דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לין גולד הזהב של קפריסין - Gillham Vineyard 

מאת    [ 27/10/2018 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 4547 פעמים ]

יקב ישראלי בקפריסין

קפריסין לא נחשבת למקום שיש בו תעשיית יין רצינית. למרות יקבי קואופרטיב האוספים ענבים מחקלאים קטנים ומעבירים אותם ליקבים משותפים, רוב היינות נעשים בבתים של אנשים. חומרי הגלם הם מזנים מקומיים שקשה אפילו לומר אותם בשפה כל שהיא. תוך כדי ביקור במקום וטעימת יינות מחביות וממכלי נירוסטה, הכתבה כבר התרוצצה בראש, והיא הייתה מסודרת: באתי, טעמתי, כתבתי. די פשוט.

אבל כרגיל, מחשבות ומציאות לא תמיד נושקות להן יחד. ביום הנחיתה חזרה בארץ קיבלתי SMS מאלי בקוש, יינן יקב בקוש שהגיע לתל אביב והביא כמה בקבוקי יין לטעימה. 'אני בבית. תיכנס'. השאלה הראשונה של אלי הייתה 'מה צריך לעשות כדי שיקב קטן כמו שלי יצליח למכור יין ולהמשיך לייצר יין כל שנה, כי מנגד יש יבוא, יקבים גדולים, מבצעים ברשתות השיווק, עניין הכשרות. כל אלה מגבלה אחת ענקית ליקב שרוצה לייצר כמה אלפי בקבוקים בשנה'. יש הרבה מודלים עסקיים שאפשר לחשוב עליהם, וכל אחד צריך לבנות לעצמו את המודל שמתאים לעסק שלו, למקום ולסביבה. לעשות יין זו אמנות; למכור יין זה מקצוע. אז הנה בקפריסין, המרוחקת 40 דקות טיסה, מציעים מודל למכירת יין.

Gillham Vineyard הוא מלון נופש בצפון קפריסין, שעה וקצת נסיעה ברכב משדה התעופה של לרנקה. המלון ממוקם בריזורט שקט ורגוע, שהכניסה אליו מגיל 18 ומעלה. החדרים מעוצבים עם מבט לכרמים, ולהיכן שהסתכלתי היו כרמים. בית המלון נבנה סביב נושא היין. ספא, הרצאות, חינוך ליין, שיתופי פעולה עם אמנים מקומיים, וכמובן היינות שמיוצרים במקום, שמחולקים לאורחים בחדרים ואפשר למצוא אותם במסעדת המלון (100-135 שקל לבקבוק). למטבח גייסו שף ישראלי צעיר שהודרך על ידי שף איל לביא, לשעבר ממסעדת רוקח 73. הטעמים של האוכל עדינים. דגה מקומית ובשר מקומי, וכמובן כל התוצרת החקלאית שאפשר להשיג ולהניח על הצלחת.

לפני כשלוש שנים עזבה לין גולד את יקב עמק האלה, ונסעה לקפריסין הצפונית להקים יקב ולנטוע כרמי ענבי יין מזנים מוכרים (קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק וסירה). היקב אובזר עם מיטב הציוד במטרה לייצר כמה עשרות אלפי בקבוקי יין בשנה. הוקם חדר טעימות מרשים, ונבנה מערך מלצרי יין מקצועיים. זו השנה הראשונה שלין מייצרת את היינות שלה בקפריסין מהכרמים שניטעו משתילים שיובאו מישראל. בפתיחת המלון השנה, היינות שהגישו לאורחי המלון היו אלה של לין מיקב עמק האלה. השנה בוקבקו היינות הראשונים של Etel Winery הנקרא על שם אשתו המנוחה של אחד הבעלים.

סוביניון בלאן עם תוספת של 10% שאנין בלאן 2018 – טעימת מיכל לפני ביקבוק. ניחוחות של הדרים ועשבי תיבול. יין טרי ועסיסי, עם חומציות תוססת ושפע של פרי על החך. השאנין העניק מרירות מקסימה באפטר טייסט. יופי של יין.

 

רוזה גרנאש 2018 – טעימת מיכל. אף מינרלי, דובדבן. בפה היין  פירותי עם המון טעמים, מרקם חלק, טאנינים רכים. רוזה מוקפד.

 

שאנין בלאן 2017 –הענבים מחלקה בת שנתיים. שלושה חודשי חבית. ניחוחות של מלון מתוק ועסיסי, טיפת אגסים ואשכולית ריחנית. על החך מצפים טעמים עשירים מתגמלים של פירות טרופיים בשלים ופרי הדר. ארומטי, פירותי ומעוגל היטב – יין אלגנטי עם מרקם משי רך וסיום תוסס ורענן.

 

סוביניון בלאן 2017 – צהוב בהיר עם גוונים ירוקים. באף אננס ירוק, תפוח, מנטה כתוש טרי, עם נימים טרופיים. סיים מאוזן יבש ונקי.

 

סירה 2017 – שהה בחבית. ניחוחות של דובדבנים כהים מרופדים בפירות שחורים, שוקולד מתקתק ואספרסו. יין אינטנסיבי, נדיב ומלא גוף, עם טאנינים משובחים וגימור רך וגמיש.

 

קברנה סוביניון 2017 – שהה בחבית. יין מעט מחוספס. ניחוחות צמחיים, שופע במינרלים, רימונים ואבנים. טאנינים מרשימים המוצאים את טעמי הדובדבן, תבלינים מלוחים ופלפל אדום. צעיר מרשים.

 

פטי וורדו 2017 – שהה בחבית. צבע אדום עמוק עם השתקפויות סגולות. באף אוכמניות בשלות, ליקריץ, פלפל ירוק ורמז של אלון קלוי. על החך הוא מציג טעמים של דובדבן שחור וחריף, שומר, אורגנו. טאנינים רציניים עם עומק וריכוז מעולים.

 

לסיכום: טביעת האצבע של לין גולד בכל היינות שממשיכים את הקו של יינות עמק האלה בתקופתה שם. לא בומבסטיים, לא מתנשאים. הפרי כרגע מאוד צעיר, ומאוד קשה להגיע למיצוי שלו. צריך הרבה אומץ וחך טוב על מנת לאפשר לענבים הבתוליים האלה להפוך ליין. אם לשפוט לפי היינות שטעמתי מחלקות בנות כמעט שלוש, אז הפוטנציאל עצום. לין היא חלוצה, הראשונה בקפריסין ששתלה זנים שהובאו מחוץ למדינה. הטרואר בעייתי, כי הוא קרוב לים וסביר להניח שהמליחות תשפיע. ייקח חמש שנים עד שהכרמים יניבו פרי באיכות משובחת. נכון לבציר 2017 מדובר ביין טוב, הקפריסאים, שלא רגילים לייצר או לשתות יינות מקומיים באיכות טובה, מקבלים לראשונה הזדמנות להיפתח לעולם. המסעדה במלון מהווה צוף מפתה לחובבי היין ולתיירים הרבים שנופשים בקפריסין. הרבה סבלנות והרבה התמדה וחינוך, יכולים להפוך את Etel Winery ליקב החלוץ שעשה מהפכה בקפריסין. הזהב של לין גולד.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב