דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עסק משפחתי? אתה לא רוצה אבל אתה צריך יועץ ניטרלי 

מאת    [ 26/02/2019 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 1682 פעמים ]

עסק משפחתי נבדל מעסק מסחרי רגיל, משום שהוא מנוהל על ידי בני המשפחה ובניהולו מעורבים שיקולים רגשיים ומשפחתיים ולא בהכרח שיקולים עסקיים טהורים.

 

ייסוד העסק המשפחתי נועד בראש ובראשונה לרווחת בני המשפחה. למרות זאת למרבה הצער, עסק משפחתי הינו קרקע פורייה לסכסוכים, במיוחד כאשר הוא מתנהל ?באופן משפחתי? וללא הסדרים ברורים ושקופים המתווים את דרכו. למשפחות יש נטייה לומר "אצלנו זה לא יקרה". "הילדים שלנו שונים, הם לא מסוגלים לדבר כזה". הניסיון והמציאות מלמדים שסכסוכים פורצים "במשפחות הכי טובות" – משפחות ערכיות, חילוניות, דתיות וחרדיות. הסכסוכים בעסקים משפחתיים,  עלולים להרוס  כליל את היחסים בין בני המשפחה והם נפוצים מאוד. ישנן דוגמאות רבות  לסכסוכים ארוכי שנים בין אחים ומלחמות התשה בין ילדים להוריהם. סכסוכים אלו פורצים לא רק לאחר פטירת אחד ממייסדי העסק המשפחתי, אלא  אף בימי חייו. אלו אינם סכסוכים ?עסקיים טהורים?, והם נושאים לרוב בחובם גם מטענים רגשיים שהצטברו אצל מי מהצדדים במשך שנים רבות.

קבלת ייעוץ מקצועי וליווי צמוד של יועץ עסקי הכרחיים וקריטיים למניעת או לפתרון סכסוכים בעסק המשפחתי. יעוץ מאפשר להביא  לידי מיצוי, את היתרונות הייחודיים של עסקים משפחתיים: אחדות מטרה, לכידות, מסירות גבוהה לעסק. ליועץ עסקי תפקיד חשוב ביותר בהכשרת הקרקע להצלחה גם של הדורות הבאים, מציאת איזון בין הפן האישי לפן העסקי והפן המשפחתי והבטחת שגשוג של העסק ושל המשפחה.

במרבית המקרים עסק משפחתי מבוסס על כישרון ספציפי של בני המשפחה. במצב שכזה עלולים חוסר הניסיון וחוסר המקצועיות מבחינת הניהול להיות מכשולים משמעותיים להצלחה עסקית – אלא אם כן נעזרים בשירותיהם של יועצים עסקיים מיומנים. ליווי וייעוץ ניהולי מקצועי לעסקים משפחתיים מאפשר התמודדות מושכלת וזיהוי מראש של מוקדי חיכוך אפשריים ונטרולם. נגזרת נוספת של הייעוץ היא כתיבה והכנה של הסכמים והסדרים עסקיים ומתן תוקף משפטי. כאשר הנושאים ?הנפיצים? בעסק המשפחתי מוסדרים באופן משפטי תקף מבעוד מועד, תחושת ההתנהלות ההוגנת בעסק המשפחתי גוברת, גם לאור שקיפותם של ההסדרים ויצירת האיזונים השונים בין בני המשפחה.

מסלול הליווי והייעוץ לעסק המשפחתי כולל: 


    • גיבוש חזון עסקי בהתאם לציפיות בני המשפחה השונים תוך קביעת מטרות נכונות לעסק.
    • גיבוש מנגנונים שיבטיחו תרבות ארגונית מיטבית : היררכיה מובנית היטב, חלוקת סמכויות נכונה בין בני המשפחה בהתאם לכישוריהם, קליטה של עובדים מתוך המשפחה ומחוצה לה, הסכמי העסקה לכל העובדים כולל בני המשפחה, גיבוש מסלולי קידום מתוך דאגה לטובת העסק, שיטות תגמול והערכה.
    • גיבוש אמנה משפחתית כך שקונפליקטים עסקיים לא יאיימו על שלמות התא המשפחתי.
    • יצירת הפרדה חכמה בין המשפחה לבין העסק , מיסוד תהליכי קבלת החלטות, קיום ישיבות, רישום פרוטוקולים, מעקב אחר יישום החלטות, הקמת דירקטוריון ותפעולו, מינוי מנהלים (כולל ניהול במיקור חוץ) ופיתוח המיומנויות שלהם.
    • הבטחת תקשורת מקרבת, פתוחה ואפקטיבית בעסק ובמשפחה.
    • מעברים בין-דוריים  - דגש מיוחד על מציאת הדרכים הטובות ביותר להבטיח את המשכיותו של העסק, על בסיס הסדרי פרישה מכובדים לדור המייסדים, העברת הסמכויות באופן מסודר ולאנשים הנכונים, הסכמי העברות רכוש, חלוקת מניות, חלוקת דיבידנדים וכל מה שצריך על-מנת לצלוח את התקופה המאתגרת בשלום.

ארז כהן


יזם ויועץ, מומחה לניהול ופיתוח עסקים משפחתיים


מנהל חברת היעוץ של המכון לחקר הקמעונאות  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב