דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה מעלים משקל אחרי שמפסיקים לעשן ואיך שומרים אותו יציב? 

מאת    [ 04/12/2018 ]

מילים במאמר: 1122   [ נצפה 2617 פעמים ]

כל זה נכון, אבל…

בפועל, מדובר באכילה מרובה של מה שאוהבים. מזון שעושה לנו טוב על הנשמה. והאוכל הזה בדרך כלל עשיר בשומנים, סוכרים ובעמילנים, וגורם להשמנה.

ואם עוצרים לשאול: למה זה קורה?

התשובה המתקבלת על הדעת אומרת שהחלפנו התמכרות לניקוטין ולסיגריה בהתמכרות למזון שמצד אחד גורם לנו להרגיש טוב. אך מצד שני, הוא גורם לנו להרגיש בדיוק ההפך כשהמכנס לוחץ.

ולמה מעלים משקל אחרי שמפסיקים לעשן? 

מפני שההתמכרות אינה לסיגריה או לניקוטין, אלא לתחושה הנפשית הטובה שבאה בעקבות עישון סיגריה. 

אני מסביר את זה כאן.

והמדע הוכיח שאת ההרגשה טובה הזו מקבלים לא רק אחרי שמעשנים סיגריה, אלא גם אחרי שאוכלים משהו טעים. ובגלל שקשה להתנתק מההרגשה הטובה?  מחליפים בקלות התמכרות אחת בהתמכרות שנייה, תמורת אותה תוצאה נפשית טובה.

הרי, כבר ידוע שכל הדיאטות עובדות, אבל גם כל הדיאטות לא עובדות. מפני שהעובדה לא השתנתה. אנשים שעושים דיאטה מורידים משקל רק כדי להעלות אותו בחזרה בשלב מאוחר יותר. בלי קשר לשיטה שהם בחרו לדיאטה.

הנפילה למלכודת אוכל משמין אינה שונה מהנפילה במלכודת הסיגריה. מפני שיש דבר משותף אחד לכל ההתמכרויות. הן גורמות לתחושה נפשית של רוגע, ביטחון עצמי והנאה. אפילו אם היא רק הרגשה נפשית ובמציאות כלום לא השתנה. וכל בני האדם שואפים לחיות עם התחושה הנפשית הטובה הזו. לכן, כשמפסיקים לעשן מרגישים בדיוק ההפך.

ומתקבלת הרגשה רעה של דיכאון, חרדה וכעס בלתי מוסבר על כל דבר שזז, שגורמת לשני דברים:


    • ממשיכים להילחם במחשבה על הסיגריה בעזרת כוח הרצון.
    • מנסים לספק הרגשה טובה חלופית בעזרת התמכרות אחרת. בדרך כלל הבחירה תהייה באוכל טעים ומנחם, שגם משמין.

הפניה לאוכל משמין בלתי נשלטת ולא ניתנת לעצירה. לכן, העלייה במשקל כמעט בלתי נמנעת. במקרים רבים, אחרי שמעלים משקל חוזרים לעשן. מפני שאנשים מעדיפים לעשן ולא לסבול בתוך בגוף שמן. 

בכל מקרה, ההתמודדות עם עליה במשקל מציקה. ויש כאלה שתמיד מנסים להוריד משקל, אבל רק מעטים מצליחים לשמור על אורח חיים בריא ומשקל תקין לאורך זמן רב.

כדי להבין את תופעת ההשמנה לאחר שמפסיקים לעשן, כדאי לשים לב לכמה דברים מעניינים לגבי הנטייה להשמנה ולהתמכרויות. הנתונים מראים שבאוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יש נטייה גבוהה יותר להשמנה, כמו גם נטיה להתמכר לסיגריה ולסמים אחרים.

נתונים אחרים שנאספו מאנשים שעברו תקיפה מינית, נפשית, או פיזית בילדותם מראים שהם פנו להתמכרות לסמים, סיגריות, מזון משמין אלכוהול ועוד. המחקרים אליהם הגעתי הביאו אותי למצוא את התשובה לשאלה שחיפשתי – למה חזרתי לעשן כל פעם אחרי שהפסקתי? גם אם הפסקתי לתקופה ארוכה של מספר שנים.

מפני שכל פעם חזרתי לעשן בגלל שלא הבנתי מהיכן מגיע המצוקה לעשן רק סיגריה אחת. ובגלל שהאסטרטגיה למלחמה בעישון כללה את כוח הרצון. ויום אחד הרצון לעשן היה חזק יותר מהרצון לא לעשן.

התפנית בחיפוש שלי החלה כשלמדתי על שני הדברים בסיסיים שגורמים הנאה לכל בעלי החיים, שיש להם מערכת עצבים שמנהלת אינסטינקטים מוטבעים ב-DNA.

אז אצל הנקבות שני הדברים הם אוכל וסקס. מפני שקודם צריך למצוא זכר שיספק אוכל. מפני שאי אפשר להביא את הדור הבא בלי לדאוג קודם שיהיה להם מה לאכול. הדבר השני זה למצוא זכר מתאים כדי להביא איתו את הדור הבא.

ולגבי הזכר?

בשבילו, סקס יהיה ההנאה הראשונה, מפני שההורמון הגברי, טסטוסטרון, שולט בו.  ואחרי הסיפוק המיני אפשר לדאוג לשאר.

בימינו זה לא שונה. לכל בני האדם יש את הרצון התמידי ליהנות מאוכל טעים וממגע מיני. כל השאר זה אקסטרה מודרני.  ולמעשה, המדע הוכיח לנו למה זה קורה. בגלל שישנם 3 דברים בסיסיים שכול החיות רוצים כל הזמן. 

1. ליהנות מאוכל וסקס. 

2. להימנע מסבל ומכאב. 

3. לחסוך באנרגיה.

וכשמצליח לנו ליישם אותם?

כשיש זוגיות טובה, פרנסה ובריאות איתנה, אין תלונות והחיים דבש ותותים.

ומה קורה כשהזוגיות מתפרקת, המפעל נסגר, והלב נשבר?  

כי בדיוק במצבים האלה צריך מעט שמחה בחיים. ובימים עברו אפשר היה להשיג את הקורטוב של אושר בחיים בעזרת אוכל טוב ואישה. ואם הזדמן, אז נוספה גם כוס שיכר. כי כולם יודעים שיין ישמח לבב אנוש.

אבל, כשלא טוב ורע על הנשמה?

את זה המדע היה חייב לחקור ובסוף המחקרים מצאו. שאחרי סקס ואוכל טעים, יש הרגשה נפשית של הנאה. וזה קורה בגלל שכשנהנים עולה כמות מוליך עצבי במוח בשם דופמין. ורמה גבוהה של דופמין גורמת לנו להרגיש רוגע, ביטחון עצמי ותחושת הנאה כללית בגוף.

ואת התחושה הטובה הזו כולם רוצים להרגיש כל הזמן. 

אבל, מכיוון שהחיים שלנו מורכבים ומלאים בהפתעות, לפעמים קורה שהמצב רוח יורד. וכדי להעלות אותו מחזרה, הבחירה תמיד הייתה בדברים הכי זמינים – אוכל וסקס.

אבל, מאז ימי הביניים האוכל נהייה מתועש, מגרה, ממכר ומשמין יותר. והסקס הפך לזמין בכל חדר חשוך מול צג המחשב.

ואחרי שקולומבוס גילה את אמריקה? 

הוא חזר ואיתו צמח הטבק שמכורים אליו 2 מיליארד אנשים בעולם. 1.5 מיליון ישראלים, שמתוכם  כל שנה מתים 8,000 איש. 

ולא רק זה, אלא שמעבדות הכימיה הכינו לנו חומרים כמו, הרואין, קוקאין, ואמפטמינים שנמצאים בסמי פיצוציות. וכל אלה גורמים לרמת הדופמין במוח לזנק מעל ומעבר לכל פרופורציה שהמין האנושי חווה אי פעם במהלך ההיסטוריה. 

וכשמפסיקים לעשן? 

בבת אחת מפסיקים לחיות על רמת אושר גבוהה מהנורמה איתה חי המעשן כל יום במשך שנים רבות.  באופן אוטומטי, גם אם כלום לא השתנה בחיים, יורדת רמת האושר והאדם מרגיש את תופעות הלוואי של הגמילה מרמת אושר גבוהה. דיכאון, ירידה בביטחון העצמי, פחד הישרדותי, מצוקה נפשית ועוינות כלפי כל דבר שזז. ואפילו יש רצון להיעלם מהעולם.

התנהגות שכזו מזכירה חייל בשדה הקרב, שנלחם על חייו. למעשה, זאת הסיבה שהסיגריה מאוד פופולרית בקרב חיילים, בעיקר הקרביים. מפני שההיסטוריה של הקרבות והסיגריה מלמדת איך הפכה הסיגריה ל"זונה" של החייל בשדה הקרב.

בדרך כלל מחזיקים מעמד בעזרת כוח הרצון ולא חוזרים לעשן. אבל מנסים לפצות את מצב הרוח הירוד בעזרת דברים אחרים שמעלים את מצב הרוח. לכן, רבים מהאנשים שהפסיקו לעשן ינסו לפצות על מצב הרוח הירוד בעזרת אוכל ובעיקר אוכל טעים, ומשמין.

ואיך אפשר להימנע מהעלייה הצפויה במשקל, או אפילו להוריד משקל אחרי שמפסיקים לעשן?

יש שתי דרכים אפקטיביות לעשות את זה.


    • להחליף את ההתמכרות לסיגריות ומזון משמין בהתמכרות לאורח חיים בריא ולספורט. התמכרות כזו תשלול כל נזק עצמי לגוף, כך שהגמילה בדרך זו די קלה להשגה. בפעם השנייה כשהפסקתי לעשן למשך 7 שנים, החלפתי את ההתמכרות לסיגריות להתמכרות קיצונית לאורח חיים בריא ולספורט. אבל יום אחד בדיון בבית הדין בתיק הגירושים, כשעורך הדין של האישה פגע בכבוד המשפחה שלי, ומיד ברחתי חזרה למאהבת שתמיד הייתה שם.

    • אפשר עכשיו ללמוד את הפרוטוקול לגמילה מסיגריות ואחרי זה לקחת החלטה לשינוי המיוחל בחיים ולעשן את הסיגריה האחרונה. האסטרטגיה שלומדים בפרוטוקול כוללת את מעבר לאורח חיים בריא, ומשלבת העצמה אישית להצלחה. המטרה, להעלות את רמת הדופמין וההרגשה הנפשית הטובה בלי להיעזר בחומרים משני תודעה.

בפרוטוקול לגמילה מסיגריות קודם לומדים איך לשחרר את הפחד להיגמל מהסיגריות ולבנות אמונה שהפעם הגמילה הסופית תצליח. מפני שזה הבסיס להצלחה, או כישלון. 

בגלל ש-97% מהמעשנים מתחילים תהליך של הפסקה זמנית ונלחמים עם כוח הרצון עד שהם נשברים וחוזרים לסיגריות.

וזה קורה בגלל שמעשנים מתחילים את תהליך הגמילה עם פחד שמשהו לא טוב הולך להתרחש. והפחד הזה גורם למעשן להאמין שהוא לא יצליח להיגמל.

במאמר המקורי באתר הפרוטוקול יש גם סרטון וידאו.

לחיי הגמילה הנצחית שלך.


 


יאיר ראובן,


מאמן אותך לחופש מסיגריות.


https://quitsmoke.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב