דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרך לבטל אישום פלילי - שימוע 

מאת    [ 05/10/2018 ]

מילים במאמר: 610   [ נצפה 1901 פעמים ]

אדם אשר קיימות נגדו חשדות לביצוע עבירה פלילי, יקיים לרוב הליך פלילי, כאשר הצד הנגדי הינו המדינה, והוא כמובן הנאשם. אי השוויון המובנה מחייב לסייע לחשוד בעזרת תנאים אשר יאפשרו לו להקטין את פערי הכוחות המשמעותיים. אחד מהם הוא זכות השימוע. כלומר, יכולתו של נאשם להגיב על החשדות ו/או האישומים העולים כנגדו. במאמר זה נסקור מהו הליך השימוע בפלילים ועל האפשרות לבצע שימוע בעל פה. כל זאת, נכתוב לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים.

עם זאת, נבקש להעיר כי מאמר זה מובא לנוחיותכם/ן, קוראים/ות יקרים/ות ואין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין פלילי.

שימוע בהליך הפלילי:

כאמור, זכות השימוע נועדה להקטין את פערי הכוחות של הפרט אל מול המדינה. אי לכך, זכות השימוע אינה עומדת לבדה בהליך הפלילי, אלא גם קיימת בהליך המנהלי, כאשר הפרט עומד מול הרשויות. באשר להליך הפלילי, כאשר קיים חשד כנגד אדם, או לחילופין, הוגשה נגדו תלונה, תפעל המשטרה לאיתור וגיבוש ראיות מספקות בעניינו. במידה ומדובר בעבירות קלות משקל, הראיות תועברנה לתביעה המשטרתית. אם מדובר בעבירות כבדות משקל, המשטרה תגבש דעתה ותעביר את התיק לפרקליטות, שם, על בסיס הראיות המובאות, יוחלט האם להגיש כתב אישום.

ככלל, זכות השימוע מובאת כזכות מהותית של הפרט מול הרשויות. יש זכות שימוע, גם בהליך פלילי וגם במקרים מנהליים, מאחר ומדובר בפערי כוחות של היחיד מול רשות ציבורית.

באשר לשימוע בהליך הפלילי, בין אם התיק יגיע לתביעה המשטרתית או לפרקליטות, יש חובה ליידע את החשוד בדבר העברת חומר החקירה לידי הגוף התובע, זאת בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"א–1982 (להלן: "חוק סדר הדין הפלילי").

זאת ועוד, בסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי, מעוגנת זכות השימוע בהליך הפלילי, לפיו קיימת זכות לחשוד להגיש טענותיו בכתב, זאת 30 יום לאחר קבלת ההודעה בדבר ניהול תיק בעניינו. זכות זו תקוים במידה וחשוד נחשד בעבירה מדרגת פשע, כלומר: בעבירה אשר עולה על 3 שנות מאסר. חשוב לציין כי זכות השימוע מוגבלת ואינה מותרת בכל עת. הזכות אינה חלה על מי שאסיר, זאת אומרת שאדם שעצור בגלל עבירה אחת, לא ניתנת לו זכות שימוע, גם אם יואשם בעבירה אחרת. כמו כן, קיימת אפשרות לתובע להגיש בקשה למניעת מתן זכות שימוע, זאת בהתקיימן של נסיבות מיוחדות (חשש לעיוות החקירה או שיבוש עדויות). אם זו תאושר על ידי בית המשפט, לא תינתן זכות השימוע.

שינוי פרי פסיקה – שימוע בעל פה ואפשרות עיון בחומרי חקירה:

כאמור בסעיף החוק, זכות השימוע הינה הגשה בכתב. כיום, בהתאם להלכה שנפסקה בבית המשפט העליון, בתיקים כבדי משקל ובעלי תודעה ציבורית, במידה ובית המשפט יאשר זאת, תוכל להינתן זכות השימוע בעל פה. מלבד זאת, יכולה להינתן הזכות לעיון בחומרי חקירה, במקרים מסוימים. זאת במטרה לצמצם פערי כוחות. ככלל, אדם יגיע לשימוע כאשר דבריו יאמרו בערפול, זאת מהסיבה כי הנ"ל יודע את סעיף העבירה שבה הוא מואשם, אך אינו יודע אילו ראיות גיבשו את סעיף האשמה. לאחרונה, הוחלט גם לאפשר לצפות ולצלם את חומרי החקירה. הדבר יעשה בשיקול דעתו של התובע, במטרה שלא לעוות את החקירה או את מתן העדות, במקרים מסוימים.

נעיר, כי זכות השימוע אמנם מעוגנת בחקיקה ומטרתה לצמצם את פערי הכוחות המובנים בין הפרט למדינה, אם כי זכות זו כאמור מוגבלת, וקיימים סייגים להפעלה. עם זאת, בעזרת פסיקה חדשה המעוגנת כמחייבת, לאור כך שנדונה בבית המשפט העליון, התגמשה זכות השימוע וכעת, במקרים מסוימים ובאישור, יכולה זו להינתן גם בעל פה. בנוסף, תינתן אפשרות, במקרים מסוימים ובהתאם לסייגים, להיחשף לחומרי חקירה ולצלמם, זאת במטרה לטעון טענות קונקרטיות בזכות השימוע, בשונה מהאופן המעורפל שבו הוצגו בעבר, וזאת בהסתמך על סוג העבירה שבה מואשם האדם, ללא ידיעה בדבר הראיות הקיימות.

סיכום:

במידה והנך נחשד בביצוע עבירה, מומלץ, החל מההליך המקדמי, כלומר, חקירה ואיסוף ראיות, להיוועץ בעורך דין פלילי. עורך דין מקצועי ובקיא בתחום, יוכל לייעץ על דרך הפעולה, החל מהחקירה, בהגשת השימוע במידה וזה יעשה בכתב וכמובן בניהול ההליך המשפטי, על כל נגזרותיו, במידה ויידרש לכך.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין מיקי חובה
www.mh-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב