דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמות מפלגות ופוליטיקאים מופקר באינטרנט 

מאת    [ 12/12/2005 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 6911 פעמים ]

הדבר החשוב ביותר לפוליטיקאים - מופקר באינטרנט.

מסתבר ששמות של פוליטיקאים רבים בישראל, הפך לנושא אטרקטיבי במיוחד באינטרנט. כמו שקרה בעבר למפורסמים בינלאומיים (מדונה, סטינג, ביל קוסבי ורבים אחרים), שם של פוליטיקאי הפך לסחורה החמה ביותר באינטרנט לקראת הבחירות. מה שמתרחש בימים אלו בצורה מסיבית הוא תפיסת שמות דומיין השייכים לפוליטיקאים או מפלגות המתמודדות בבחירות, או גניבת שמות דומיין לשם עשיית רווח ממכירתם. עם זאת הסכנות באינטרנט לא מסתכמות רק בשם הדומיין אלא למעשה רק מתחילות שם.

הגידול וההתפתחות של האינטרנט יצרו סיכונים חדשים, המגדילים את רגישותם ופגיעותם של גורמים שונים, בפני מקרים כגון השמצה, התחזות, גניבת עין, חיקויים, הטעייה ובלבול הבוחרים, פגיעה בסמלים, פגיעה בקניין רוחני ועוד. האינטרנט מספק אפשרויות ואמצעים רבים לכל אותם אנשים המבקשים לפגוע ולהזיק לחברה או לארגון, כדוגמת מתנגדים לעמדות המפלגה או הפוליטיקאי, מתחרים פוטנציאלים, cyber squatters (פולשים), האקרים ואפילו ארגוני טרור שרובם ככולם מונעים מרצון לפגוע במתמודד, מרצון להשיג רווח כספי או מסיבות אידיאולוגיות ואחרות. התוצאות מראות כי בכל המקרים נוצרת פגיעה ישירה הן מבחינה תדמיתית, והן כלכלית.

סכנות והשלכות
התופעה של פגיעה בחברות וארגונים שונים באמצעות האינטרנט מתרחבת והסכנות בתחום זה עשויות לצוץ מכיוונים שונים, אך המניע הינו דומה בכל המקרים: הרצון ליהנות מההשקעה הגדולה של גורמים וארגונים בבניית המוניטין, או לפגוע במוניטין זה.

על מנת להמחיש את המורכבות של הבעיות, את הקושי בזיהוי הפגיעות לפני שגרמו נזק, ואת ההשלכות השונות, מוצגים להלן מקרים שונים ותוצאותיהם:

שימוש בשמות הפוליטיקאים או המפלגות

הנושא הראשון והמיידי הוא תפיסת שמות דומיין הפנויים לכל דורש. וניסיון למכור אותם ברווח כספי גדול. בימים האחרונים פורסם המקרה של תפיסת שם הדומיין של מפלגתו החדשה של אריק שרון kadima.org.il (קדימה) יום אחד לאחר ההכרזה על שם המפלגה החדש. כמו כן ניתן לראות כי שמות של אישים פוליטיים בכירים רבים נתפסו ולא על-ידי המתמודד עצמו כמו: shimonperes.co.il (שמעון פרס) olmert.co.il (אולמרט) ועוד.

כמו כן קיימת תופעה של תפיסת שמות דומיין פעילים שנמחקו - על מנת למשוך תנועה - למשל אם מפלגה שינתה את שמה או את האתר שלה והאתר הקודם היה פעיל והופיע במנועי חיפוש / אינדקסים, אסור לוותר אליו. הדומיין יתפס בתוך דקות מהרגע שיתפנה על ידי אותם אינטרסנטים.

חיקוי כתובת אינטרנט על בסיס דמיון פונטי
ככל שארגונים משקיעים בבניית מוניטין ובמותגים, עולה מספרם של הגורמים המוכנים להשקיע על מנת לזכות בנתח כלשהו. לעיתים עושים ניצול של טעויות כתיב, דמיון פונטי וכד', על מנת להפנות לאתר של מתנגדים, מתחרים או לאתרים המשמשים להפניית תנועת גולשים.

לדוגמא מהתחום הפוליטי ניתן לראות בדוגמא של שינוי:
שם המפלגה שינוי נכתב- shinui.org.il - (שינוי) שזהו האתר הרשמי של המפלגה, אולם אם במקרה טועים וכותבים shinuy.co.il מגיעים לאתר ההשמצה שכותרתו: שינוי מפלגת השנאה והביזוי.

הפצת מידע פוגע באינטרנט והשמצה

דרך מנועי החיפוש המובילים, ניתן בקלות רבה להגיע לכל המידע שהתפרסם אודות האדם, הארגון או המפלגה בפורומים, בצ'אטים, בבלוגים נידחים, ואפילו בתגובות (talk back) על כתבות באתרי החדשות למיניהם, שבהם אנשים ללא שום ידע טכנולוגי יכולים לשטוח את טענותיהם ולהביע את דעתם בחופשיות, עובדים ממורמרים, פעילים לשעבר וכד' עשויים להתחזות ולספק מידע עסקי, רגיש, סודי וכדומה.

דוגמאות:
במידה ומקלידים במנוע החיפוש Google "אריאל שרון" בתוצאות הטבעיות (ללא תשלום) אחת מהתוצאות היא אתר של מועצת יש"ע - בו מוצגים דבריו של אריאל שרון עצמו כנגד ההתנתקות.

בתוצאה זו גם מקבלים פרסומת בתשלום - "הליכוד איבד את דרכו - די להתנתקות" http://www.halikud.co.il/ (הליכוד) וכאן מגיעים לאתר השמצה נגד הליכוד ונגד ההתנתקות, כשמשם יש הפניה ופרסום המוביל לאתר אחר בשם:

www.arielsharon.co.il (אריאל שרון) באתר זה יש השמצה נגד ראש הממשלה הנוכחי ובעד תוכנית הקונספירציה על רצח יצחק רבין.

בתוצאות החיפוש של הביטוי "שימעון פרס" רבות מהתוצאות מגיעות מפורומים שונים שבד"כ לא מביעים דעה חיובית על האיש.

דוגמא נוספת - הדומיין ShimonPeres.net (שמעון פרס) מוביל לאתר השמצה וקונספירציה הכולל אלימות מילולית בוטה, כשעל תמונה גדולה של שמעון פרס מתנוסס הכיתוב "הרוצח!" .
כשהמקרה הדומה והמחפיר של האתר www.yitzhakrabin.co.il (יצחק רבין) כנראה מנוהל בידי אותו גורם (על-פי הזהות הויזואלית של שני האתרים - למרות ששמות האתרים רשומים על שמות בעלים שונים).

כמו כן נעשה שימוש במילות חיפוש של נבחרי ציבור פופולאריים לשם קידום מתמודדים מתחרים או עסקים אחרים. לדוגמא, בחיפוש המילה אריאל שרון ב-google - מקבלים פרסומות לגרפולוגיה / יחסי ציבור וכד', וכן פרסומת נגד אריאל שרון עצמו המפנה לאתר www.jtf.org/g . פרסומת זו מופיעה גם כאשר מבוצע החיפוש - ביבי נתניהו.

מידע פוגע בפורומים - בחיפוש בגוגל - עמיר פרץ - בתוצאה 3 - יש מידע שפורסם בפורום: עמיר פרץ אויב עובדי הקבלן או באתר קו לעובד - קו לעובד - עמיר פרץ האחר.

לעמיר פרץ גם מתחרה מתחום אחר - amirperets.com אתר של מדריך קרב מגע ואנטי טרור. זהו אתר לגיטימי לחלוטין וכאן אין כוונת זדון כמו בשאר המקרים אך גם מקרה זה עשוי להטעות במקרים רבים.

ניסיון להוציא רווח כספי

כשמקלידים במנוע החיפוש את המילים סילבן שלום מפרסם הבעלים של שם הדומיין - מודעה בזו הלשון: "סילבן שלום - הדומיין למכירה לרציניים בלבד" והפנייה לאתר silvanshalom.com (סילבן שלום) כשדרך האתר עצמו יוצרים קשר עם המוכר.

הכותב הינו מייסד וסמנכ"ל של דומיין דה נט טכנולוגיות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב