דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פחד ממחויבות האם אפשר לשנות? 

מאת    [ 16/05/2019 ]

מילים במאמר: 848   [ נצפה 4668 פעמים ]

פחד ממחויבות הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר. מדובר בפחד להתחיל, להיות או להישאר במערכת יחסים מחייבת. כתוצאה מכך, קיים קושי בהחזקת מערכת יחסים משמעותית לאורך זמן. תנודתיות ואמביוולנטיות מתרחשת ככל שהרגשות מתעצמים והקשר הופך רציני.  אנשים הסובלים מפחד ממחוייבות חווים למעשה חרדה ופחד אשר מעכבים את יכולתם לקבל ולהעניק אהבה ולהתחייב לקשר.

יש המון קשרים מחייבים שאינן בהכרח נישואין. לדוגמה: התחייבות לקשר מונוגמי, מגורים משותפים, הבאת ילד לעולם היא מחוייבות נוספת שמטבע הדברים גדולה יותר מכל החלטה אחרת.

ברור לרובנו שקשר משמעותי מתפתח ומתקיים כאשר שני הצדדים מחויבים לקשר. מדוע, אם כן ישנם אנשים, למרות שהם אוהבים ומאוהבים בבן הזוג שלהם, יחווה חרדה בכל פעם שישמעו את צלילה של המילה "מחוייבות"? :

  • פגיעה מוקדמת - אנשים שנפגעו בעבר במערכות יחסים, כולל פגיעה  בילדות המוקדמת, עלולים להימנע מלחוות פעם נוספת יחסים שיש בהם פוטנציאל לפגיעה רגשית, בעת פרידה. נטייתם תהיה למערכות יחסים שטחיות – לא עמוקות  ולא מחייבות. אין מדובר בהתנהגות המכוונת לפגוע באחר. ייתרה מכך, מרבית האנשים אינם מודעים למניעים הנפשיים הגורמים לחרדה.

  • פחד מכל סוג של מחוייבות: ישנם הפוחדים מכל סוג של מחויבות – עבודה, לימודים, חברויות, תוכניות קבועות ומחייבות, קשר מחייב וכדומה. מחויבות מכניסה לפחד וחרדה. מרגישים מאויימים, לכודים, חסרי בטחון ולחוצים, יעשו כל מאמץ להימנע מרגשות אלה.  

  • אובדן העצמאות:  במערכת יחסים בריאה ויציבה יש צורך לעיתים להתדיין עם בן הזוג ולעשות התאמות לשני הצדדים. אנשים הפוחדים ממחויבות, רואים זאת כפשרה העלולה לגרום להם אובדן עצמאות ועצמי מוחלט. עולות שאלות כמו:  כמה ועל מה צריך לוותר, פחד להיות תלוי בהחלטות של האחר, ואובדן האוטונומיה העצמית.

  • ערך עצמי ירוד וחוסר בטחון:  לשני מרכיבים אלה השפעה על בחירת בן הזוג ועל התנהלות המערכת הזוגית. אנשים הסובלים מחוסר בטחון עצמי יחששו שבן הזוג הנבחר יגלה את "חולשותיהם" ולכן ינטוש אותם. לכן, ימנעו מקרבה ואינטימיות רגשית, וממחויבות לקשר. ניתן לראות אנשים המתאהבים בבני זוג המתגוררים רחוק, מעבר לים - דבר המקנה להם בטחון יחסי. כל זמן שאינם חשים "איום", תהיה תחושת בטחון יחסי והקשר ימשיך.  

  • עיתוי:  הינו מרכיב חשוב ביצירת קשר, עבור אנשים מסוימים. מה שמאפיין אנשים אלה, הוא הצורך לסיים מסימה אחר ולעבור לבאה, כמו לדוגמה לפני שהם מתחייבים הם צריכים לסיים לימודים, לבסס עצמם בקריירה, להקנות לעצמם בסיס כלכלי ועוד. לכן, הם נוטים לדחות  קשר מחייב, עד אשר יהיו מספיק מכל מה שצוין. אין תאריך יעד למטרות אלה. מכאן אפשר לדחות, כמעט, עד אין קץ את המחויבות.

  • רגשות: ככל שישמע מפתיע, ישנם אנשים אשר מתקשים לזהות את רגשותיהם. הדבר עשוי לנבוע מחוויות ילדות כאלה ואחרות, אשר גרמו לקושי, בהבנה ולמודעות ביחס  לרגשותיהם. כדי לקבל החלטה הקשורה במחויבות, חשוב לדעת ולזהות רגשות.; מחשבות ורגשות מטווים, את הדרך למרבית ההחלטות.

  • אופציות פתוחות:  למדיה  השפעה ישירה על הפחד מפני מחוייבות. אנשים ניזונים מסרטים, מאינטרנט, עיתונים ומדימיון פורה בכל הנוגע לרעיון "הזוג המושלם". מדובר בפנטזיה המזינה את הדמיון בו מצפים לבן זוג: יפה, אינטליגנטי, חכם, מצחיק וכו'.  נשאלת השאלה (בציניות, כמובן) מדוע להתחייב לאדם אחד ולהסתכן "בפשרה" לא "מושלמת". דרך נוספת להימנע ממחויבות היא הצבת רף גבוה ולא מציאותי בבחירת בן זוג. אנשים אלה ימצאו עצמם מחפשים באופן מתסכל את המושלמות בעולם לא מושלם.

  • פחד מהתחייבות  למשך שארית החיים – מין ופנטזיה הם חלק בלתי נפרד מהחיים ואיתו בא הפחד גם מאובדן ההתרגשות והתשוקה. הידיעה כי נישואין הם קשר ארוך טווח, שיש בהם שיגרה, שינויים טבעיים, קשיים והתמודדויות מגוונות, עלולה לגרום לאנשים להסס ולהימנע מקשר מחייב, הכרוך בשגרה שאיננה נראית מרגשת בעיניהם.   

  • התפוגגות האהבה: מיומנויות תקשורת לקויות יכולות להתפרש כפחד מפני מחוייבות. כאשר אחד מבני הזוג איננו מאושר או הפסיק להיות מאוהב או לאהוב, הוא עלול להראות כמי שנמנע ממחוייבות. במקום לבטא בכנות וברגישות את רגשותיו, הוא יתנהג את הדברים באופן שיתפרש כפחד מפני מחוייבות.  לכן, חשוב לתקשר את הרגשות ברגישות,  באופן כנה וברור. תקשורת ברורה וישירה עדיפה על הימנעות ו"משיכת זמן". במקרים רבים, איש מקצוע יכול לסייע לבני הזוג לבדוק את עמדותיהם.

התמודדות עם הפחד ממחויבות, צעדים להחזרת השליטה על החיים שלך:

קבלת העובדה שפחד ממחוייבות הינו קושי וחרדה שאינו בא לפתרון  מעצמו ובוודאי לא במהירות הבזק. במידה והינך מזהה עצמך כמי שפוחד ממחוייבות, חשוב לפנות לאיש מקצוע כדי לברר את מקורות הפחד והדרכים לשינוי. לא פשוט, לפנות לטיפול, לדבוק באופן עקבי במהלך, בעיקר כאשר הדרך הולכת ונעשית קשה יותר. הצעד הראשון בשינוי הוא פניה לטיפול ומחויבות לקשר הטיפולי.

קח את הזמן.  פחד ממחוייבות עשוי להיות קשה יותר מכפי שהוא נראה על פני השטח. חשוב לקחת זמן, לבדוק, לקבל פרספקטיבה לגלות שפחד ממחוייבות היא בעיה ניתנת לפתרון.

הבנת הפחד ממחוייבות היא המפתח להתגבר על פחד זה.עד אשר לא מבינים מה הוא הפחד ממחוייבות לא ניתן לתקן אותו. אחרי ההבנה אפשר להתחיל לעבוד על התיקון.לאנשי מקצוע  מידע רב בסוגיה זו. אל תחששו לבקש עזרה ולהשתמש בה. כך תוכל להחזיר את השליטה על חייך מבלי לאפשר לפחד לנהל אותך ואת מערכות היחסים שלך.

לצאת עם מישהו שפוחד ממחויבות יכול להיות משימה קשה ופוגעת. אם אינך יכול להתמודד עם מישהו הסובל מפחד ממחויבות,  אין סיבה להישאר בקשר מתוך סבל.

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב