דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפסיכולוגיה של הניקיון 

מאת    [ 03/04/2019 ]

מילים במאמר: 692   [ נצפה 2551 פעמים ]

רשת האינטרנט והחיפושים בגוגל יכולים לספק לנו אינדיקציה טובה לגבי טרנדים, תחומי עניין והדברים אשרמעניינים את האנושות. לא צריך להיות פרופסור לניקיון, אתרים נוספים, בלוגים וגם ברשתות החברתיות עוסקים בסדר וארגון וגולשים רבים מוצאים עניין רב וסיפוק מצפייה בתכנים ותמונות אלו. זה אפילו קיבל את הכינוי Organization Porn, שהפך למושג מוכר. אז מה בעצם מביא אנשים לחפש תמונות של בגדים מקופלים ומסודרים בארון? מה יש בזה שנותן לנו סיפוק וגורם לנו לחפש את התמונות הללו ברחבי הרשת? מסתבר שישנה פסיכולוגיה של ממש מאחורי סדר וניקיון. שמירה על סדר וניקיון עושה לאדם טוב והמדע אפילו הצליח להוכיח זאת כפי שמייד נראה.מחקר מעניין שנערך באוניברסיטת אינדיאנה בדק את הקשר בין בתים נקיים למחלות והגיע למסקנה שאנשיםאשר חיים בבתים נקיים ומסודרים הם יותר בריאים מאלו אשר חיים בבתים מבולגנים. לצורך המחקר נבחרהקבוצת מדגם של אפרו – אמריקאיים בגילאים 49-65, קבוצה דמוגרפית הידועה בזכות סיכון גבוה להתקפי לב.המחקר הראה שאלו אשר הקפידו על סדר וניקיון בבית היו בריאים ופעילים יותר.

קל להגיד – קשה לעשות
עכשיו שהבנו את חשיבות הסדר והניקיון, למה שלא נאמץ זאת אל תוך חיינו? מסתבר שהשינוי האישי הוא לא כזה פשוט. אז במיוחד עבור אלו המתקשים לשמור על הסדר והניקיון בביתם, להלן כמה נקודות חשובות לשיפור המצב.יותר מידי בלגן – במהלך החיים אנו צוברים כל מיני אובייקטים שאנו לא בהכרח צריכים. יש מי שרכש מכונת גלידה ביתית, אך בפועל השתמש בה בדיוק פעם אחת, אחרים אולי רכשו שק דשן בימים שרצו להשקיע בטיפוח הגינה ומעולם לא עשו איתו כלום. אובייקטים חסרי שימוש אלו תורמים לבלגן ותופסים מקום שיכול לשמש לדברים יותר נחוצים. המסקנה המתבקשת היא להיפטר מכל אותם החפצים.אך בפועל זה לא תמיד קל, במיוחד בגלל הנטייה שלנו לשייך רגשות לחפצים ישנים. הפתרון, יכול להיות צילום של כמה תמונות למזכרת לפני שנפטרים מאותם הדברים. אין לך זמן – לסדר את אחד החדרים בבית זה דבר שלוקח לכם הרבה זמן, לפחות כך אתם מאמינים. ועל סמך חדר אחד אתם בטוחים שסידור הבית דורש משאבי זמן בלתי אפשריים, אמונה אשר גורמת לכם לוותר עוד לפני שהתחלתם. האמת שזהו טיעון מעגלי, הבלגן בבית גורם לכם להיות פחות יעילים וגוזל מכם את הזמן. סידור הבית הוא הדרך להרוויח יותר זמן פנוי. הפתרון שיכול לעזור לכם הוא התחייבות אישית להקדיש פרק זמן של כחצי שעה לסידור הבית כל יום.

שכחתם כמה טוב זה מרגיש כשיש סדר
אין מילים לתאר את ההרגשה הטובה כאשר נכנסים לבית נקי ומסודר. אבל כאשר הבית מסודר,לאט לאט אתם מתחילים בבלגן, מתעצלים לשים את הדברים במקום ושוכחים כמה נעים היה שהכול היה מסודר. עכשיו כאשר אתם מודעים לנושא ומבינים את הקשר בין בית מסודר לבריאות פיזית ונפשית, אנו מקווים שזה ייתן לכם את המוטיבציה לשמור על הסדר. לשאלה למה אנו אוהבים סדר וניקיון ולמה הוא משפיע עלינו בצורה חיובית אין לנו תשובה ברורה, אך יש לנו הוכחות שכך הדבר. אולי העובדה שגופנו מורכב ממערכות העובדות יחדיו בסדר וארגון מופתי, גורמת לנו לחפש זאת גם בסביבה הפיזית – אנו מחפשים את הסימטריות, האסתטיקה, הניקיון והסדר. אך אולי מוטב לזנוח את השאלה למה ופשוט להתמקד בסדר שאנו יודעים שהוא עושה לנו טוב. וזהו אינו המחקר היחידי, לפניכם כמה מחקרים נוספים אשר הביאו למסקנות דומות: במחקר אחר אשר התפרסם במגזין Personality and social pshycology bulleting רואיינו 60 נשים אשר התבקשו לתאר את ביתם. נשים אשר השתמשו במילים שליליות לתאר את הסדר והניקיון בביתן הן בסבירות גבוהה יותר לדיכאון ותשישות, מאשר אלו אשר מתארות את הסדר והניקיון בביתן במילים חיוביות. החוקרים גם מדדו את רמת הקורטיזול, הורמון הסטרס, ומצאו רמות גבוהות שלו בקרב נשים המתגוררות בבתים לא מסודרים.

מחקר ערך שנערך באוניברסיטת פרינסטון (2016)
המחקר הראה הכי בתים מבולגנים משפיעים על ההתנהלות האישית ומקשים על התמקדות במשימה אחת; מסתבר שכל הבלגן מפריע לנו למקד את תשומת הלב. כאשר אנו חשופים להרבה גירויים שליליים ולא רלוונטיים הם מפריעים לנו בהתמקדות במשימה. וישנם עוד מחקרים אשר מדברים על היבטים שונים של אותו הנושא, כמו למשל מחקר המראה את הקשר בין סידור המיטה וסדינים נקיים לבית שנת לילה איכותית. אך ישנו מחקר אחד אשר יכול לחבר לנו את הכל יחדיו ולהפוך למשהו שניתן ליישם בחיינו – על פי מחקר זה, אנשים בעלי לוח זמנים מתכונן ומסודר הכולל מטרות לטווח הקצר, מצליחים לשמור על הכושר הגופני בצורה טובה יותר. מי שמנהל מעקב על תכנית האימונים משיג את המטרות. המחקר דיבר על אימונים, אך ניתן להציב מטרות גם בתחום הסדר והניקיון בבית.

גיל רותם, כותב, ומקדם אתרים ובעלים של חברות -GPR שיווק דיגיטלי וגולדן וורדס,
כותב באופן פשוט, אפקטיבי, מעניין ומקורי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב