דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם אנשים יכולים באמת להשתנות? 

מאת    [ 27/12/2018 ]

מילים במאמר: 941   [ נצפה 2600 פעמים ]

האם אנשים יכולים באמת להשתנות? יש האומרים שיש גיל שאחריו כבר אי אפשר להשתנות. בכולנו ישנם דברים שאיננו אוהבים, אבל אנו שבויים בתפיסה הרווחת שאיננו יכולים להשתנו. סביר להניח שנמשיך לעשות את אותם הדברים למרות שאנו אומרים לעצמנו שאנו רוצים לשנותם. נשאלת השאלה, האם האדם יכול להשתנות?

אנשים יכולים להשתנות, לשנות את התנהגותם ואת האופן בו הם חושבים, בתנאי שהם מוכנים לצאת מאזור הנוחות וויתור על חלק מההגנות הרגשיות. לא פשוט. איננו יכולים לשנות במחי יד דפוסי התנהגות מבוססים היטב, גם כאשר הם גורמים לתוצאות שליליות. התחושה היא שקשה לשנות, גם אם הדבר נראה קל לבצוע. אנשים הופכים מלכתחילה חסרי אמונה וסבלנות לתהליך. קל להם יותר לנזוף בעצמם או לחשוב 'אילו רק יכולתי לשנות...'. אבל אינם עושים דבר. איננו משנים דבר "רק" משום שמישהו (אפילו אנו עצמנו) רוצה שנשתנה. על מנת לעשות שינוי מהותי, צריכה להיווצר מוטיבציה הנובעת מתוך הבנה ומודעות לרווח ולהפסד שבשינוי.

עם זאת, אין זה פשוט לעשות שינויים. שינוי מצריך התמודדות עם אותם "שדים" פנימיים האומרים לך שאינך יכול להשתנות משום ש: קשה מידי, אתה לא יכול לשנות את ה-DNA שלך, המאמץ גדול מידי עד בלתי אפשרי, ממילא דבר לא ממש ישתנה במצב וכדומה. חשיבה זו מחבלת במאמצים לשינוי עוד בטרם מתחילים. יש אמת באמירה "אתה מי שאתה" וכי מבנה האישיות שלך הוא שלך, אך אין זה נכון שאינך יכול לשנות, להגמיש ולהתאים התנהגויות מסוימות המפריעות למהלך החיים ולקשרים הבינאישיים ברמות השונות.

כיצד אנו משנים?

לכאורה, ברור שהדברים אמורים להתחיל במודעות עצמית וקבלת אחריות, אך לא רק. כאשר אנו ממשיכים להאשים את האחרים בבעיות, קשיים ותגובות שלנו – אנחנו רחוקים ממודעות, ונמצאים בהכחשה ביחס לחלקנו בהיווצרות מצבים. נשאלת השאלה, כיצד ניתן לשנות משהו כאשר איננו לוקחים בעלות על אופן חשיבתנו, התנהגותנו והתוצאה.

ובכן, הצעד הראשון היא מודעות והתבוננות עצמית מבלי לשפוט את עצמנו ואת האחר. מודעות היא סוג של התבוננות על עצמנו מ"בחוץ" בנסיון להבין את התנהגותנו או דרך חשיבתנו. עם זאת, אנו יכולים להיות מודעים מאוד להרגלים הרעים שלנו ועדיין לא לשנות.

מה חסר או מה צריך על מנת לערוך שינוי?

הדבר החסר על מנת לערוך שינוי הוא מחויבות עמוקה לשינוי והתגברות על ההתנגדות הפנימית לעריכתו. מחויבות נקודתית או חד פעמית, חשובה אך איננה מקדמת לשינוי מהותי. לדוגמה: להתחיל דיאטה למשך שבוע ימים, עדיין לא מבטיח שינוי ופריצת דרך, גם אם אנו מוסיפים לה פעילות גופנית. מה שעשוי לגרום לשינוי ממשי הוא רגע של שקט עם עצמך ללא לחץ של מישהו והחלטה לקחת על עצמך שינוי לאורח חיים אחר מזה שחיית עד שהגעת למשקל שאותו אתה רוצה לשנות. משימות נקודתיות הן חשובות בתנאי שיש התמדה בכוון התוצאה אליה אתה רוצה להגיע. מחוייבות לשינוי עשויה להתחיל מהנקודה בה זוכרים שאנו המנהלים והאחראים הבלעדיים לרגשותינו והתנהגותנו, זהו המקום בו מפסיקים התירוצים, האשמות והמחשבות המיסטיות על קסם שיקרה ונפסיק התנהגות הפוגעת באחרים ובעיקר בנו. מדובר בתהליך קשה ומורכב, אבל אפשרי.

קורט לוין פסיכולוג יהודי גרמני, יצר מודל לניהול שינוי שעדיין משתמשים בו למרות השנים שחלפו מפטירתו. לדעת לוין על האדם לשאול עצמו מספר שאלות: לאן רוצים להגיע בשינוי? מה צריך לעשות כדי להגיע לשינוי? מה המצב הרצוי לאחר השינוי לעומת המצב לפני השינוי? מה המשאבים והכוחות התומכים או מתנגדים לשינוי? שינוי יתרחש כאשר יותר אנשים יתמכו בו מאשר התנגדו לו. בנוסף, יש לקחת בחשבון את המחיר שעלול לבוא בעקבות השינוי. לכן, בשינוי יש לקחת בחשבון את חווית השינוי שחווים הקרובים, בעת השינוי שעושים ומה עובר עליהם במקביל לשינוי. כל שינוי שאדם עובר, חל שינוי גם בסביבתו. כאמור, לוין דיבר על כוחות מקדמי שינוי וכוחות הבולמים אותו או רצון לשמר את הקיים. מכאן יש לנהל כראוי את עוצמות הכח המופעלות על האדם בתהליך שינוי.

על מנת שגם הסביבה תתגייס לשינוי היא צריכה להכיר בתועלת שבה: מה יוצא לי מזה? מה התועלת לסביבה הרחבה? יש אלה שהתועלת חיובית עבורם ולאחרים התועלת עלולה להיות שלילית. במצבי אי וודאות אנשים יפעלו כל אחד לפי סגנונו האישי, לדוגמא – אלה הנוטים להיות בחרדה משינוי, יתקשו להתמודד עימו.

כאמור אין זה פשוט לערוך שינוי של מצב מוכר. לכן, במקרים רבים, שינוי מעורר חרדה ותחושת חוסר ודאות. זאת בנוסף לצורך במשמעת עצמית, התמדה ועבודה קשה. הידיעה למה אתה רוצה לשנות ומי אתה רוצה להיות היא חשובה. פעולותייך צריכות להזין את מה שאתה מאמין בו. לא ניתן לעשות שינוי ממקום פאסיבי. בתוך התהליך, שינוי עלול להיות תהליך מתסכל, מעייף ומאכזב. אך כאשר ניצבת בפניך מטרה חשובה הדבר עשוי לגייס אותך למאמץ והשקעה למרות הקושי. אתה מפסיק להתעסק ב"אילו..." או "אם רק...", אלא לוקח אחריות לשינוי.

עשיית שינוי מוציא אותנו מאזור הנוחות שלנו, לפחות בהתחלה. אבל כאשר אנו חושבים או רואים כיצד שינוי יהווה הזדמנות לצמיחה ולא נטל, דברים נפלאים עשויים להתרחש.

פעם קראתי ציטוט שאומר: "אדם הרואה את העולם בגיל חמישים באותו אופן בו ראה אותו בגיל עשרים, החמיץ שלושים שנים מחייו". דהיינו, אדם נמצא בתהליך השתנות תמידי ואם אנו תקועים... החמצנו.

בכל גיל אפשר לעשות שינויים רצויים. אל תתנו לפחד לשתק אתכם. אל תאמינו שאם הכל לא משתנה, אז כלום לא השתנה. גם בשינוי מתון עשויים להתרחש יתרונות משמעותיים.

הערה נוספת: ישנם דברים אשר קיימת לגביהם אמונה שקשה לשנות כמו לדוגמא מזגו של אדם והטמפרמנט שלו. אך מחקרים מוכיחים שמזג אינו נשאר קבוע בכל מהלך החיים. לכן, אדם המתמודד עם מצבי רוח קשים ותנודתיים, רצוי שיפנה לגורם טיפולי שיסייע לו. כך גם זוגות אשר חווים קושי בזוגיות. כאמור, ישנם מקרים ששינוי מצריך תמיכה בתהליך, לא תמיד אפשר לעשות זאת לבד.

ישנם סוגי טיפול כמו CBT, טיפול התנהגותי, מיינדפולנס אשר מסייעים לעשיית שינוי בתחומים ספציפיים בהם אנו מבקשים לעשות שינוי. מדובר בשיטות שהוכיחו את עצמן במחקרים ועל כך אכתוב בפעם אחרת.

הבשורה הטובה הינה ששינוי מהלכים בכוון חיובי עשוי להעצים את הביטחון העצמי, להעשיר את היחסים שלך, לשפר את היכולות בעבודה ובעיקר לתרום לרווחתך האישית.

 

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב