דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נסיקתו של טרור "הזאבים הבודדים" 

מאת    [ 22/10/2018 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 2626 פעמים ]

נסיקתו של טרור "הזאבים הבודדים"

טרור "הזאב הבודד" הוא תופעה גוברת, ורוב המחקרים מראים באופן עקבי כי טרוריסטים זאבים בודדים, בניגוד למחבלים שמשתייכים לקבוצות, עשויים לשקף צורה כלשהי של פסיכופתולוגיה, כמו גם חוסר יכולת  של אינטליגנציה חברתית. שיעור ההפרעה הפסיכולוגית גבוה משמעותית בקרב זאבים בודדים. ממצא זה נתמך על ידי מחקרים שנמצא כי מחבלי הזאבים הבודדים  הינם בעלי הפרעת אישיות. מחקר שנערך עוד בשנת 2002 ממחיש כי זאבים בודדים מייצגים איום הולך וגובר, שכן השגת נשק רב עוצמה הפך לזמין יותר. מחקרים מצביעים על העובדה כי בארצות הברית אירעו יותר אירועי טרור הזאב הבודד מאשר 14 מדינות אחרות שנבחנה בהם תופעה זו . 15 המדינות שנבחנו  כללו את בריטניה, גרמניה, צרפת, ספרד, איטליה, פולין, הולנד, דנמרק, שבדיה, צ'כיה, פורטוגל, רוסיה, קנדה, ארצות הברית ו אוסטרליה. באשר לשכיחות הכללית של אירועי טרור, נמצא כי טרור הזאב הבודד היווה 1.28% מכלל אירועי הטרור בין השנים 1968 עד מאי 2007 ב -15 המדינות המפורטות לעיל. מבחינה סטטיסטית, אפוא, טרור הזאב הבודד הוא תופעה שולית יחסית.

מחקר משנת 2003 זיהה 30 מקרים של טרור הזאב הבודד בארצות הברית בין השנים 1955 ל -1999. למרות שמקרים אלה מהווים 2% מכלל מעצרי מבצעי הטרור, הם גרמו ל -15% מנזקי הטרור. שכיחות הקטלניות בפעילות טרור היחידים בארצות הברית גדלה משיעור של 7% מכל קורבנות הטרור שנהרגו ל 26% . מחקרים מוכיחים כי טרור הזאב הבודד נמצא במגמת עלייה בכל העולם המערבי.

 בין שנות השבעים לשנת 2000, מספר התקפות הזאבים הבודדים  בארה"ב עלה ב -45%, מ -22 ל -32 פיגועים. במדינות המערב האחרות הוא עלה ב- 412%: מ- 8 ל- 41 פיגועים. ממצאי מחקרים מאששים את השפעת  האינטרנט על תופעה זו. באופן היסטורי, ספרים, כתבים ומניפסטים היוו מקורות תכופים להקצנה עצמית. עם ההתקדמות והאימפרוביזציה של האינטרנט, טרוריסטים זאבים בודדים יכולים להיות קיצוניים יותר. הרעיון כי טרוריסטים זאבים בודדים פועלים מתוך תערובת של אידיאולוגיה ותסכולים אישיים. לדוגמא: ג'ון אלן מוחמד, שאישר את פיגועי ה -11 בספטמבר טען כי זה נבע בין היתר גם מכעסו על אשתו לשעבר. המניע של זאבים בודדים לעיתים קרובות הינה האידיאולוגיות שלהם המשולבים במבנה האישיות עם מניעים דתיים ומניעים פוליטיים ואישיים. במקרים מסוימים, הדת לא הייתה המניע הראשוני של הכעס והקיצוניות של הטרוריסט. במקום זאת, הדת סייעה לעצב ולכוון את החשיבה שלהם ואת המאבקים האישיים. נמצא כי הטרור הוא יותר ויותר תוצאה של זאבים בודדים המתמקדים בעצמם ומתחייבים ליצור הרג פומבי למען מטרה וכי אין דרך אחת לרדיקליזציה. טיפולוגיות שונות הוצעו על מנת לאפיין טרור זאב בודד. המגוון מצביע על כך שאין פרופיל יחיד לטרור הזאב הבודד: יש להם רמות שונות של מגע - אם בכלל - עם טרוריסטים אחרים. הם מציגים מגוון מוטיבציה, צורה ומידה בה הם נוטלים סיכונים. טיפולוגיה אחת למשל מוצעת באמצעות מודל כללי של טרור הזאב הבודד באמצעות ממדים כמו היקף ההקצנה, מוטיבציה,על הרצף מאגואיזם לאלטרואיזם,עם מודעות ברורה.

ההסתברות והמניע  לביצוע פעולת טרור של מפגע יחיד אינה במובן של חישובים סטטיסטיים. מאידך, ניתן להעריך למשל כי כדי להצית בית פלסטיני שכולל בני משפחה נספים, יהיה גורם בעל סבירות גדולה יותר לצאת לפיגוע כזאב בודד  לעומת מותו של בן משפחה מירי ישראלי. אם כך, הפרמטרים שיקבעו את ההיתכנות לביצוע פעולות טרור בידי מפגעים עצמאיים תלויים בסוג המניעים או האירועים ,הסתברות שהמניעים גורמים לרצון לבצע פעולת טרור,ההסתברות להתקפות טרור, הסתברות של הגדלת כמות / נפח של פיגועים בודדים. כמו כן העיתוי לביצוע טרור יחידים יתאים עצמו למניעי ההחלטה על ביצוע פיגועי יחידים כמו הסתה פרועה ישראלית במסגדים, תקשורת רשתות מדיה מידית ואינטרנט, ימי חגים דתיים ולאומיים ערבית:, רמדאן, יום הנכבה, עיד אל-אדחה, ימי חגים דתיים ולאומיים , אינרציה לביצוע פיגוע בגלל "אירוע פיגוע רודף  אירוע פיגוע", קבלת עידוד מפיגועים מוצלחים ,אירועים ביטחוניים חריגים בכלא בארץ או עם חשודים, פעילות מוגברת של צה"ל בשטחים הכבושים, נקמה נגד הפעילות הצבאית הישראלית כגון מבצעי  " עמוד ענן ", "צוק איתן", בתגובה להריסת בתים ,פעילות כוחות צבא מיוחדים בשטח כמו מסתערבים, עידוד הפיגועים בחו"ל, עלבון אישי, בעיית הכבוד, מטרות האסלאם דתי ,גיבור לרגע (מחשבה פסיכולוגית) ,משא ומתן לשלום או כישלון לוחמה, האינתיפאדה הערבית ,ישראלים נכנסים למקומות קדושים לאסלאם, פעילות טרור של יהודים קיצוניים.

 

 

יעקב רוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב