דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם מותר למטופלים בקנאביס רפואי לנהוג 

מאת    [ 02/05/2019 ]

מילים במאמר: 543   [ נצפה 1313 פעמים ]

התקן החדש כולל התחייבות ליכולת נהיגה סבירה והגיונית שאותה יוכל להפריך השוטר באמצעות "מבדק מאפיינים" סטנדרטי המשמש לזיהוי נהגים שיכורים. מלבד התחייבות זו, והתחייבות דומה שלא לנהוג "תחת ההשפעה" (מושג ללא יכולת אפיון אמיתית), לא מוטלת על המטופלים כל הגבלה בתחום הנהיגה. עידן חדש בכביש.

האם מותר למטופלים בקנאביס רפואי לנהוג ברכב? שאלה זו הטרידה אלפי אנשים במדינת ישראל בשנים האחרונות, והתשובה לה יצרה אי צדק משווע. עד כה, היה אסור על מטופל בקנאביס רפואי לנהוג כמעט בכלל, לפחות בצורה רשמית שתעבור "חלק" אצל שוטר בצד הדרך, מכיוון שהחוק הרשמי והתקנים של משרד הבריאות קבעו כי כל עוד אי אפשר לקבוע האם מטופל נמצא תחת ההשפעה, אסור לו לנהוג בכלל.

מצב ביש זה יצר אורח חיים נורא ואיום עבור מטופלי הקנאביס הרפואי, עוד לפני שנכנסים לסיבה בגינה הם קיבלו את הקנאביס מלכתחילה. אנשים שגרו רחוק ממקום עבודתם נאלצו לבחור בין העבודה לבין התרופה, ורבים אחרים הסתכנו בנהיגה "לא חוקית" מכיוון שלא היה ניתן לקבוע מתי הם "שיכורים" מקנאביס ומתי לא.

אחרי הרבה מאד זמן של בעיות חמורות ללא פיתרון, וקהל מטופלים זועם וכואב, השבוע (6.3) הודיע משרד הבריאות הודעה דרמטית במיוחד בתחום זה: מהיום, מותר למטופלים בקנאביס רפואי לנהוג.

הפרטים המלאים של הודעת משרד הבריאות לגבי התקנה החדשה בנושא הנהיגה פורסמו על ידי עיתון 'ידיעות אחרונות' ואתר 'Ynet'. לפי הפרטים שפורסמו, ההגבלות הישנות שהיו חלות עד כה על המטופלים ומנעו מהם לנהוג כמעט כליל, אמנם לא מבוטלות באופן רשמי אבל פחות או יותר כך.

המצב הנתון החדש הוא כזה: ההגבלה ה"רשמית" היחידה שמוטלת על מטופל קנאביס רפואי שרוצה לנהוג ברכב, היא לא להיות תחת השפעה אקטיבית ומשמעותית של הקנאביס, כלומר לא להנוג מייד לאחר השימוש או זמן קצר לאחריו.

באופן רשמי (ולא ניתן למדידה, ולכן לא ממש רלוונטי) החוק החדש קובע כי מותר למטופלים בקנאביס רפואי לנהוג ברכב או בכלי מוטורי כבד אחר כל עוד חלפו לפחות 3 שעות ממועד הצריכה האחרון שלהם. כמובן שלא ניתן למדוד זמן זה, בעיקר לא במעמד של בדיקה בצד הדרך, ולמעשה חשוב לציין כי כיום לא קיים אף אמצעי טכנולוגי (מה שנקרא "ינשוף קנאביס" שיכול לעשות עבודה זו בצורה מדויקת. מכשירים כאלה נמצאים בפיתוח, אבל עדיין לא פעילים בשום מדינה בעולם.

מאחר ולא ניתן למדוד את הזמן שחלף מאז צריכת הקנאביס באופן מדויק, נקבע כי שוטר שעצר מטופל וחושב שהוא כן תחת ההשפעה, יעשה לו "בדיקת מאפיינים" הדומה לזו שעובר נהג החשוד בנהיגה בשכרות. אם בדיקת המאפיינים תעבור בהצלחה, אותו אדם, כל עוד הוא מחזיק ברישיון תקף לצריכת הקנאביס, אמור להיות משוחרר ללא בעיות.

בשורה התחתונה, נהיגה תחת השפעת קנאביס (רפואי בלבד) תהיה מותרת במידה שלמטופל יש רישיון והוא נמצא במעקב אחת לחצי שנה לפחות, ולא נוטל סמים מסוכנים נוספים או חומרים פסיכואקטיביים.

הבעיה היחידה שמטרידה את מרבית המטופלים היא העובדה שהתקנים החדשים עליהם הודיע משרד הבריאות תקפים רק עבור מטופלים בעלי מינון חודשי של בין 40-50 גרם לחודש. מטופלים בעלי מינון גדול יותר, כלומר רבים מכלל המטופלים בארץ, עדיין עומדים ללא פתרון אמיתי.

כמו כן, היתר הנהיגה החדש תקף אך ורק לנהגים ברכב פרטי, המטופלים בקנאביס רפואי לפחות 6 חודשים רצופים וקיבלו את הטיפול שלהם דרך מוסד רפואי מורשה (חלק מהרופאים הפרטיים לא תקפים).

מטופלים בעלי מינון חריג שרוצים לבדוק את מצבם, צריכים לפנות באופן ישיר למשרד הבריאות – במייל, בטלפון מוקד שירות הלקוחות או דרך יחידת היק"ר.

 

 

גפן מלכי,


מנהל אתר בריא בישראל - קנאביס רפואי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב