דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדמוקרטיה היא שלטון העם ולא שלטון רוב העם 

מאת    [ 16/06/2019 ]

מילים במאמר: 393   [ נצפה 2078 פעמים ]

 

כלי התקשורת נותנים במה לעיתים מזומנות לדעה, הרואה בעיקרון הכרעת הרוב את תמצית הדמוקרטיה, ואשר שוללת את זכותה של הרשות השופטת לבקר ולהשפיע על פעילותם של נציגי הרוב ברשות המחוקקת וברשות המבצעת.

אם אומנם היה זה כך, היינו צריכים לכנות את הדמוקרטיה - שלטון רוב העם, אלא שהדמוקרטיה היא שלטון העם, ולא בכדי. הרוב מבטא את רצונו של חלק מהעם, והמיעוט מבטא את רצונו של חלק מהעם, ושניהם גם יחד הם העם ועל כן, צדקת קיומה של הדמוקרטיה גלומה בייצוג חברי הרוב והמיעוט ובהגנה עליהם גם יחד.

הכרעת הרוב בדמוקרטיה היא עיקרון הכרחי, אך חשיבותו מעשית ולא מהותית. בדמוקרטיה, חשוב שהעם יסכים לשלטון, ובאותה מידה גם חשוב שיתקיים פלורליזם של דעות. מעשית, אין זה סביר שכל האזרחים יתמכו בשלטון מסוים, ועל כן, שלטון הרוב מוצדק כי ככל שאזרחים רבים יותר יתמכו בו, תגדל ההסכמיות לשלטון הדמוקרטי. אולם אין לטעות ולחשוב כי משום כך יש עדיפות מהותית וערכית להכרעת הרוב על פני המיעוט.

במשטרים המלוכניים, שרווחו במשך רוב שנותיה של ההיסטוריה האנושית, לא הייתה חשיבות  - לא לדעתו של הרוב, ולא לדעתו של המיעוט. אלא שהתפיסה הדמוקרטית הציבה את כבוד האדם כאבן השתייה של הזירה הפוליטית, והשתיתה עליו את מערכת הזכויות והעקרונות הפוליטיים שלה. לפיכך, הדאגה לזכויות האדם והאזרח היא מהותית לדמוקרטיה, ושלטון הרוב מחויב לממש אותה כלפי מצביעי המיעוט, לא פחות מאשר הוא מחויב לכך כלפי מצביעי הרוב.

הניסיון האנושי ההיסטורי מוכיח שעריצות השלטון איננה מוגבלת לשלטון יחיד, יהא זה מלך, דיקטטור או מנהיג דתי, וככל שכוחו של השלטון גדול יותר, כך גדלה עריצותו. משום כך, ומשום שהדמוקרטיה מושתתת על קיומן של זכויות אדם ואזרח לכול חבריה, יש הכרח מהותי בה להגן על זכויות אלה, וערכי דמוקרטיה אלה משותפים לרוב ולמיעוט גם יחד. מכיוון שקיימת סבירות נמוכה שהרשות המבצעת תגביל את עצמה מרצון, נוצרה הפרדת הרשויות בדמוקרטיה ובה רשות שופטת, החיצונית לרשות המבצעת ולרשות המחוקקת, ואשר היא חלק מהשלטון הדמוקרטי.  

לרשות השופטת ולמערכת אכיפת החוק מקום מהותי בהבטחת קיומה של הדמוקרטיה. כלומר, בריסון השליטים נציגי הרוב, חברי הרשויות המחוקקת והמבצעת, כך שלא יפגעו במצביעי המיעוט, ולא יפגעו במצביעי הרוב כאשר יעלה מלפניהם הרצון, או כאשר מצביעים אלה ישנו את דעתם ויפנו נגד השליטים.

מי אשר בשם שלטון הרוב מתנגד לכך שמערכת המשפט תגביל את הרשויות המבצעת והמחוקקת, לא רק שפוגע בזכויות המיעוט, אלא פוגע במהות צדקתה של הדמוקרטיה כשלטון הנלחם בעריצות ומגן על כבוד האדם, יהא זה מצביע הרוב או מצביע המיעוט.

 

תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב