דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גז טבעי - הבשורה הגדולה ביותר של המאה ה 21 

מאת    [ 25/10/2018 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 2288 פעמים ]

גז טבעי הוא חומר דלק שרובו מורכב מגז מתאן. בדומה לנפט, גם הגז הטבעי נוצר במעמקי האדמה, מריקבון של צמחים ובעלי חיים ימיים. בלא חמצן מתחת לפני הים ובלחץ גבוה של הים נרקבים היצורים האורגניים המתים ויוצרים מרבצים של גז טבעי. גז זה הוא מקור אנרגיה שניתן לייצר ממנו חשמל, לחמם, לבשל בעזרתו ועוד. הגז טבעי משמש כמקור אנרגיה יעיל ונקי בתחנות כוח, בתעשיות הכימיה והפטרוכימיה, במפעלי מתכת ונייר, במתקני התפלה ובתעשיות נוספות. במדינות מסוימות משמש גז טבעי גם לצריכה ביתית ולעסקים קטנים, בעיקר לצרכי חימום ובישול, ובמספר מדינות גם לתדלוק כלי רכב פרטיים וציבוריים . ע”פ מומחים בענף האנרגיה, הביקוש לגז הטבעי צפוי לעלות באופן משמעותי בשל העובדה כי שימוש בו מפחית את עלויות האנרגיה לייצור חשמל, כמו גם הפחתה של זיהום האוויר וכן מזעור פליטות של גזי חממה הגורמים למקרי תמותה הנאמדים במדינת ישראל לבדה בכ 2,500 בני אדם בשנה.

הגז הטבעי מהווה מקור אנרגיה זול יותר ומזהות פחות בהשוואה לחלופות העיקריות (פחם, נפט גולמי) וע"פ אומדני רשות הגז הטבעי, סך החיסכון של המשק כתוצאה מצריכה של גז טבעי נאמדת במיליארדי שקלים. מחירי הגז הטבעי משתנים ממקום למקום ומושפעים בין השאר מביקוש והיצע, ממקור הגז הטבעי ממחירי דלקים תחליפיים ומאופן ההובלה. בזכות יתרונותיו הסביבתיים ויעילותו הרבה בייצור חשמל, הגז הטבעי תופס מקום מרכזי בשוק האנרגיה הראשונית והפך לאחד ממקורות האנרגיה המועדפים בעולם.

גז טבעי התגלה בישראל כבר לפני כ-60 שנה, באזור ערד-דימונה, ומאגר הגז הימי הראשון (הקטן) התגלה כבר לפני 20 שנה. אולם לפני כעשור, התבשרו אזרחי המדינה על גילוי של מאגרי גז תת ימיים במים הכלכליים של ישראל, המאגרים תמר, לוויתן, תנין וכריש, ובהם כמות עצומה של גז. את מאגרי הגז הללו גילו בהשקעה כספית אדירה שותפויות הגז נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו.  על רקע תגליות הגז, בשנת 2011 הוחלט להכין תוכנית מתאר למשק הגז  "לקבלה וטיפול בגז טבעי-מתגליות בים ועד מערכת ההולכה הארצית" (תמ"א 37/ח). הכנת התוכנית כללה גם תהליך של שיתוף ציבור, ע"י ממשלת ישראל. התוכנית אושרה בשנת 2015, כשהיא נותנת עדיפות להקמת מתקני הטיפול בים.

השימוש בגז טבעי החל במדינת ישראל בשנת 2004, כתוצאה מגילוי מאגרי הגז מרי וים תטיס, ונועד בעיקר לצרכי חשמל. בין השנים 2008-2012מרבית הגז הטבעי בישראל הגיע ממצרים. עם זאת, בשנת 2012 בוטל ההסכם עם מצרים עקב פגיעות חוזרות ונשנות בצינורות ההובלה של הגז ועל כן החליטה מדינת ישראל כי בכוונתה להפוך לעצמאית מבחינה אנרגטית.  אבן דרך משמעותית התקיימה בשנת 2009, אז התגלה כ 90 קילומטר מערבית לחיפה בקידוח “תמר 1” כמויות גדולות של גז טבעי, שע”פ ההערכות מדובר בגז שיספק את תצרוכת הגז של ישראל ל 30-40 השנים הבאות, כפי שמסרה מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג’י מדיטרניאן. בנוסף, בשנת 2010 התגלה מאגר לוויתן. בנוסף, החליטה ממשלת ישראל לאשר את המתווה להגדלת כמות הגז הטבעי המופקת משדה הגז הטבעי "תמר" ופיתוח מהיר יחסית של מאגר הגז "לוויתן" כמו גם שדות גז טבעי נוספים. 

לשימוש בגז טבעי השלכות אדירות על מגוון תחומים. בכל הנוגע לייצור חשמל באמצעות גז טבעי, קיימת הפחתה משמעותית בעלויות הישירות והעקיפות ומוזיל את מחיר החשמל, הן לצרכן הביתי והן לעסקים ולתעשייה. לאספקה סדירה של גז טבעי פוטנציאל להקטין את עלויות האנרגיה ולהוביל להגדלת היקפי ייצור וייצוא, ואף להוביל לפיתוח של תעשיות חדשות המבוססות על גז טבעי.

בנוסף, הגז הטבעי הוא תוצר של תהליכים אורגניים טבעיים המתרחשים בבטן האדמה במשך מאות אלפי שנים, ויתרונותיו האקולוגיים משמעותיים ביותר: לגז הטבעי יחס אנרגיה גבוהה מאוד מכלל דלקי המאובנים, ומכאן ששריפתו משחררת פחות פחמן דו חמצני לאוויר, מה שלמעשה מפחית בצורה משמעותית את זיהום האוויר – אחת מהבעיות הגדולות ביותר הניצבות כיום בפני העולם.

 

 

 

 

 

 

 

מילה רוזנברג




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב