דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסברי האמן לשלוש סדרות ציורים שצייר. 

מאת    [ 09/08/2019 ]

מילים במאמר: 1203   [ נצפה 1818 פעמים ]

 

עיקר יצירתי האמנותית עוסקת בנושאי ציונות ומחאה.

בנושאי מחאה, הסדרה הראשונה עסקה במחאה בישראל בשנת 2011  נהסדרהנ עשתה ב-2012  , עבודות מתוכה הוצגו במספר תערוכות.  והסדרה כללה 15 עבודות. על סדרה זו איני כותב הסבר  במאמר זה.

הסדרה השנייה עסקה במחאה נגד המלחמה, נעשתה ב-2017, כללה 33 עבודות.  היא תוצג בבית האמנים ברחוב אלחריזי בת"א בינואר 2020. האוצר הבכיר אריה ברקוביץ יאצור את תערוכתי "זוועות המלחמה".  סידרת העבודות השלישית שלי העוסקת בנושא המחאה הינה סדרת "אלימות נגד נשים". עדיין אני מחפש לה מקום תצוגה מתאים.  סדרת נחמה ריבלין ז"ל.

הרבה מחברי וידידי בקשו הסברים על סדרות ציורי, והרי תשובה לשלוש סדרות. חלקים מתשובתי כתובים בצורת שאלות ותשובות.

הסבר סדרת עבודות "זוועות המלחמה"

תערוכת "זוועות המלחמה" כוללת   15עבודות  שנבחרו ע"י האוצר אריה ברקוביץ מתוך 33 עבודות שכוללת הסדרה שלי כולה. הסדרה  תןצג   בגלריה המרכזית בבית האמנים בת"א, בינואר 2020.

את ההשראה והרעיון לסדרת עבודות "זוועות המלחמה" קבלתי בשלושת ביקוריי במוזיאון הפראדו במדריד, וההתרשמות העזה שקבלתי מסדרת "זוועות המלחמה" של גויה. בין השנים 1807-1812 התקיף נפוליאון שוב ושוב את ספרד, נערכו קרבות אכזריים שאותם הנציח גויה ב – 83 תחריטים בשם "זוועות המלחמה". הסדרה מתארת באכזריות ובצורה בוטה את הייסורים והעינויים שבני האדם מביאים איש על רעהו.

גויה היה האמן הראשון שחשף את פניה האיומים של המלחמה – הסיר את מעטה האבירות, הרומנטיקה, והאידיאליזציה של המלחמה. הוא תפס את תמציתה ומהותה של המלחמה המודרנית, ודורות האמנים אחריו כבר הביטו במלחמה דרך המשקפיים של גויה. וראו בדמויים שלו כמייצגים סיוטים ציבוריים ופרטיים. בתקופת מלחמת האזרחים בספרד, פיקאסו פנה אל התחריטים והציורים של גויה המוצגים בפראדו והם שימשו  לו השראה ליצירתו "גרניקה".

 הסדרה כוללת עבודות שלי על מלחמות ויאטנם וקוריאה, מלחמת האזרחים בסוריה, פשעי ארגון דהא"ש, מלחמות העולם הראשונה והשניה ופשעי הנאצים כלפי היהודים, מלחמות ישראל ומדינות ערב, פדאיון ופעולות התגמול, ומלחמות אחרות.

כדי להבין את הנושא התעמקתי ולמדתי עבודות של אמנים שיצרו עבודות אנטי מלחמתיות, בין האמנים:  

- האחים מאנגליה דינו וג`ייק צ`פמן – שהציגו בבינאלה בונציה 2009,  את העבודה  Fucking Hell   - שכללה אקווריומים ענקיים עם חיילים נאצים וצלבי קרס, כלי נשק, סצנות עינויים וערמות גופות,

-  ג'ורג גרוס ואוטו דיקס - אמני תנועת הדאדא בגרמניה האנטי מלחמתית, שזועזו ממלחמת העולם הראשונה  ומתוצאותיה.

 - פבלו פיקסו – פרט ליצירתו המפורסמת "גרניקה" המוכרת לכולם, יצר פיקסו יצירה בשם   "טבח בקוריאה".

-  פרנסיצ'קו גויה עם סדרת "זוועות המלחמה" ועם תמונתו המפורסמת "3 במאי 1808", המתארת  אחת ההוצאות הגדולות להורג של מורדים ספרדים בידי צבא נפוליאון.

- רוברטו אינוצ'נטי האיטלקי שאייר בציורים רבי השראה את סבל היהודים מידי הנאצים בספרו "השושנה הלבנה".

 

. הסבר סדרת העבודות אלימות נגד נשים.

זוהי סידרת העבודות השלישית שלי העוסקת בנושא המחאה.

כמה עבודות עשיתי בנושא? עד היום עשיתי 20 עבודות.

 מי הנשים שבחרתי? הנשים שבחרתי הינן הנרצחות והנאנסות ולהבדיל גם את המפגינות.

 מה גרם לי לבחור לעסוק בנושא? חוש הצדק שלי, שבדרך כלל גורם לי להרבה צרות בחיים.

האם יש דרך לדעתי לעצור את האלימות כלפי הנשים?

מעשיית שלוש סדרות המחאה ולימוד הנושא קבלתי מספר תובנות:

-        האלימות כלפי נשים אינה נושא לאומי, אלא נושא אוניברסלי.

-        לשאלה האם בכוחה של האמנות העכשווית לתפקד כזירה של מחאה בתקופתנו?  תשובתי היא כי האמנות אינה משפיעה חזק מספיק על בני האדם, כדי לעשות שינוי אמיתי. השנוי הוא קטן וזמני, אחת הסיבות לכך היא שהיצירה אינה מה שהאמן התכוון להראות – אלא מה שהצופה רואה ומרגיש.

-        למרות שבכוונתי לפגוע בעצב רגיש של כולנו, ואני מנסה להבהיר לעצמי ולצופים של מי בעצם האחריות על האלימות כלפי נשים, שביום יום אנו מתעלמים ממנה, איני משלה את עצמי על מידת ההשפעה והתוצאות.

-         האלימות כלפי נשים הורסת ומשמידה את אנושיותו של האדם.

-        אין תחליף לדמיון האדם, ולכושר הנבואי שלו, במיוחד באמנות.

 

סדרת העבודות "אלימות נגד נשים"

לאות הזדהות נגד אלימות נגד נשים, התחלתי עבודות שלי על תמונות  הנרצחות והנאנסות ועל מראות מתוך ההפגנה הגדולה נגד אלימות נגד נשים.

בעבודות שלי על תמונות עשרת הנרצחות השנה, הפנים מטושטשות בכוונה כי מחקו לנרצחות את האישיות.

רצח ואונס נשים

החל משנות ה-2000 יש כ-20 מקרים של רצח נשים, ועשרות מקרי אונס מדי שנה בישראל. רוב הנרצחות נורו בנשק חם.

לפי נתוני המשרד לביטחון הפנים, משנת 2008 חלה עלייה ניכרת במספר מקרי רצח של נשים בעקבות גירושים, והדבר נפוץ יותר בקרב נשים מוסלמיות ודרוזיות. שיעור מקרי רצח נשים הוא הגבוה ביותר בקרב בנות 18 עד 24.  רצח נשים נפוץ יותר בקרב ערביי ישראל, באופן יחסי, מאשר בשאר חלקי החברה. לפי נתוני משרד הרווחה, 42% מהנשים שנרצחו בשנת 2014 הן מהמגזר הערבי. חלק ממקרי הרצח של נשים ערביות מתרחש על רקע חילול כבוד המשפחה וחלק נרצחות על רקע סכסוכים הקשורים לירושה, גירושים, אחזקת ילדים, חיסול חשבונות בין עבריינים, הסתרה של פשעים כמו אונס וגילוי עריות, ועוד.

מלבד הרציחות של נשים, מתרחשים בכל שנה מאות ניסיונות לרצח נשים שאינם מסתיימים במוות, ומקרים אלה אינם נכללים בסטטיסטיקה.

 

3. סדרת נחמה ריבלין ז"ל

מה גרם לך לעשות את זה?  היותי נצר למשפחתו של חוזה המדינה גרם לי להיות קרוב לרעיון הציוני, בעיות העיניים שסבלתי מהן ואני עדיין סובל, גרמו לי להתחיל לצייר. עשיתי מספר סדרות על מנהיגים  ציוניים ומנהיגי ישראל, וגם מספר סדרות של עבודות מחאה: מחאה 2011, זוועות המלחמה ואלימות נגד נשים – ME TOO.

במשך השנים התרשמתי מרובי ריבלין כח"כ וכיו"ר הכנסת וכנשיא. התחלתי לעקוב אחרי הזוג הנשיאותי וגיליתי שבמהלך כהונתה  נחמה פעלה רבות  למען נשים  וילדים פגועים. בימיה הראשונים כרעיית הנשיא, בנובמבר 2014 היא אירחה במשכן הנשיא כ-200 פעילי אקי"ם במטרה לקדם את התמיכה בילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.  הדבר דיבר אלי ונגע בי אישית. לי עצמי יש ילד במוסד, עם מוגבלות שכלית התפתחותית חמורה, והתנדבתי  20שנים באקי"ם כיו"ר ועד הורים.

בחודש מרץ 2016 נפגשה  נחמה ריבלין עם 16 נשים שהותקפו מינית ושהסכימו לחשוף את סיפורן בפומבי בבית הנשיא.  נושא שעניין וריגש אותי. אחת מסדרת עבודותי עוסקת בנושא  על מנת להביא אותו למודעות הציבור בדרך שונה ואמנותית.

 

מה הרגשת לאחרונה עם מותה?

מותה של נחמה ריבלין ז"ל  צער אותי מאד,  מאד אהבתי את הזוגיות היפה שהפגינו. במדינתנו קיימים מעט אנשים כמוה, אשה  צנועה שהקפידה להתרחק מעין התקשורת והציבור, ידעה לשמור על מידתיות מחוץ לכותלי בית הנשיא בלי להיסחף למעורבות יתר. ולא שכחה לרגע שהיא אשתו של הנשיא.

 

איפה אתה מתכוון להציג אותן?

אני מתכוון להציג את העבודות בבית הנשיא,  (אם הדלת נסגרת, יש חלון), במלאת שנה למותה של  גב'  נחמה ריבלין ז"ל . אם לא אצליח אציג אותם  בגלריית משרד החוץ.

 

האם שיתפת את הנשיא או מישהו מבית הנשיא על היצירות?

עוד בשנת  2017  עשיתי סדרת עבודות על רובי ונחמה ריבלין. כתבתי למנכ"ל בית הנשיא, מר הראל טובי שאני מבקש להציג או תערוכה של עבודות על רובי ונחמה ריבלין או תערוכת "נשיאי ישראל" בבית הנשיא.  תשובה לא קבלתי.

ביוני 2019 כתבתי למנכ"ל בית הנשיא, מר הראל טובי מכתב נוסף, עם העתק לגב' שולי דוידוביץ', יועצת מדינית של בית הנשיא .   בו בקשתי שיעביר לנשיא המדינה, מר רובי ריבלין את תנחומי העמוקים על מות אשתו גב' נחמה ריבלין ז"ל. כמו כן רציתי לברר אפשרות להציג בעתיד תערוכת יחיד של עבודותי על "גב' נחמה ריבלין ז"ל".  גם הפעם תשובה לא קבלתי. רק לאחר שערבתי את מכרתי  מירב, סמנכ"ל משרד החוץ לתאום, קבלתי אישור קבלה למכתבי.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ---------------------herzli99@gmail.com-------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב