דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיני פירוק שיתוף במשפט הישראלי 

מאת    [ 29/04/2019 ]

מילים במאמר: 687   [ נצפה 1627 פעמים ]

המושג פירוק שיתוף נכון הן בנוגע להסדר זכויות בדיני מקרקעין ומיטלטלין, והן בנוגע להסדרת זכויות בדיני המשפחה. לרוב, כאשר דנים בהליך פירוק השיתוף, הכוונה תהיה לפירוק בענייני מקרקעין, שכן השותפות שמעוניינים שותפים לפרק, היא השותפות על קרקע. הפירוק - יתכן שיהיה בין שותפים, ובין בני זוג. כך העולם הרחב של דיני המשפחה נכנס והופך רלוונטי לפירוק השיתוף.

חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 (להלן: "חוק המקרקעין"), הינו החוק המסדיר בישראל את כלל המשפט האזרחי בעניין מקרקעין, שהם שטחים, מבנים, נכסים וכדומה. חוק זה חוקק בשנת 1969, לפניו קדם חוק עות'מני שחל עד אותה שנה. חוק המקרקעין תוקן מספר רב של פעמים, במטרה להתאימו לתשתית הקיימת בישראל. אחד התחומים שמסדיר חוק המקרקעין, הוא תחום השיתוף בנכס וכן פירוקו.

באם מדובר בבני זוג אשר מעוניינים לפרק את השותפות ביניהם, אזי חוק המקרקעין יהיה נכון ורלוונטי. יחד עם זאת, גם הדין האישי בין השניים, יהיה רלוונטי בעת הדיון בפירוק. במאמרנו זה נעסוק בעיקר בפירוק שיתוף בין בני זוג. תחילה, נציג בקצרה מהו הסכם השיתוף. בהמשך, נעמוד על הליך הפירוק וכן נבין מדוע שותפים לנכס שהם בני זוג, פונים לפירוק שיתוף.

הסכם שיתוף:

בטרם נעסוק בפירוק שיתוף, תחילה עלינו להבין כיצד חוברים שני אנשים והופכים לשותפים על נכס. למעשה, הליך התקשרות זה יהיה הסכם שיתוף בין השניים, שבו נעסוק בשורות הבאות. המונח שותפות מתייחס לשותפות שנוצרת בין שני אנשים ומעלה, כתוצאה מפעולה קניינית שעושים יחד. הפעולה הקניינית אינה מחלקת את הנכס לחלקים, אלא מגדירה את השותפים, כבעלי זכויות קנייניות על כלל הנכס. סעיף 29 לחוק המקרקעין מגדיר מהו הסכם שיתוף ומהם התנאים שבהם יש לעמוד, על מנת שהסכם זה יהפוך לתקף. בשונה מהחופש החוזי שממנו נהנים הצדדים, על מנת שהסכם שיתוף יהיה תקף ורלוונטי, יש לציין בו מספר פרטים נחוצים, שאותם מגדיר החוק: הזכויות הניתנות לכל אדם בשותפות, כאשר שותפות יכולה להיות בין שני אנשים או יותר. הגדרות טכניות בנוגע לנכס ולהליך השותפות, הסדרת התנהגותם של שותפים וצדדים שלישים לשיתוף בנכס, ואף זכויות עתידיות שעלולות להתעורר במרוצת השנים.

פירוק שיתוף:

כאמור, על מנת להפוך לשותפים בנכס, יש לערוך הסכם שיתוף שבו יצוינו כלל הפרטים, כפי שפורטו לעיל וכפי שמפרט חוק המקרקעין. אלא שבבוא היום, יתכן ויהיה מצב שבו אחד הצדדים רוצה לפרק את השותפות. כיצד עושים זאת?

פירוק שיתוף בין בני זוג:

כאמור, פירוק, יתכן שיהיה בין שותפים עסקיים על נכס, וכן בין בני זוג שותפים. כאשר מדובר בשיתוף בין בני זוג, גם אז נכונה הכוונה לשיתוף בנכס מקרקעין או מיטלטלין, היות ובבקשה לפירוק השיתוף, הנכס המהותי והרלוונטי שעליו לרוב דנים, הינו בית המגורים המשותף של בני הזוג, אשר שימש להם כבית משותף לתא המשפחתי שאותו בנו יחד.

הדין האישי מעמיד אופציות לחלוקת הרכוש בעת גירושין או פרידה של בני זוג הידועים בציבור. האלטרנטיבות הקיימות כיום, הן: איזון משאבים, חזקת השיתוף או הסכם ממון. פירוק השיתוף בין בני זוג, יתכן שייעשה בדרכים הבאות: מכירת הנכס המשותף או קנייה של החלק הנותר על ידי אחד מהצדדים.

במידה ואחד הצדדים ירצה למכור את חלקו, אזי קיימת הגנה על הצד השני, בכך שקיימת לו זכות קדימה למשך שנתיים מהפירוד. כך, יחויב הצד שמעוניין למכור, להציע לצד השני לקנות, לפני שהוא מציע זאת לכולם.

באשר למקרקעין הנמצא בבעלות משותפת של בני זוג, סעיף 101 לחוק המקרקעין קובע כי בן הזוג המעוניין למכור את חלקו לאחר, לא יהיה זכאי לעשות זאת, אלא אם הציע את החלק, קודם לבן/בת הזוג. ניתן לומר כי ההבדל בין נכס משותף של שותפים עסקיים, לבין בית מגורים אשר משמש בני זוג, הוא כי בית המגורים אינו רק בעל משמעות כספית גבוהה, אלא גם בעל משמעות ריגשית לבני הזוג וילדיהם.

מדוע פונים לפירוק שיתוף?

כאמור, הסכם שיתוף בין שותפים לנכס, מגדיר את הזכויות של כל שותף בנכס. בני זוג יפנו להליך הפירוק, בעיקר בעת הליך גירושין בין זוג נשוי, או פרידה של בני זוג הידועים בציבור. הליך הגירושין ידוע כמורכב נפשית וכלכלית, ומכאן שכל עיסוק בחלוקת רכוש בין בני זוג, עשוי להיות מורכב יותר, בעיקר בשל המעורבות הרגשית של התא המשפחתי.

ישנם זוגות שבטרם מתחתנים, רואים לנכון לערוך הסכם שמפרט כיצד יפרקו בבוא היום את השותפות שלהם על נכסים. לעיתים, החלטה זו מיטיבה עם הצדדים וחוסכת הליך מורכב ומייאש. פירוק השיתוף בין בני זוג עשוי להיות מורכב בהיבט הריגשי, יותר מפירוק בין שותפים עסקיים, שכן אחרי הכל, מדובר בתא משפחתי. לאור האמור, נמליץ לפנות לייעוץ מקצועי עם עורך דין מומחה.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין זמיר - שפירא
www.zamir-law.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב