דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה חזונית 

מאת    [ 21/04/2008 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 3659 פעמים ]

לפני 20 שנה, הרצאתי בפני קבוצת מנהלים בארגון גדול בסקטור הציבורי בנושא של חשיבות הצבת מטרות. כשאמרתי את המילה חזון הקהל פרץ בצחוק, איבד עניין, לעג וטען, שחזון זה "משהו שטוב לספרים ולניו - אייג', אך בפועל ככה לא באמת מנהלים ארגון". ההתנגדות למושג בשטח הייתה כה חזקה, שמאז נהגתי להחליף את המילה חזון בהגדרה עם משמעות דומה, כמו "מטרות אתגריות לטווח ארוך".
לפני 10 שנים, כשנכנסתי לארגונים פרטיים וציבוריים, כבר לא צחקו על המילה חזון. כל ארגון, שהחשיב את עצמו כבעל שיטות ניהול מתקדמות דאג להציב את החזון, ה-"אני מאמין" או את הצהרת המשימה במקום נכבד. אולם, כששאלתי את מנהלי הביניים ואת העובדים מה הם הערכים המרכזיים בארגון הם לא ידעו בדרך-כלל. במידה והיה לאותו ארגון אתר אינטרנט שלפתי את הערכים המרכזיים מפרק החזון והראיתי להם. תגובתם הייתה שזאת הפעם הראשונה שהם רואים שיש לארגון חזון...
בבדיקות שערכתי בקרב ההנהלה הבכירה על תהליך בניית החזון, בדרך-כלל מצאתי אדם או שניים העומדים מאחורי דף החזון, כאשר החזון נבנה באמצעות תהליכי "העתק הדבק" של משפטים יפים, שנמצאו בחזון של חברות אחרות. טענתם הייתה ש"לכולם יש חזון ולכן גם הם צריכים ושבמילא החזון של כולם נראה אותו דבר ולכן הם העתיקו אותו".
במהלך שני העשורים האחרונים, התיאוריות בדבר כוחו של החזון חדרו ופעפעו לתוך ארגונים ולתוך חיי האנשים. זהו שינוי משמעותי בתוך תרבות ה-"יהיה בסדר" הישראלית, שדגלה באלתור ושמנהיגיה עודדו את הפיתרון המיידי ואת ההתחשבות בנסיבות ובאנשים המרכיבים את הסיטואציה העכשווית, במקום את החשיבה והתכנון לטווח ארוך. התכנון לטווח ארוך נחשב כ"כבד" ולא "סחבקי" מספיק. במדינה שבה כל אחד הוא "אחי" או "אחותי" וצריך למצוא פתרונות לכל מי שכרגע נמצא, החשיבה החזונית לא התאימה והתפתחותה התעכבה.
כיום, רוב הארגונים והאנשים בישראל נמצאים במקום אחר. ישנה הבנה עמוקה של חשיבות הצבת החזון ושל התהליך הארוך והתמידי, שיש צורך לנקוט, על מנת שהחזון יהפוך לחלק מההוויה הארגונית והאישית. ישנה גם הבנה, שהחזון הוא סוג של חשיבה, ולכן, לא ניתן לומר לאנשים לחשוב על ערכים ולהגיע מיידית ללב ליבו של החזון. ארגון או אדם, שרוצים לחיות במסלול החזון, מתחילים בשלב הראשון בחשיבה על מטרות משמעותיות, מאתגרות ומלהיבות לטווח ארוך. רק לאחר חיים 'אמיתיים' לאורן של המטרות ולאחר התרחבות אופק החשיבה ניתן באמת להגיע לערכים המשמעותיים לארגון ולתחושת הייעוד שלו.
ומה הוא החזון בהקשר לחזון בארגונים ובחיים אישיים? היום, כשהטרנד המרכזי הוא לעסוק בפיתוח חשיבה חזונית, היכן נהיה בעוד 20 שנה?
איזו מסוגלות נפתח בהקשר לחשיבה עתידית?
האם הרגישות שלנו לגבי העתיד תהיה גדולה כל-כך שנוכל לחזותו?

האם חיי ההווה שלנו יהיו הסרט שבו בדיוק רצינו לככב?

האם כל רגע יהיה בעל משמעות?

האם רמת האושר באוכלוסיה תעלה?

האם נצליח למצוא את התשובות לתכלית חיינו?

אודות הכותבת:
עינת גרוס הינה הבעלים של מכון מראות אסטרטגיה להכשרת מאמנים/ות, אימון למיתוג עצמי, כתיבת קורות חיים, הכנה לריאיונות עבודה, מפגשי נטוורקינג לבעלי/ות עסקים, הדרכה וייעוץ ארגוני.
einatgross@mirror-strategy.com
www.mirror-strategy.com
עינת גרוס הינה הבעלים של מכון מראות אסטרטגיה להכשרת מאמנים/ות, אימון למיתוג עצמי, כתיבת קורות חיים, הכנה לריאיונות עבודה, מפגשי נטוורקינג לבעלי/ות עסקים, הדרכה וייעוץ ארגוני. www.mirror-strategy.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב