איך לחשוב על סטארט אפ?
שמעו סיפור,
בחודש אפריל נפגשתי עם יזמית צעירה שהייתה חלק מתוכנית של עירייה (אקסלרטור) במרכז הארץ. היא רצתה להתייעץ לגבי אסטרטגיה שיווקית לסטארט אפ שלה. אחרי שיחה קצרה הבנתי שהיזמית חדורת המוטיבציה הזאת שראתה איך היא משנה את העולם עם הפלטפורמה שלה לא מצליחה להבין משהו מאוד בסיסי, שום מוצר או רעיון לא הופך למוצלח בגלל שבעינך הוא רעיון מוצלח.
הוא הופך למוצלח בגלל שהרבה אנשים חושבים שהמוצר או הרעיון שלך הוא מוצלח ומספיק טוב כדי שאני אספר לקהילה שלי על הרעיון שלך.
אז ההמלצה שלי אליך היא, אחרי שחשבת על סטארט אפ תוודאו שאנשים (לא כאלה שקרובים אליך) חושבים שהרעיון שלך הוא משהו ששווה לשתף.
עכשיו נחזור לנושא שלב ראשון – הגדרת קהל היעד
אל תדאגו לא השתגעתי. אנחנו מתחילים בקהל היעד כי קהל היעד בטוח ישתנה בעתיד אבל כמה שתצמצמו את עצמכם מהתחלה לקהל יעד מוכר או אפילו עדיף שאתם חלק ממנו יהיה לכם יותר קל לחשוב על רעיון טוב לסטארט אפ.
אז למה קהל יעד ?
• בגלל גודל השוק – שוק גדול מידי לא טוב שוק קטן מידי אין יכולת לפתח סטארט אפ אולי אפשר לפתח עסק קטן ומקומי אבל סטארט אפ מאוד קשה לפתח לקהל מצומצם מידי.
• בגלל המיקוד – שיש לך קהל שאותו אתה יכול לחקור ולראיין אז מהר מאוד תדעו האם הרעיון שלכם הוא טוב או שהוא פחות טוב
אז יש לכם קהל יעד, עכשיו אתם צריכים לחשוב על רעיון
<י3>שלב שני- שלב הרעיון
או במילים אחרות שלב הפתרון לבעיה. משפט שלמדתי שהייתי צעיר ואני מעביר אותו אלה לכל מי שמוכן לשמוע. אם אין בעיה אין פתרון אם אין פתרון אין בעיה. יש הרבה דרכים לקרוא לבעיה, כאב, כשל שוק ועוד מושגים רבים שמתארים את אותו הדבר. הרבה אנשים סובלים ממנו וכרגע הפתרון שמוצא הוא לא מספיק טוב.
שלב שלישי – מחקר מתחרים
אוקי מצאתם קהל ידע, מצאתם גם בעיה ולבסוף גם יש לכם פתרון. מה עושים עכשיו ?
באופן לא מפתיע הולכים לגוגל ורושמים " איך להימנע משגיאות כתיב" בעברית, באנגלית, בהולנדית ואפילו בסינית. עד שלא תמצאו מישהו שעושה משהו שדומה לרעיון שלכם אל תעצרו.
מצאתם מישהו שעושה משהו שדומה לרעיון שלכם תעברו לשלב הבא לא מצאתם יש כאן בעיה רצינית ביותר. אבל זה לא הבעיה שאתם חושבים עליה, הבעיה היא אצלכם. כי יש לכם רעיון שאף אחד אף פעם לא חשב שיש צורך לתת לו מענה. אז אולי בכלל זה לא כאב כזה גדול שמפריע לכל כך הרבה אנשים? אבל בו נשאיר את זה ב... אולי, רק תדעו שזאת נורת אזהרה שצריך להתייחס אליה. כשאתם קוראים את החלק הבא תנסו למצוא חברות שעושות דברים שדומים למה שאתם רוצים לעשות.
שלב אחרון – מחקר עמוק
קחו את רשימת המתחרים שמצאתם ותבדקו את הדברים הבאים:
• מה הם עושים ?
• למי הם פונים (קהל יעד)?
• מה הם עושים לא טוב ?
• איפה השוק שלהם (באיזה מדינות הם עובדים )?
אחלה סיימנו !
סתם לא, עכשיו מתחיל הקטע הקשה. קחו את הרעיון שלכם ותשאלו את עצמכם כמה שאלות.
• מהרגע שהמתחרים שלי שמעו עלי, כמה זמן לוקח להם לפתח את אותו רעיון שאני חשבתי עליו?
• כמה לקוחות יכולים להיות לי (מה גודל השוק שלי)?
• האם יש את הטכנולוגיה לפתח את הרעיון שלי ?
מצוין עכשיו אתם נמצאים בשלב של לחשוב על רעיון לסטארט אפ, קחו את כל הידע שצברתם ותנסו להבין איזה מידע עוד חסר לכם ותנסו לחקור ולמצוא אותו. אתם תראו שבכל שלב שאתם מתקדמים אתם תמצאו עוד ועוד דברים שאפשר לשפר ולשנות ברעיון שלכם. אבל אל תשכחו בכל פעם שהרעיון משתנה יש צורך לעשות חלק מהשלבים שוב פעם. אל תתעצלו כי 95% מהסטארט אפים נכשלים אז שזה יהיה כישלון כזה שתוכלו ללמוד ממנו משהו.
איתן