דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עוף החול - סיפורו של היזם הסידרתי מוטי גורה 

מאת    [ 05/10/2018 ]

מילים במאמר: 676   [ נצפה 3342 פעמים ]

כשלמדתי בטכניון הייתי חבר בנבחרת השחמט של הטכניון, ששחקה בליגה הבכירה. בגלל דרגתי הנמוכה שיחקתי כשחקן מחליף. באחד הלוחות הבכירים, שיחק מוטי גורה, שעשה תואר ראשון בטכניון, ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת ת"א.  יצא לי מספר פעמים לשחק בנבחרת כשהוא שיחק ולהחליף אתו ניתוחים, וקצת רכילות על היריבים. התרשמותי ממנו הייתה רגילה בתקופת המשחק המשותפת.

 אחר הלימודים גורה היה מנהל קו מוצרי סיבים אופטיים באלביט.

חברת פיברוניקס, הוקמה בשנת 1977, כחברה ציבורית, בת לחברה אמריקאית בעלת אותו שם,  שהייתה חברה קטנה. בשנת 1982 עוזיה גליל בקש מגורה שיצטרף לחברה בתפקיד בכיר.

גורה הצליח להצעידה מחברה של מאות אלפי דולרים לחברה שמכרה במיליוני דולרים. בספר השנה של הבורסה משנת 1994, מתוארת פיברוניקס: "מתמחת באספקת פתרונות תקשורת חדשניים...מוצריה כוללים רכזות חכמות, פתרונות רשתות תקשורת מהירות..."          ב- 1985 עזב גורה  את פיברוניקס. אחרי עזיבת גורה את פיברוניקס התדרדרה החברה מאד,  ואף נמחקה מהבורסה והפכה מחלקה באלביט. גורה הקים שתי חברות - את חברת אדקום כחברת הפיתוח ואת מסוף מ.ג כזרוע השיווקית.  אדאקום, בשיאה הגיעה לשווי של כ-500 מיליון שקל,                                                                 בספר השנה של הבורסה מתוארת אדקום: " החברה החלה לפעול על מנת להפוך חברת אחזקות, המתמקדת בהשקעה בחברות העוסקות בתקשורת - תקשורת נתונים, תקשורת אלחוטית, תקשורת וידיאו וטלפוניה, הן חברות פיתוח ויצור, והן חברות שירותים ותפעול.......",  לאדקום יש 11 חברות בנות מסונפות ביניהן אדנת, איתורית, הריס ואחרות.

 באדקום היו לגורה הרבה מאבקים. בין היתר ניסו להדיחו מניהול אדקום.

לאחר תקופה נמאס לגורה מהניהול היום יומי של אדקום והוא פנה לחבר, מנהל בכיר בתדיראן, שמואל וולודינגר, והציע לו את הניהול השוטף. ההצעה הייתה מלווה במשכורת גבוהה ובאופציות, שהאגדה מספרת שהיו בשווי שלושה מיליון דולר, סכום עתק באותם ימים.  סופה של  אדקום היה טרגי, במרץ - אפריל 94, הייתה מנית אדקום בשיאה במחיר 1467, ביוני 94 התדרדרה לשפל של 37. התמוטטות אדקום הפכה לאחת מאבני הדרך של בועת הבורסה בתחילת שנות ה-90. ביום בו מונה כונס נכסים לקבוצת ההיי-טק אדקום, הופסק המסחר במניה. משקיעים רבים נפרדו לשלום מכספם - אך אחדים ממכריו של גורה התנבאו כי "גורה עוד יחזור".

גורה החל להתמקד ביזום חברות חדשות בסיוע המדען הראשי.

מהלך לא מוצלח של גורה היה קנייתה של חברת ביפר תוך ניסיון להנפיקה לציבור, ולהרוויח ריווחי הון, פעילות שהייתה בעבר אחת מהמיומנות של גורה. צעד זה והתמוטטות הבורסה באותם ימים, סתמו את הגולל על מהלך זה. ושברו את אמון הבנקים בגורה.

 

קשה לומר שאנשים אהבו אותו, על כל אוהד שלו היו לו עשרות שונאים, הוא היה אדם שונה, וקל היה לו לרכוש יריבים, זכור לי כשהזמנתי אותו להרצאה, לא פסקו הטלפונים לצלצל אצלי ולהביע מחאה על הזמנתו.

גורה התאושש מהר, ואחרי כמה שנים הקים את חברת ויקון, העיסוק האקזוטי של חברת ויקון היה מערכות שיחות ועידה בווידאו. החברה הונפקה בבורסת "נובו מרשה" בפריז וגייסה כ-30 מיליון דולר.

אמבלייז של אלי רייפמן רכשה את חברת ויקון, באוגוסט 2005, אחרי  שויקון נמצאה בקשיים מזה זמן רב. אמבלייז מיזגה את החברות והקימה חברה בשם אמבלייז-ויקון, חברת-בת בבעלות אמבלייז. רייפמן לא הוציא מזומן מקופת אמבלייז ועשה זאת בעסקה של החלפת מניות.

 אחר כך, הקים גורה את אופטיבייס, חברת סטרט אפ המפתחת ומייצרת חומרה ותוכנה בתחום הווידאו הדיגיטלי. אופטיבייס נחלה אף הצלחה גדולה יותר מזו של ויקון, ורשמה גיוסים של כ-100 מיליון דולר בנאסד"ק.

עד שנת 2010 עסקה החברה, אופטיבייס בע"מ, באספקת פתרונות העברת וידאו על גבי רשתותIP  , לאופטיבייס היו מגוון מוצרים לדחיסת ופריסת וידאו, תוך הבטחת איכות שידור גבוהה לשם העברה יעילה של שידורי וידאו למחשבים, טלוויזיות ויישומי  VOD.
החל משנת 2010, עוסקת אופטיבייס בתחום הנדל"ן כאשר בבעלותה נכסים מניבים בארה"ב ובשוויץ. עם רכישתה האחרונה (דצמ' 2014) נמנה פורטפוליו קמעונאות של 27 סופרמרקטים בגרמניה. מוטי גורה לא נמנה על מנהליה.
מניות אופטיבייס נסחרות כיום הן בבורסה בתל אביב והן בבורסת  נאסד"ק.

פעם אחרונה שמצאתי חומר על גורה באינטרנט הייתה בקשר לחברת הסטארט-אפ טרומדיה שהקים, שעסקה בפיתוח טכנולוגיה למדידת רייטינג בפרסום מחוץ לבית, כגון בשלטי חוצות. טרומדיה התפצלה מתוך חברת אבטחת המידע מייט ב?2006. החברה ישבה באור יהודה והעסיקה כ?25 עובדים.

עשרה מעובדי חברת טרומדיה, שעסקה במדידת רייטינג על שלטי חוצות ופרסומות על פי טכנולוגיה של עיבוד תנועה, הגישו בקשה בשנת 2012 לבית המשפט המחוזי בתל אביב לפירוק החברה.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  --------------------------------------------herzli99@gmail.com--- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב