התמודדות עם כאבי ראש באמצעות קשיבות לגוף ותזונה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

התמודדות עם כאבי ראש באמצעות קשיבות לגוף ותזונה 

מאת    [ 31/12/2018 ]
מילים במאמר: 910   [ נצפה 607 פעמים ]

 
 

מאמר – מיגרנות וקשיבות

 

מהן מיגרנות? איך כאבי ראש באים לידי ביטוי?

יש כל מני סוגים של כאבי ראש וביטויים שונים למיגרנות.

 

גורמים אפשריים:


    • חוסר איזון הורמונלי
    • חוסר במינרלים או ויטמינים
    • תפיסות של שרירים באזור העורף/ ראש/ לסת (בעקבות יציבה, טראומה פיזית או טונוס גבוה)
    • רגישות למזונות מסויימים
    • סטרס ועוד
    • לפעמים שילוב של מספר גורמים.

 

חוסר איזון הורמונלי

נשים רבות מתארות מיגרנות כתחושה של כאב כללי לוחץ או פועם שמקיף את הראש כמו חישוק או קסדה. לעיתים בסוג כזה של מיגרנות תהיה גם תחושה של לחץ באזור ארובות העיניים והן יוחמרו מאור בוהק או מרעשים ולפעמים גם יהיו מלוות בבחילות.

חלק מהנשים שחוות סוג כזה של כאב ראש מתארות רצון לשכב באזור חשוך, שקט ונעים, לעיתים להניח מגבת חמימה או קרירה על המצח ולנוח.

מיגרנות כאלו יכולות להיות סימן לחוסר איזון הורמונלי, להגיע לפני או במהלך הוסת או להיות מושפעות מרגישות למזונות מסוימים וחוסר שינה.

 

חוסר במינרלים או ויטמינים

חוסר במינרלים מסוימים יכול להשפיע על כיווץ והרחבה של כלי דם. אחד הדברים שנחשדים כגורמים למיגרנות מסוג ספציפי.

באופן כללי כל יציאה של הגוף מאיזון, כלומר עודף או מחסור בחומרים שמזינים את הגוף, בחומרים שהגוף מתבסס עליהם וזקוק להם, יכולה לגרום לאיבוד ההומיאוסטאזיס (שיווי המשקל אליו שואף הגוף).

הגוף הוא מערכת מורכבת שמושפעת מהמון גורמים ומורכב ממערכות שונות שקשורות זו בזו ומשפיעות זו על זו. ספציפית לויטמיני B  ולמינרלים כמו ברזל נחשבת השפעה רבה על מערכת העצבים וקפאין ידוע כאחד החומרים שמפריע לברזל להיספג היטב.

 

למשל במצב שבו יש רמה נמוכה של 'סוכרים'(גלוקוז) בדם אצל הרבה מהאנשים לא תהיה השפעה מיוחדת מעבר לתחושה של רעב, לעיתים עייפות או עצבנות וקושי להתרכז. אבל אצל חלק מהאנשים רמה נמוכה של גלוקוז (מה שמשפיע על רמות של הורמון האינסולין) בדם עלולה לגרום גם לחולשה, כאב ראש ותחושות דומות נוספות. אלו האנשים שצריכים לתת יותר תשומת לב לתזמון ארוחות והקשבה לאותות המקדימים שהגוף שולח.

 

הקבלה דומה אפשר לעשות לגבי אנשים עם מחסור בויטמינים או מינרלים מסוימים. לדוגמה ויטמין B12 צריך להיות בטווח מסוים בבדיקות דם. יש הרבה אנשים שיהיו על הספקטרום הנמוך של הטווח ויתפקדו בסדר גמור כי באופן ייחודי להם, המערכות שלהם מסוגלות לתפקד גם בצורה טובה עם כמות כזו של B12. לעומת אחרים שנמצאים, אולי, באמצע הטווח אבל עדיין יחוו סימפטומים של התחלת חסר B12. מאחר והם ספציפית צריכים כמות קצת יותר גבוהה של הויטמין לתפקד באופן אידאלי.

 

בסך הכל לחלק מהמערכות שלנו יש "שוליים" לטעויות. כלומר הגוף יכול למצוא דרך לפצות גם במצב של חסרים קטנים או בינוניים עד לשלב שהחסר כבר מעמיס מדי. לכן מצד אחד לא צריך לדאוג מחסרים קטנים. אין טעם להתיש את עצמנו בבדיקות וחששות מיותרים. אך מצד שני כן חשוב להיות במעקב ותשומת לב כדי לא להגיע לחסרים מוגזמים וכן לשמור על תפקוד תקין ואידאלי של הגוף והמערכות השונות.

 

תפיסות שרירים

מצבים של ישיבה ממושכת בצורה לא נכונה יכולים לגרום לשרירים מסוימים בגב ובעורף להיתפס ובטווח הרחוק יכולים להשפיע על היציבה, מה שימשיך את המעגל של תפיסות או מתיחה בשרירים מסוימים.

באופן כללי יציבה לא מאוזנת מובילה לקיצור או רפיון באזורים שלהם יכולה להיות השפעה נגררת כמו רכבת או שרשרת אנטומית.

טראומה פיזית כמו נפילה, מכה או צליפת שוט יכולה בהחלט לגרום לכיווץ של שרירים באזור מסוים ואף לתזוזה של חוליות באזור העורף וכך להוביל לכאב ראש שבדרך כלל יתחיל באזור השכמות והעורף ויטפס לראש ולקודקוד ואף אל עבר המצח.

אותו דבר יכול לקרות ממצבים שבהם יש טונוס גבוה יתר על המידה בשרירים המשפיעים על האזור. כלומר תחושה כלשהי של כיווץ מתמיד. יכול להתחיל גם ממצב של טראומה פיזית כמו צליפת שוט, וגם ממצב של מתח ולחץ כרוני. יש הרבה אנשים שנוטים "להחזיק" שרירים או חלקים מסוימים בגוף במתח גבוה וכך לאמץ את השריר גם כשאין צורך. אפשר לשים לב למצבים כאלו כשיושבים בכיסא אולי מול המחשב, הטלוויזיה, באוטובוס או פשוט מרוכזים במצב מסוים ובלי שום צורך שרירים בזרוע או בכתף עדיין נמצאים במתח וטונוס גבוה. גם אם האדם לא מתעסק כרגע בכתיבה או בפעולה כלשהי והיד לא מורמת, אולי אפילו "נחה" על ידית הכיסא. בהמשך המתח הזה מהזרוע או הכתף יכול להשפיע על העורף והראש ולגרום למה שנקרא כאב ראש מתחי.

 

תזונה ורגישות

סיבה נוספת לכאבי ראש יכולה להיות רגישות לריחות, מזונות או רכיבים מסוימים במזון. כמו מונוסודיום גלוטאמט, מינונים מסויימים של אלכוהול שיש לו השפעה מרחיבה על כלי דם, מינונים מסויימים של קפאין שיש לו השפעה מכווצת כלי דם ולמעשה יכול לסייע כנגד כאבי ראש ואכן נמצא גם בתרופות נוגדות מיגרנה, טיראמין שנמצאת בגבינות, פירות יבשים, בשר משומר, מזונות מותססים ועוד. למעשה הדבר תלוי ברמת הרגישות של האדם למאכל ולחומרים הנמצאים בו.    

איך נפעל?

סיבות אחרות לכאב ראש יכולות להיות אנמיה, לחץ דם גבוה, חוסר בשתיה וכמובן מצבים נוירולוגים אחרים לכן חשוב ללכת לרופא לבדיקות ולקבל איבחון והכוונה.

 

בעזרת קשיבות (מיינדפולנס והקשבה) לגוף ננסה להבין את מקור הכאב ויותר חשוב מכך, נראה ונשים לב איזה דברים מסייעים לנו להרגיש יותר טוב ואיזה דברים מחמירים.

 

תזונה מאוזנת, שתיה, ניהול והפחתה של מתח נפשי, שינה מספקת ומעקב אחרי לחץ דם וחסרים אחרים יכולה להיות התחלה של התנהלות מתאימה יותר ולעזור מאוד בהפחתה של תדירות ועוצמת הכאבים.

 

הרבה פעמים יכול להיות שילוב של מספר גורמים או פעולה שלא צפינו שתעזור לשפר את המצב. לכן צריך להישאר פתוחים לכל האפשרויות, לחדד ולתרגל את הקשר לגוף.

איילת ירושלמי - נטורופתית  ayelet.natu@gmail.com 


מלווה נשים עם כאב כרוני לתהליכי החלמה בדגש נטורופתי וקשיבות לגוף ולנפש. 0543973712


 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב