דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשבה אמפטית - להקשיב באמת 

מאת    [ 04/02/2019 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 5386 פעמים ]

הקשבה אמפטית – להקשיב באמת 

אנו מדברים הרבה על חשיבותה של אומנות השיחה ואומנות הדיון, היכולת לנסח ולהביע את עצמך. אך מה על הצד השני, על ההקשבה? הקשבה אמפטית מאפשרת הזדהות עם האחרים, יצירת אמון והבנה, יישוב סכסוכים, קבלת מידע רב יותר, השגת שיתוף פעולה ועוד. אז איך עושים זאת? 

הקשבה אמפטית נשמעת על פניה כפעולה קלה ופשוטה, שאינה מצריכה מאמר אודותיה – הרי מה קל יותר מלהאזין? אך למעשה הקשבה אמפטית אינה כה טריוואלית. הכוונה היא להקשבה אמיתית, נטולת שיפוט, ללא קפיצה למחשבה על ה"אני", ללא קטיעת המדבר גם לא לשם הבאת דוגמאות אישיות או דרכי פתרון מהיר, מתוך עניין אמיתי. הקשבה אמפטית מראה כי המקשיב מתעניין, קשוב ומבין את הצד של האחר ולא שופט אותו (גם אם אינו בהכרח מסכים לכל הנאמר), כאשר כל אלו מועברים אל הדובר ללא מילים או משפטים ארוכים. 

מה היתרונות של הקשבה אמפטית? 

להקשבה אמפטית יש שמות שונים. למשל הקשבה פעילה, וגם הקשבה משקפת, כי המקשיב משקף את הדובר, ומאפשר לו להיפתח ולהמשיך לדבר. זהו כלי נפלא למטרות רבות ומגוונות, אם לראיון או ליישוב סכסוכים ובעיות, ואם כדרך להיות בני אדם טובים יותר ו/או לעזור לבני אדם המשתפים אותנו בבעיותיהם כצד מקשיב וקשוב, נטול שיפוט. 

בני אדם צמאים לזכות בהקשבה אמיתית, כנה ומקבלת לקולם האמיתי ולבעיותיהם. על כן הקשבה פעילה מכבדת אותם, ויוצרת אמון וכבוד הדדי, בונה הבנה ושיתוף פעולה, מעצימה את הביטחון העצמי של הצד המדבר ומעודדת אותו לשתף ולהיפתח. כך מושגים שיתוף פעולה, שיתוף רב יותר במחשבות, עבודת צוות טובה יותר והפגת מתחים בין צדדים (אם בוויכוח בין שני צדדים או בהקשבה מצד מגשר ביניהם). 

איך בעצם הופכים את ההאזנה להקשבה אמפטית? 

על אף שלעתים נדמה לנו שאנו מקשיבים טובים, פעמים רבות אנו נופלים באותן טעויות, שבמקום להכיל ולהקשיב באמפטיה מלאה לוקחות את השיחה לכיוון אחר ובעצם מפריעות לשטף דיבורו ולניסיון של הדובר להיפתח. 

למשל, כשאנו מקשיבים לחבר טוב במצוקה ורוצים במהירות לעודד אותו, ומסיחים את השיחה לכיוון חיובי ולדברי עידוד במקום לתת לאדם שמולנו לשתף אותנו במלוא מצוקתו ובעיותיו. בהקשבה אמפטית עליכם באמת להקשיב, להזדהות ולהבין, להתרכז בנאמר ולא להיאטם בעודכם חושבים בו זמנית על דרכי עידוד ופתרון. הקשבה אמפטית מספקת עזרה חיונית למי שסובל ורוצה לשתף בבעיותיו ולשוחח עליהן, לפעמים הרבה יותר מכפי שיעזרו דיבורים חיוביים. 

שנית, הקשיבו בשקט, ללא הפרעות. לעתים אנו רוצים להמחיש כמה אנו מזדהים ומקשיבים על ידי הצגת דוגמא מהחיים שלנו, אך למעשה גם בכך אנו קוטעים את שטף הדיבור ולא מקשיבים באמת. הקשיבו, הניחו את הדוגמאות ואת עצמכם בצד, ורק הקשיבו לאחר. את הקשבתכם ניתן להראות בשפת הגוף שלכם, ובתגובות קצרות מילים בטון רגוע ולא במשפטים ארוכים. אם אינכם מבינים משהו, או רוצים הבהרה או שיש לכם שאלת המשך, אנא נסו להביע זאת בשאלה קצרה ונטולת שיפוט ככל האפשר וללא המטרת שאלות באופן שיוצר הרגשה של חקירה וביקורת. אפשר גם להשתמש בשאלה במילותיו של הדובר. 

במהלך הקשבה אמפטית, שמרו על אווירה קשובה ורגועה, ללא הפרעות, שינוי נושא, ייעוץ, ביקורת או עידוד. כפי שאמרנו קודם, הקשבה אמפטית קרויה גם הקשבה משקפת – נסו להביע שאתם מבינים ומקשיבים לדברים על ידי שיקופם, כלומר הפנמה וניסוח במילים שלכם.

דפנה שם טוב - מטפלת פרטנית זוגית ומשפחתית


לאתר: https://www.דפנהשםטוב.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב