דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודיעין תחרותי חכם 

מאת    [ 17/04/2019 ]

מילים במאמר: 1064   [ נצפה 1749 פעמים ]

אנו נמצאים בעידן שבו האינטרנט ממשיך לפרוץ גבולות ואילו התחרות בין תאגידים עסקיים שונים הולכת ומתעצמת. בעידן מסוג זה, אתה – המנהל, מוצא את עצמך כחסר עונים מול כמות המידע המוצף מדי יום למחשבך ובא בעת הצורך שלך להגיב במהירות לציפיותיהם של מגוון לקוחותיך העסקיים.

 

במקבץ הכתבות הנ"ל – נלמד אותך כיצד מודיעין תחרותי חכם יוכל לעזור לך להתחרות בסביבת עידן העסקים האלקטרוני (E-Business) עידן שבו כמעט הכול (חוץ מדרישות הלקוחות ההולכות וגוברות) "מתכווץ" לתוך מחשבך העסקי.

 

מודיעין תחרותי מסייע לארגונך להפוך למתחרה חזק יותר בתעשייה ובשווקים בהם אתה פועל, וכל זאת באמצעות כוחה של הטכנולוגיה. השימוש במודיעין תחרותי אינו דבר של מה בכך, ואם זאת ישנה חשיבות להבנת כל חלקיו השונים של "קונספט" המודיעין לפני מימושו בפועל בארגונך.

 

להלן 10 נקודות חשובות שיעזרו לך להבין מהו מודיעין תחרותי חכם וכיצד ניתן ליישמו בארגונך:

 

1. הבנת מהות המודיעין התחרותי – מודיעין תחרותי מהווה תהליך של ניתוח מעמיק של מידע מצטבר. זו אינה רק שיטה שבה אתה אוסף חומר על מתחריך וסביבתך החיצונית. הדגש המרכזי במהות המודיעין התחרותי, הינו לחולל תובנות שיעזרו לך לקבל החלטות בכל הנוגע לאירועים עתידיים. אתה צריך מידע על מתחריך, אך בנוסף לזאת אתה צריך לדעת מהם הגורמים המשפיעים בסביבה החיצונית העסקית הגורמים למתחריך לפעול בדרך שבה הם ואתה פועלים. המידע שנאסף אינו יוכל לסייע לך כלל , אלא אם מתבצעת עליו אנליזה נכונה אשר מתעדכנת באופן שוטף ואפקטיבי.

 

2. דע מהי המטרה - על מנת שמודיעין תחרותי יפעל באופן אפקטיבי בארגונך – עליך לדעת מהי המטרה של איסוף המודיעין. אתה צריך לשאול את עצמך שאלות כגון: מהו המידע החשוב ביותר שאני צריך לדעת על מנת להוביל את האסטרטגיה התחרותית שלי? מהם האסטרטגיות של המתחרים שלי? מהי הצורה היעילה ביותר להשיג את המידע כדי שאוכל להשתמש בו ככלי לקבלת החלטות בארגון? כל מי שאתה ממנה כאוסף מידע מודיעיני עבורך, צריך לדעת מהי המטרה של איסוף המידע ומהי החשיבות שבאיסוף המידע. המטרה צריכה להיות - אסיפת מידע מהימן אשר יאפשר באמצעותו לבצע תחזיות מדויקות ולהטמיע אסטרטגיות של מודיעין תחרותי בארגונך – דבר אשר יגרום לך להיות המתחרה החזק יותר בשוק.

 

3. בניית רשת של שיתופי פעולה – אחד מהאתגרים הגדולים בבניית מערכת של מודיעין תחרותי – הינה העובדה שאנשים רבים נוטים "לאגור" את המידע שברשותם. בארגון, תמיד יהיו האנשים אשר אינם יהיו מוכנים לחלוק במידע מאחר והם מרגישים שאחיזתם במידע זה מקנה להם כוח ארגוני. אי לכך, גם אם יש לך מערכת של מודיעין אשר הינה נפלאה מבחינה טכנולוגית – עדיין אתה צריך לזכור שהאנשים בארגון הינם המפתח להצלחת המודיעין ותגמולים ועידודים הינם דבר חשוב כדי לבנות רשת של שיתופי פעולה פנים ארגונית.

 

4. בניית תוכנית עבודה – מודיעין תחרותי נחשב כסדרה של פעולות אשר מבוצעות לפי תוכנית עבודה כאשר תוכנית זו משתנה בתדירות כלשהי. אם תבנה לעצמך תוכנית עבודה, הדבר יחסוך לך הרבה מאוד זמן. אם רק תאסוף מידע באופן אקראי – אתה רק תבזבז זמן יקר. על מנת לבנות תוכנית עבודה עליך להעריך את סדר העדיפויות שלך, להקצות סמכויות, לבנות את דרכי ההתקשרות, ולהשתמש בטכנולוגיה אשר תסייע לך להשיג את מטרותיך. עליך ליישם את חמשת הצעדים הבאים על מנת שתוכל להקים תוכנית עבודה מסודרת:

· הגדר את הדרישות

· אסוף וסדר נתונים

· נתח ובצע אנליזה מעמיקה

· דווח ויידע את הגורמים המעורבים

· תן הערכה לביצועך בפרויקט

 

5. חדשנות – מודיעין תחרותי נחשב ככלי לשיפור תהליך החדשנות בתוך הפירמות. על מנת לבנות מודיעין תחרותי חכם, יש להבין שלפחות מחצית מהרעיונות של הארגון מגיעות בעצם מהסביבה החיצונית. כיום, רוב החברות מפתחות את מוצריהם כאשר הם משתמשות ביכולות הטכנולוגיות אשר פותחו בענפים אחרים או בתעשיות אחרות על מנת לטפל בצרכי הפיתוח הפנימיים שלהם. אי לכך, בחינת הסביבה החיצונית יכולה להמריץ פיתוחים טכנולוגיים, להפנות משאבים פנימיים בעלי ערך לפעילויות רבות השפעה ולהוביל לחדשנות רבה יותר בארגון. עליך כמנהל, להדגיש את העובדה ששימוש במודיעין תחרותי חכם יכול להוביל לחדשנות ושיפור תהליכים בארגונך. (נושא זה יפורט בכתבה נוספת בשם "חדשנות ומודיעין תחרותי")

 

6. שמירת סודיות - עליך לזכור שאינך האדם היחידי אשר מעוניין ביישום מודיעין תחרותי בארגונך. כמוך, גם מתחריך מעוניינים לדעת מידע עליך. ישנם חברות אשר מפרסמות יותר מדי מידע בצורה חופשית. אתה תרצה להגן על סודותיך המקצועיים וישנם דרכים על מנת לנתח כמה מידע נזיל יוצא מחוץ לארגונך. כצעדים ראשונים עליך לנסות לאתר מידע אשר פורסם במקורות

חיצוניים ויכול להוות ככלי למתחריך ללמוד על ארגונך. (נושא זה יפורט בהמשך בכתבה נוספת בנושא "נושאים ביטחוניים במודיעין תחרותי".)

 

7. איסוף מידע בשיטתיות - כל מי שנמצא בארגונך ואשר אוסף מידע – צריך לדעת מה לעשות עם המידע הנ"ל. נניח, שאיש מכירות שומע בתערוכה שהמתחרים מתכננים להוציא מוצר חדש. כיצד אתה יכול לוודא שהמידע הנ"ל יגיע לכל הגורמים הרלוונטיים בארגון אשר זקוקים למידע זה? אי לכך , אתה צריך לבנות מאגר למידע מסוג זה . מאגר אשר יכיל בתוכו את כל המידע הנאסף, והאנשים הרלוונטיים יוכלו להיעזר בו בעת הצורך. (ישנם שיטות רבות לבניית מאגרים מסוג אלו והנפוצות שבהם הינם מאגרים המשתמשים בטכנולוגיית המידע האלקטרוני. נושא זה יפורט בכתבות הבאות).

 

8. ניתוח מידע - על מנת שמודיעין תחרותי יהיה אפקטיבי, עליך ליצור שיטה קבועה שבה מודיעין תחרותי יכול להיות מנותח. יכול להיות שתרצה לבנות שיטה בעצמך ולהתחיל באמצעות בניית פרופילים על מתחריך העסקיים ושימוש בכלים אנליטיים שונים. יכול להיות שתרצה לרכוש כלים לניהול מידע ארגוני על מנת שכלים אלו יסייעו לך בניתוחך. מה שלא תבחר – הדבר החשוב ביותר הוא הניתוח עצמו של המידע שנאסף.

 

9. בניית אסטרטגיה תחרותית – ברגע שתהיה לך מערכת אשר תאסוף ותנתח מידע – אתה צריך לבנות אסטרטגיה אשר תטפל בשינויים התחרותיים בענף שבו אתה פועל. ישנם שלושה תהליכים שאתה יכול ליישם בבניית האסטרטגיה התחרותית:

 

· ראשית, הגדר את התועלת שתוכל להשיג מביצוע פעולה מסוימת.

· בצע תחזית כלשהי שתראה לך כיצד מתחריך יגיבו לפעולה מסוימת זו.

· בחר את הפעולה אשר הינה הכי סבירה ושתוצאותיה יניבו את התועלת הרבה ביותר עבורך לטווח הארוך.

 

התהליכים הנ"ל יגרמו לך להיהפך למתחרה החזק, אם יש לך את המידע הנכון והוא זמין לרשותך מתי שהינך צריך אותו.

 

10. הבנת עלויות ותועלות – התועלות של מודיעין תחרותי הינם קשים לזיהוי במושגים קונקרטיים. אפילו העלויות הינם קשים לחישוב, מאחר ורוב העלויות הינם עלויות של זמן ולא בהכרח כסף. חוקרים בנושא, הגיעו למסקנה ששימוש במודיעין תחרותי יכול להוביל לצמיחה ברווחיות, חסכון בעלויות, וסיוע בקבלת החלטות נבונות – כל זה נאמר לגבי שימוש במודיעין

תחרותי בטווח הארוך. אף על פי כך - למודיעין תחרותי ישנו תרומה שהיא הרבה יותר מחייבת והיא בעצם העובדה שהמודיעין התחרותי נותן לארגון את היכולת להגן על האלמנטים החשובים לה ביותר. בעבר נאמר שלהתחרות בסביבה העסקית בלי מודיעין תחרותי זה כמו "להשתתף בתחרות ריצה מבלי להביט על המתמודדים האחרים שמשתתפים במירוץ".

אורלי שי - מייסדת ומנהלת כללית CI EXPERTS בעלת ניסיון רב בייעוץ בתחום המודיעין התחרותי ואסטרטגיה ניהולית לחברות. http://www.ci-experts.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב