המושג 'עיכוב התפתחותי' מטעה, כשזה מגיע לעולם האוטיזם. באוטיזם שאינו מטופל נכון לא תהייה עיכוב בהתפתחות, היא פשוט לא תגיע. מה שכן עשוי להגיע זה בלגן התפתחותי, אשר מעורב בלמידה דידקטית של אוספי דברים בלי קשר אחד לשני ובללא קשר חברתי או דינאמי אמיתי.
אוטיזם ועיכוב התפתחותי - מה הקשר ביניהם?
אוטיזם מונע מהילד את הסקרנות הטבעית ועימה את ההזדמנויות להתפתח. כהורים אנו צריכים לספק את ההזדמנויות האלו באופן יום יומי ובכל שעה. עלינו לברר מה הגורמים המעכבים התפתחות, מה מונע סקרנות ןכיצד מתאימים לילד את רמת האתגר הנכונה אשר דרושה על מנת לפתח מחדש את הסקרנות שהלכה לאיבוד או הוחלפה בסקרנות מנותקת שאינה חברתית.
אוטיזם למעשה מונע התפתחות, הורס את הסקרנות ובכך, מלחיץ את ההורים והמשפחה. כהורים, מה שקשה לנו לשאת היא העובדה שהילד לא משחק איתנו בהתלהבות, בסקרנות ובהתרגשות המאפיינות משחק וטמפרמנט ילדי. כהורים האתגר שלנו הוא למעשה לפתח מחדש בעצמנו את המאפיינים הללו. הסתמכות על מערכת החינוך המיוחד והמשלב, על קלינאות ותרפיות - אינו נכון ואינו מסוגל לספק את הצמיחה הראויה ואת הדבקת הפערים הנדרשת.
מאחר שהמשפחה נמצאת בדרך כלל במצב משבר משום שהפידבק המתקבל מהילד אינו ברור, תקין ורצוף, והמסגרת החינוכית מטפלת בנושאי התנהגות וכישורי חיים בעיקר - נמצא שהתפתחות הילד מתנהלת לרוב במצב של מאבק הישרדותי יום יומי ולא שמה דגש על התפתחות והדבקת פערים בנחת.
לא נכון להציב בראש סדר העדיפויות מטרות אקדמיות או מטרות כישורי החיים. המטרה העיקרית אמורה להיות צמיחה, ממש כמו כל ילד, ובדרך עבודה הורית מושכלת ומודעת. עיקרי הלקות הנן בחשיבה, בהתמודדות עם דינאמיות ומידע מורכב וסימולטאני לדגומת מצבים חברתיים ומציאות משתנה. זו הסיבה שאנו מכשירים הורים ליצירת נינוחות בשהות המשותפת, כך שאפשר יהיה להתקדם בנחת לעבר מטרות בחירה, חשיבה, התנסות וחוויה משותפת אשר מייצרת סקרנות ויכולות מנטאליות ביחד עם הילדים.
RDI - פיתוח היכולת לצמיחה והתפתחות אצל הילד
העבודה שלנו בתכנית RDI היא לשמור על צמיחה והתפתחות על-ידי זיהוי הסקרנות והמוטיבציה הטבעית להתנסות ולגייס אותן לחשיבה, להתאמה, לזיהוי הזדמנויות, לפתרון בעיות וזיהוי התכלית האמיתית והכיף שביחסים ובתקשורת בינאישית.
הראיה הזו אינה שגורה בעולם הטיפול באוטיזם. שיטת RDI לטיפול באוטיזם מחייבת מודעות, למידה, לימוד, השקעה בהכנה, קשר רציף עם מנחה ושינוי הגישה - ממצב שבו מסתמכים על גורמי טיפול חיצוניים להנחיה הורית מודעת ומודרכת, למצב של חזרה להורות אינטואיטיבית ותחושת בטחון ומסוגלות הורית.