דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


15 טיפים להצלחה כמפתח עצמאי 

מאת    [ 28/12/2018 ]

מילים במאמר: 1577   [ נצפה 1930 פעמים ]

איך להצליח כמפתח תוכנה עצמאי

בטחון תעסוקתי, מסלול קידום בהיר, הטבות ותנאים סוציאלים, פיננסיים וביטוחיים – אלו היתרונות העיקריים בעבודה בחברות עבור מפתחי תוכנה שעם הזמן הולכים ונעלמים. יחד עם זאת הדרישה לכוח אדם וכישורים של מתכנתים מעולם לא היתה גבוהה כל כך וזו רק הולכת וגדלה. יכול להיות שעכשיו הזמן לארוז את החפצים מהשולחן באופן ספייס וללכת על עצמאות עסקית.

להיות מפתח תוכנה עצמאי יכול להיות ממש "לחיות את החלום". אבל בחלומות לעתים ישנם גם סיוטים ולכן רצוי להיות ערוך ומוכן.

להיות הבוס של עצמך, להציב לוחות זמנים משלך, לעבוד רק על פרויקטים שמעניינים אותך, וכל הזמן הזה גם להרוויח הרבה יותר – אפשריים כשאתה פורץ לדרך עצמאית.

אפשריים. אך לא מובטחים.

להלן 15 טיפים לעזור לך לצאת לדרך:


    • מה החזון שלך? דע למה אתה עושה את זה?
    לפני שאתה כותב מכתב התפטרות, תחשוב מדוע אתה מעוניין להיות עצמאי. אולי אתה מעוניין לעבוד מהבית? אתה מעוניין לעבוד ולנסוע בכל בעולם? אתה רוצה יותר כסף, פחות שעות, או אפילו שניהם? מה המניע העיקרי שלך לשינוי הזה? כתוב לעצמך את רשימת המטרות האישיות הללו כי ישנה סבירות שהמטרות שלך לא יקבלו מענה או יצלחו בהכרח באופן מיידי וכשיתחיל להיות קשה  או מסובך, הרשימה הזו תזכיר לך למה אתה עושה את זה, וזה לעתים יכול לעשות הבדל בין ויתור ובין הצלחה ותשמש כצידה לדרך ומצפן כשהיא תתפתל ותסטה מהמטרה שלך.
    מעל הכל, תבין ותקבל ש"להיות עצמאי" אומר  "להקים עסק"  וזוהי התנהלות אחרת לחלוטין מעבודה כשכיר.
    • תכנן לפני שתתפטר
    להיות עצמאי נותן למילה שלך הרבה יותר משקל באיזה סוג עבודה תעשה. בעולם פיתוח תוכנה, יש הרבה אפשרויות. אתה לא חייב לעשות כעצמאי בדיוק מה שאתה עושה כרגע כשכיר. יעוץ, פיתוח, ניהול מוצר, הדרכות ושירותים נוספים הם מסלולים אפשריים לעצמאות. ערוך רשימה של כל הדברים שאתה יודע לעשות, כל מה שאתה אוהב לעשות וכל מה שיעניין אותך ללמוד לעשות. קיום הרשימה הזו יעזור להכין אותך לקראת זיהוי ההזדמנויות כשהן תעלנה.
    באופן דומה, עשה רשימה של דרכים שאתה יכול למשוך לקוחות. כשתעשה את המעבר לעצמאות, אתה תרצה להיות בעמדה שיש לך יותר הצעות משאתה מסוגל להכיל.
    • להבטיח את הריטיינר/חוזה הראשון
    הלקוח הראשון יכול להיות הכי קשה או הכי קל. זה לא נדיר שמישהו מתפטר מתפקיד כשכיר ואז חוזר לתת את אותם שירותים כעצמאי לאותו מעסיק, רק בהסדר התחשבנות אחר, אבל זה לא מובטח. עוד אפשרות היא לתקשר עם חברות גיוס ולתת להם לאתר לך תפקיד שאתה רוצה ואז ליצור את תנאי ההעסקה ביזנס טו ביזנס.
    • גוון את מכלול המיומנויות העסקיות שלך
    תחומי האחריות בתפקיד שלך כוללים הכל ולא רק תכנות. לעבוד בעצמך אומר לעבוד בעצמך. תצטרך לעשות את כל העבודה שעד כה הצוות והארגון עשו עבורך. זה כולל גם מיומנויות טכניות וגם מיומנויות רכות. או שתלמד איך לעשותם בעצמך או שתעסיק מישהו לעשות אותם עבורך. אם אתה מעסיק מישהו לעזור לך, תצטרך ללמוד איך לנהל עובדים לפחות אבל עדיף ללמוד להוביל אותם. מיומנויות תקשורת עשויים להשפיע על שורת הרווח שלך יותר מכשרון התכנות שלך.
    • ספק שירות ואיכות יוצאים מן הכלל
    זה ישמע נורא ברור מאליו, אבל תחשוב על כך שהעובד הממוצע במשרד יעיל בין 3-6 שעות ביום לפי מחקרים. שאר הזמן נשאב לטובת ישיבות, מיילים, מדיה סוציאלית ושאר הסחות דעת.
    כשאתה מהווה את העסק של עצמך, אתה יכול לנשנש, לשתות ולגלוש ברשת כאוות נפשך. אבל סיכוי סביר שתקבל כסף רק על ביצוע ועמידה ביעדים, אז עמידה ביעדים וביצוע באופן קבוע, יעיל וכמו שצריך יהיו קריטיים להתקיימות העסק שלך. זה הופך את יוטיוב פחות מעניין מאשר צ'ק בגמר עבודה. לקוחות מרוצים זה המפתח ואספקת תוצאות יוצאות מן הכלל באופן קבוע הופך אותם למרוצים.
    • תשומת לב לפרטים הקטנים
    הרבה משימות אינן מגדילות את השורה התחתונה אך עשויות להוביל למפלה עסקית (שלא לדבר פלילית( אם משמיטים אותן מסדר היום. ניהול חשבונות, תזרים מזומנים, איסוף ידע, חוזים, ביטוח וכו' נשכחים או נדחים בקלות. אל תדחה!
    דברים קטנים אחרים עשויים פתאום להיות משמעותיים כגון להיות ער בשעות פעילות ימי עסקים, לענות בזריזות לטלפון ושיהיה סט בגדים מתאים לפגישות עם לקוחות. הלוק של הבטלן חצי היפי שעבד לך בעבודה הנוחה עם הסביבה המפנקת כבר לא תופס כשאתה ורק אתה מייצג את כל העסק שלך. אנשים יתרשמו ממך בהתאם לציפיות שאיתם הם מגיעים, ואתה לא יכול לשלוט על או לשנות את זה – אבל אתה כן יכול להיות מודע לכך ולהערך בהתאם.
    • היה משווק
    להתמקד רק בעבודה המשלמת שנמצאת מולך ולתת לשאר הדברים להתמוסס זו דרך מצוינת לפתח את עצמך להיות מחוסר עבודה. שים לב להזדמנויות נוספות אצל לקוחות קיימים, בקש הפניות, תביט קדימה, ושמר את צינור זרימת הלקוחות מלא.
    שיווק ומכירות זה לא דבר רע. אלו הכרחיים. אפילו אם יש לך קורות חיים באתר משרות- גם זה שיווק ואתה המוצר. אפילו הלקוחות הכי טובים ונאמנים יכולים להתהפך בפתאומיות. אתה לא רוצה להיות נתון לחסדיו של לקוח אחד. אם מרבית ההכנסות שלך מבוססות ותלויות על לקוח אחד – אין לך עסק, יש לך משרה.
    • תתארגן
    מאחר ויש לך אחריות על הכל, אתה חייב להיות מאורגן. כל שיטה שתשתמש בה ברציפות ועקביות תהיה מספיקה.
    לא משנה במה תבחר, תוציא דברים מהראש שלך והכנס אותם אל תוך השיטה, ובקר את השיטה ברציפות. הרבה יותר קל לחשוב שאתה מסוגל לזכור כל מה שאתה צריך לעשות, ויתכן שאתה יכול, לפרק זמן מסוים, אבל המאמץ מעייף ומבוזבז. שיטת ארגון לא אמורה להגביל או לשלוט, זהו כלי. יישם את שיטת הארגון שלך באופן רציף על כל תחומי האחריות שלך ולא רק על הטכניים, כדי להבטיח שתמיד תנהל את הדברים שעליך לעשות.
    • לצאת לעצמאות עסקית זה לא קידום בתפקיד
    יש הבדל עצום בין לצאת לעצמאות עסקית ובין לקבל קידום לתפקיד ניהולי. כשאתה מקודם לתפקיד ניהולי, אתה נהיה אחראי בעיקר על עבודתם של אחרים, יחד עם מנה הגונה של מטלות מנהלתיות שאולי לא תהנה מהם. כשאתה הולך על עצמאות עסקית אתה לוקח עליך את האחריות המנהלתית ועדיין שומר על כל האחריות הביצועית.
    הרבה מתכנתים התקלקלו כאשר הפכו למנהלים והרבה אנשים בעלי רקע טכני פשוט אינם מרוצים מתפקידים ניהוליים. אם זה נכון לגביך, זה בסדר, רק שים לב ותכנן בהתאם, אולי לשכור עוזר או להקצות יום אחד בשבוע לנושאי אדמיניסטרציה. כמפתח עצמאי, יש לך גם ניהול וגם ביצוע ואתה חייב לעשות את שניהם מעולה כדי להצליח.
    • אל תהיה הגורם שעוצר אותך
    אל תהיה המחסום שימנע ממך צמיחה עסקית. ברגע מסוים אתה תגיע לגבול של כמה עבודה אתה יכול לעשות באופן אישי ועדיין לעמוד בקצב העסק שלך, לשמור על הבריאות שלך וקשרים משפחתיים וחבריים, וכל זה מבלי להתיש את עצמך לחלוטין. אתה יכול להעלות מחירים, אבל עד תקרה מסויימת. למד איך להאציל, מהר ככל שניתן.
    הרבה עסקים שמצבם טוב מגיעים לנקודת שיווי משקל אשר בה הם נכשלים בגלל שהאדם האחראי לא מסוגל להאציל וצוואר הבקבוק הזה חונק את העסק. אם דברים לא נעשים בגלל שכולם מחכים לך שתעשה משהו, קח את זה כסימן אזהרה.
    • דע מתי להוריד את הקצב
    כשאתה מגיע לגבול, אתה יכול להתרחב או להתכווץ. כדי להוריד קצב, שקול "לפטר לקוחות" שאינם טובים לך, תעלה מחירים ובאופן כללי נצל את הזמן שלך ביעילות. כדי לגדול, שקול לשכור עובדים, תאציל או תחסל משימות וגוון את המוצרים והשירותים שלך.
    ישנם אוקיינוסים של טיפים כיצד לצמצם עבודה למינימום ועדיין לשמור על רמת הכנסה, לדוגמא: מיקור חוץ למשימות מנהלתיות לעוזרים אמינים (וירטואליים או אחרים). הרעיון הוא לא ללכת בעיניים עצומות בהתאם לעצות של מישהו ובעיקר זרים באינטרנט אבל כן כדאי לדעת את האופציות ולבחור בחוכמה.
    • חשוב על המוצר
    למוצרים יש יתרון בולט על שירותים: מוצרים משתדרגים. אתה יכול למכור שעה מהזמן שלך רק פעם אחת ואין את השעה הזו יותר. אבל אתה יכול למכור מוצר שוב ושוב, אפילו כשאתה ישן.
    כמובן, למוצרים יש תקורה ועלויות משלהם: ראשית אתה צריך לכתוב אותם ואז למכור אותם. אבל ברגע שזה נמכר טוב, הזמן היחיד שאתה משקיע זה תמיכה וספירת הכסף. שקול בנית מוצרים (שאנשים זקוקים להם) תוך כדי שאתה מתפרנס ממכירת שירותים. אם אתה יכול להפוך חלק מהשירותים שלך למוצרים – עוד יותר טוב.
    • מיתוג ותקשורת
    אנשים צריכים לדעת עליך. בין אם תקרא לזה קידום מכירות או שיווק או מיתוג, הצורך הוא זהה: הפץ את הבשורה עם תמונה ומסר עקביים על סוג השירות והאיכות שאתה מספק. תפתח בלוג, תצטרף ללשכת סחר, תענה על שאלות בקבוצות בלינקד-אין, פרסם סרטוני הדרכה ביו-טיוב וכהנה וכהנה.
    תבחר כמה דרכים שנוח לך בהם ותתחיל. תהיה יצירתי, השתמש בדמיון, מצא דרכים לבלוט באופנים שמייצגים אותך נאמנה, אבל העיקר שתוודא שבערוצים שבחרת יש היתכנות להזדמנויות. נסה מספר גישות, עקוב אחר מקורות הלידים ואז תתמקד במקורות שהכי הוכיחו את עצמם.
    • מצא תחליף לעצמך
    ברגע מסוים אתה עשוי להחליט שנמאס לך להיות אחראי לכל נושא ותחום בעסק שלך. זה הזמן למצוא לך מחליף. אתה יכול להחליף את עצמך באמצעות אדם אחד אם זה האדם הנכון. יותר הגיוני שתחומי האחריות שלך יפוזרו בין מספר אנשים. זה יכול להיות מעולה בעיקר אם האנשים ששותפים לרעיונות וגישות עבודה שלך טובים יותר בלעשות את העבודה שלהם ממך.
    למצוא אנשים נכונים דורש הרבה מאמץ ואתה עשוי לעבור מספר אנשים כדי למצוא את האדם הנכון. הכי טוב לבחון ולפטר מוקדם מאשר להשקיע יותר מדי זמן בלנסות להכשיר או ללמד אדם שאינו עומד בסטנדרטים שלך.
    • טפל בנכס העיקרי שלך
    הנכס העיקרי של העסק שלך הוא אתה. אם אתה נהיה מותש, חולה או שהכישורים שלך נהיים מיושנים – העסק שלך יסבול מזה.
    אין ימי מחלה, בקושי יש חופשות וליעדים העסקיים לא אכפת איך אתה מרגיש.
    שים לב להתפתחויות חדשות בתחום שלך אבל עשה מחקר ופיתוח בתבונה- לא רק על מה שהלקוחות רוצים אלא גם בדברים שמלהיבים אותך.
    מדי פעם, כבה את המחשב וצא החוצה. תפגש עם חברים, קצת זמן איכות עם משפחה, תקרא ספר ותהנה מלהיות בן אדם.
    הכי חשוב, כשהעניינים נהיים קשים, קח זמן להיטען ותזכור מדוע התחלת את המסע הזה. התמורה מפסקי זמן כדי להתפקס מחדש עצומה.

יואב ענבר מאמן בכיר ומנהל שינויים עסקיים.  


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב