארצי.                                                                                    יש זלזול בחיי אדם בישראל בנושאים מסוימים, לדוגמה מוות של פועלים באתרי בנייה שאינם תקניים. בשנת 2018 נהרגו 38 פועלים, בשנת 2016 נהרגו 50 פועלים, ובשנת 2018 אנו צפויים לעבור מספרים אילו. במדינה יש רק 18 מפקחי בטיחות בענף הבנייה,  התוצאה  הינה שבשנת  2018 ב-1 מכל 10 אתרי בניה התרחשה תאונת עבודה.                                                                   

מדינת ישראל אינה מקבלת את התמורה המתאימה עבור השימוש באוצרות הטבע שלה. ועדת ששינסקי החליטה בינואר 2011 למסות את  הרווחים על משאבי הטבע, שקל אחד  עדייו לא נכנס לקופת המדינה. הפוקוס של הועדה היה – מיסוי שותפויות הגז. ההמלצות שהפכו לחוק, ששותפויות הגז ישלמו למדינה מיסים, כאשר התשואה גבוהה פי 1.5 מההשקעה יש להטיל היטל שמתחיל ב-20% ועד 50%.                                                                                 

מאגר תמר, הינו המאגר היחיד שהוקם והופעל, הרוויח מאז הפעלתו קרוב ל-5 מיליארד דולר.  ניקח כדוגמה את חברת ישראמקו שמחזיקה ב-28.75% מתמר. ישראמקו הרוויחה מאז הפעלתו 1.5 מיליארד דולר. אבל היטל ששינסקי עדיין לא הופעל. מתי הוא יופעל? מקווים שבמחצית שנייה של 2020. ללא היטל ששינסקי שותפויות הגז שילמו רק 426 מיליון שקל מאגרות ומתמלוגי גז טבעי במחצית הראשונה של שנת 2019 - כך עולה מדוח של משרד האנרגיה.  מדובר בגידול בתמלוגים מגז ונפט בשיעור זניח של כ-2.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לשם השוואה בנורבגיה קרן הנפט של המדינה, היא זו שגובה מסים על רווחי הנפט, שיעור המס המוטל על הרווחים בנפט – 78%.

בנוסף לתמלוגי הגז הטבעי והנפט, נרשמו הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך הנמוך של כ-5 מיליון ש"ח.                                                                               

לוועדים הגדולים במשק זכויות רבות בהגנה על העובדים, אך הם גם אלה שגרמו לעיוותים והגנה מוגזמת על עובדים. מפעיל המנוף בנמל אשדוד מרוויח פי עשרה ממה שמרוויח  מקבילו באזור התעשייה מעבר לגדר. במדינתנו הוועדים הגדולים בתמיכת ההסתדרות, חזקים במקרים מסוימים יותר מהממשלה, והתוצאה שבעתיד הקרוב נהיה מדינה עם חמישה נמלים,  הרבה מעבר לצרכים של מדינה קטנה, כאשר חלקם  יהיו מובטלים חלק מהזמן.

מנהל מחלקה בבית חולים ציבורי מנתח גם ניתוחים פרטיים, והוא גובה אלפי שקלים לניתוח, בעוד הרופאים המתמחים במחלקתו עובדים  שתי משמרות רצופות ותורניות בשכר של 100 שקל לשעה.

צה"ל משחרר בגיל 43, לפנסיה מוקדמת המשולמת עד גיל 67,  את הקצינים הלא לוחמים, (שממוצע שכרם בשירות הוא 27 אלף שקל לפי דו"ח של משרד האוצר).  למעלה מ- 80% מקציני הצבא,  גם קיבלו לקראת הפרישה את תוספת הרמטכ"ל ותוספת היובל , בגלל הנדיבות הזו אובדים מדי שנה מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון.   אם ננסה להוון את עלותה של הפנסיה הזאת ולהוסיף אותה לשכר הקצינים (לחלק את ערכה של הפנסיה למספר שנות השירות בצבא הקבע), השכר הריאלי של קציני צה"ל יזנק כנראה כבר לסכום ממוצע של 45 אלף שקל. אין ספק, אנשי הקבע  מרוויחים הרבה יותר משאר המגזר הציבורי בכל הקשור לממוצע השכר הריאלי. אנו מדינה שבה הצבא, משרד הבטחון, שר הבטחון, וראש הממשלה, מהווים משרד לוביסטים חזק  במדינת ישראל, הדואג  להגדלת תקציב הבטחון.           

המצב האסטרטגי של מדינת ישראל, לדעת מספר מומחים בנושאי ביטחון, נמצא באחד המצבים הטובים בשבעים שנות המדינה, בסקר "מדד הבטחון הלאומי" שנעשה ב-2018 עבור INSS הסכימו 52% מהנשאלים לקביעה זו. למזלנו בפועל יש לנו שלום קר עם שתיים משכנותינו מדינות ערב: מצרים וירדן, והשתיים האחרות: סוריה ולבנון, נמצאות  שנים במצב של מלחמת אזרחים פנימית  בפועל.  מצב זה  מאפשר הגדלת תקציבים בתחומי החברה והכלכלה, על מנת למנוע פגיעה בכל שאר הדברים החשובים במדינה.

2. האתגרים המחכים לנו אחרי בחירות ספטמבר 2019, חייבים לכלול את רוב המרכיבים הבאים:

-        

-       פעילות להפחתת הפערים, הניכור והאי צדק החברתי והכנת תוכנית למיגור העוני במדינת ישראל, והפיכתנו לחברה סולידרית, יצרנית וצודקת.

-       גיבוש דרכים להגדלת יכולת השליטה של אזרחי ישראל במשאבי המדינה (נמלים, חשמל, רכבת, שדות תעופה, מים) ובאוצרות הטבע שלה (הכפלת הכנסות המדינה תוך חמש שנים).

-       צמצום פערי השכר בין עובדי התאגידים הממשלתיים, הנהנים מהגנת הוועדים החזקים לבין עובדי המדינה החלשים, שאין בכוחם להשבית את המדינה.

-       מתוך ראיה כוללת של המשק, יש להעלות את גיל היציאה לפנסיה של קציני צה"ל שאינם לוחמים , ולהשוותו לזה של כלל העובדים במשק (67), ובמקביל לשפר את תנאי הקצינים ביחידות השדה.

-       הצבת מטרות כמותיות והכנת תוכנית מדורגת לפי שנים להצלת מערכת הבריאות, ולפתרון בעיית "הזקנה במסדרון בית החולים". כיום בישראל 2.3 מיטות אשפוז לאלף נפש, בהשוואה ל-3.6 מיטות שהוא ממוצע מדינות OECD.

-       תוכנית מדורגת לפי שנים למלחמה בשחיתות, שתשים כמטרה לחזור תוך עשור עד שנת 2028, למקומנו כפי שהיה בשנת 2002.  (המטרה מקום -  18 במדד השחיתות העולמי, במקום   34 במדד כיום).

-       במסגרת מלחמה בשחיתות, לקבוע כמטרה לאומית להפחית       ב–20% את העלמות המס  בשנה הקרובה, כולל חקיקה מתאימה והחמרה בענישה של מעלימי מס. 

-       מהפך בשימוש באנרגיה ירוקה.  הצבת יעד שאפתני להגדיל את השימוש בשנת 2025 ל-17.5%  אנרגיה מתחדשת מתוך כלל צריכת האנרגיה.  17.5% הוא הממוצע במדינות האיחוד האירופי (העניות בהרבה בשעות שמש בשנה מישראל). לנצל בחכמה את מחיר יצור האנרגיה הירוקה שירד בחדות בשנים האחרונות עד למחיר של  פחות מ-10 אגורות לקוו"ש בהצעות למכרז אשלים שהתפרסם השנה.

-       הכנה וביצוע תוכנית להפרדת הדת מהמדינה.

3 סיכום

הצלחה בפתרון האתגרים  המוזכרים בכתבה יחזקו את החוסן החברתי והכלכלי, של מדינת ישראל.  אשמח לקבל מהקוראים  תגובות, הערות ורעיונות נוספים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב