דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על מוסר ועסקים 

מאת    [ 14/07/2019 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 2789 פעמים ]

מוסר ועסקים זהו קורס נפוץ למדי במוסדות לימוד אקדמיים. במסגרת קורס זה לומד הסטודנט על תיאוריות מוסר ועל גישות של מוסר ועסקים ביומיום.

אתיקה בעולם העסקי ובעולם העבודה והקריירה הינה הסכמה על קודי מוסר של טוב ורע המיועדים להנחות את העסק בתהליכי קבלת החלטות במסגרות הפעילות העסקית. אתיקה בעסקים משמעותה היא ציות לחוק ועוד מעבר לכך.

מוסר ועסקים, הנקרא גם "אתיקה עסקית", זו קבלת קודים אתיים מוסריים כדוגמת אמינות, שקיפות, כנות, עמידה בהתחייבויות, כבוד לזולת, רגישות מוסרית וחברתית, נאמנות. התנהלות שאינה אתית עשויה להיות עבירה פלילית על דיני עונשין, כדוגמת שוחד, טובות הנאה, גניבה, גזל, עבירות על חוק ניירות ערך, הרצת מניות, מרמה, זיהום סביבתי, סיכון סביבתי, אי תשלום משים, פרסום מטעה ועברות אתיות ועוולות אזרחיות שאינן בהכרח פליליות.

מוסר ועסקים זהו תחום שגם מגדיר כללים לגבי עשה ואל תעשה אל מול בעלי עניין כגון בעלי מניות, שותפים עסקיים, ספקים ולקוחות.

על אתיקה מקצועית

גם בעולם המשפטי ישנם כללים ברורים יותר ופחות בדבר העניין האתי – ועל אף שחלק מהדברים ברורים, חלקם אינם ברורים – ועל כך יש לתת את הדעת. נאמנות ללקוחות, איסור פרסום, שמירת סודיות מקצועית, איסור שידול קבלת עבודה ומגבלות נוספות. נוטריון הוא איש משפט הכפוף לשיפוט משמעתי במידה שהוא מבצע עבירות אתיות. בית הדין המשמעתי המחוזי מוסמך לשלול את הרישיון של נוטריון כזה במידה שעבר באופן מחמיר על כללי האתיקה. על נוטריון נאסר לעבוד בשיתוף עם מי שאינו נוטריון או לחלוק את שכרו עם אדם אחר (למעט יוצאי דופן כגון אלמנתו או ילדיו הקטינים של קולגה נוטריון שנפח את נשמתו). 

קוד אתי מקצועי

ניסוח קוד אתי לעסק הוא מהלך המקדם את הפיכת העסק למקצוע. בעל מקצוע לקח על עצמו להעניק שירותים שונים וקושר עצמו לשליחות חברתית כלשהי: פסיכולוג, רופא, עורך דין, עיתונאי. בניית קוד אתי מקצועי מאפשר הענקה של זהות מובחנת למקצוע שממנה נגזרות התחייבויות שונות, כולל הבטחת חיסיון מידע שלקוח מעביר לעורך דינו, או נתונים סודיים המועברים ממטופל למטפל.

מוסר ועסקים – מודעות לאתיקה עסקית בישראל

ארגון "מעלה" מציג נתונים על פינם המודעות לאתיקה עסקית בארץ נמוכה ביחס לארצות העולם; חברות מעטות בלבד במשק הישראלי מחזיקות בקוד אתי – בעיקר חברות גדולות כדוגמת  טבע, רפא"ל והבנקים. אצל עסקים קטנים בישראל, המודעות לאתיקה בעסקים נמוכה מאוד, אם קיימת בכלל.

מוסר ועסקים – סיכום

מאמר קצר זה מדבר על חלק קטן בלבד מתחום המוסר והעסקים. מדובר על תחום נרחב ביותר שדף אחד או שניים אינם יכולים למצות לחלוטין. אם ברצונכם לדעת יותר, תוכלו לבצע סקירה אינטרנטית פשוט ולעשות את המחקר האישי והבסיסי שלכם. הרשת שופעת מידע ברמות אמינות משתנות ועל כן עליכם לוודא שהמידע שמולכם הגיע ממקור מהימן.

 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב