דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יקבי הבוטיק יגיעו למנוחה ולנחלה? 

מאת    [ 17/06/2019 ]

מילים במאמר: 1454   [ נצפה 6887 פעמים ]

 

 

ההסדרה מגיעה ליקבי הבוטיק:

משרד החקלאות פרסם השבוע באמצעות מועצת גפן היין בראשות צחי דותן, את מסמך ההבנות בו סוף סוף הגיעו הרשויות השונות (רשות מקרקעי ישראל, הרשות לתכנון, מועצת גפן היין, מנהלי המחוזות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, תחום כלכלה כפרית ותיירות במשרד החקלאות), להחלטות על הסדר רישיונות ליקבי בוטיק שיעמדו בתנאים שנקבעו.

זאת אחרי עבודה מאומצת של מועצת גפן יין ולחץ של עשרות בעלי יקבי בוטיק שאוגדו על ידי אילנית צמח שעוסקת בפיתוח עסקי-שיווקי, ולקחה את הנושא כפרויקט חיים. יקבים שחסר להם מידע או שנחשפים לתקנות בפעם הראשונה, שימו לב לפנות לקבל פרטים ועזרה רק ממועצת גפן יין או מכאלה שהוסמכו על ידה. אלו גם יהיו הימים היפים של המאכערים שינסו לגזור עליכם קופון. אנחנו רק יכולים להתריע עכשיו: אל תיפלו בפח.

וכך נאמר במסמך שכותרתו "הסדרת יקבי הבוטיק – עדכון לבעלי היקבים", ועליו חתום רענן אמויאל – מנהל אגף בכיר לתכנון ופיתוח הכפר במשרד החקלאות: משרד החקלאות ופיתוח הכפר מכיר בחשיבותם הרבה של היקבים המשפחתיים לענף היין הישראלי, כענף כלכלי המשאיר חלק נוסף משרשרת הערך במשק החקלאי, בהעלאת המודעות לצריכת יין וכענף המקדם את התיירות הכפרית והחקלאית. בשנים האחרונות המשרד משקיע בקידום התיירות החקלאית בכלל ובענף יקבי הבוטיק בפרט וכל זאת על מנת לאפשר את פיתוח הענף, הסדרתו והטמעתו במערך ההתיישבות הכפרית. פעולות המשרד בעניין זה מתרחשות בהיבט של התכנון הסטטוטורי, בסוגיות הקנייניות מול רמ"י, במקטע השמאי ומול משרד הבריאות בהיבטים שונים. בנוסף הכין המשרד את התשתית לסיוע ישיר באמצעות פרויקטורים ליקבים המעוניינים להיכנס להסדרה.

בהיבט הסטטוטורי – יקבי בוטיק מחויבים להיות שימוש מאושר בתכניות עם זכויות בניה אשר יאפשרו הוצאת היתרי בניה. המשרד מקדם שימוש זה במסגרת תכנית סטטוטוריות ברחבי הארץ: בשנת 2018 התאשרה תכנית למבנים חקלאיים במחוז צפון בהובלת משרד החקלאות, במסגרתה ניתן להוציא היתרי בניה ליקבי בוטיק. לאחרונה התאשרה תכנית מתאר במ.א מטה יהודה, בתמיכת המשרד, אשר מאפשרת הוצאת היתרי בניה ליקבים בחלקות א במושבים. בלשכות התכנון של מחוז דרום וצפון קודמה מדיניות לפעילויות לא חקלאיות  אשר במסגרתם מועצות אזוריות ויישובים מגישים תכניות המאפשרות היתרי בניה ליקבי הבוטיק. בהיבט זה נראה כי יש מענה תכנוני באזורים נרחבים.

בהיבט הקנייני – המשרד הוביל ביחד עם רמ"י קידומה של החלטה 1316 של מועצת מקרקעי ישראל – שימושים נלווים לפעילות החקלאית בחלקה א' במושבים (השימושים הללו אפשריים גם בקיבוצים במסגרת החלטה 1472). החלטות אלו לצד החלטות קודמות בדבר שימושי פל"ח מאפשרת קידומם של עסקאות מול רמ"י לאפשר שימוש זה.

בהיבט השמאי –  מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר קיים סיור יקבי בוטיק  עם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, מנכ"ל משרד התיירות, השמאי הממשלתי, מנהל רשות המזון וגורמים נוספים. בסיור הוחלט על בחינת השמאות של היקבים על ידי השמאי הממשלתי. בעבודה מול השמאי הממשלתי נערכה עבודה שמטרתה הייתה להתאים את השמאות למאפיינים המיוחדים של יקבי הבוטיק, למיקומם וחשיבותם במרחב הכפרי. עבודת השמאי הממשלתי הראשי הסתיימה ובמסגרתה נקבעה טבלה של ערכי קרקע  למ"ר ליקבים משפחתיים כשימוש נלווה לפעילות חקלאית בחלוקה לפי מועצות אזוריות בהתאם להחלטות 1316 1472 ו- 1581. יחידת השמאי הממשלתי הראשי תסייע לכל יקב להחליט באם להיכנס למסלול ההסדרה. סגן השמאי הממשלתי הראשי גיל בלולו  פרסם טבלה ובה ערך שווי ממוצע ל- 1 מ"ר לשימוש למטרת יקב כשימוש נילווה לפעילות חקלאית בנחלה.

משרד הבריאות – הפיקוח על ענף היין והאלכוהול עבר ממשרד הכלכלה למשרד הבריאות. בהתאם לחוק החדש ומתוקף תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (החלת הוראות חוק המזון על משקה משכר בשינויים ותנאים) התשכ"ח 2018 – לא יהיה ניתן למכור מוצרי יין ואלכוהול המיוצרים בישראל ללא רישיון יצרן. מכירה ללא רישיון כזה תגרור קנס מנהלי של 25,000 ש"ח. התקנות ידונו עם כינוס ועדת הבריאות בכנסת הבאה, אך להערכתנו ראוי כי היקבים יפעלו להסדרת הנדרש מבעוד מועד. התקנות גובשו בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

מיום כניסת התקנות לתוקפן תינתן שנה אחת לשם קבלת המלצת משרד החקלאות להיתכנות הסדרת היקב, ולכניסה לתהליך של קבלת רישיון יצרן בלשכת הבריאות המחוזית של משרד הבריאות. מחוזות משרד החקלאות ופיתוח הכפר עוסקים במתן המלצות להיתכנות הסדרה של יקבים. המלצות אלו מקודמות בתיאום עם משרד הבריאות. קבלת המלצת משרד החקלאות תאפשר כניסה לתהליך מול לשכות הבריאות במחוזות השונים, להתחלת תהליך לרישיון יצרן. כל יקב יידרש להסדרה סטטוטורית לשם קבלת היתר בניה, וכן להסדרה קניינית מול רשות מקרקעי ישראל (במידה וזו לא קרקע פרטית). אנו מבקשים כי כל יקב בוטיק המעוניין להתחיל את הסדרתו, יפנה למחוז הרלוונטי של משרד החקלאות על מנת לקבל פרטים ולהתחיל בתהליך.

סיוע באמצעות פרויקטורים – משרד החקלאות ופיתוח הכפר יעמיד לרשות היקבים אשר יהיו מעוניינים להיכנס לתהליך, פרויקטורים אשר יסייעו בכל נושא הרגולציה על מנת לסייע ליקבים בקבלת רישיון יצרן מול משרד הבריאות, איתו קודמה עבודה משותפת בנושא. הפניה לפרויקטורים הינה דרך המתכננים במחוזות משרד החקלאות ופיתוח הכפר. מנהל המחוז יבחן את ההתכנות הסטטוטורית של היקב לקבלת היתר בניה, ובמידה ואכן ישנה התכנות כזו יוקצה ליקב ליווי.

 

 

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב