דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תד אריסון - האיש והאגדה 

מאת    [ 02/10/2018 ]

מילים במאמר: 714   [ נצפה 2318 פעמים ]

 

 

תאודור (תד) אריסון נולד בתל אביב ב-24 בפברואר 1924 למשפחה בת שלושה ילדים.

אביו עסק בספנות ושלח את תאודור ללמוד בגימנסיה הרצליה בתל אביב, לאחר שהשלים את לימודיו בגימנסיה, פנה תד ללימודי אדריכלות באוניברסיטה האמריקנית בביירות, אך הפסיק את לימודיו שם לאחר שנה ובחר להצטרף בספטמבר 1942 לצבא הבריטי ולבריגדה היהודית שם לחם כקשר באיטליה ובגרמניה.

בזמן מלחמת השחרור שרת בצה”ל ושימש כקצין קשר בחטיבה 7 של השריון, שם לחם בקרב לטרון והשתחרר בדרגת סגן אלוף בתום המלחמה. תד נישא למינה והשתקע בתל אביב תוך ניסיון להקים חברת ספנות משלו אשר עורר התנגדות מצד הממשלה וחברת צים מה שגרם לו לנסות את מזלו בחו”ל.

בתחילת שנות ה-50 הגיע למיאמי ועבד בחברת אל על כאחראי על המטען האווירי, ב-1954 עבר עם אשתו ובנו מיקי לניו יורק שם השתלב בעסקי הספנות. אט אט פילס דרכו בעולם העסקים והחל את עסקיו בהובלת מטענים באוויר ובים. ב-1957 נולדה לזוג אריסון הבת שרי, ולאחר תשע שנים חזרה המשפחה למיאמי שם נפרדו בני הזוג ותד נישא בשנית. בשנת 1966 מכר את עסקיו תמורת מיליונים. את עושרו ופרסומו רכש כאשר יזם והמציא את שייט התענוגות להמונים כולל הימורים דיסקו ומשקאות.

 את המקצוע למד כששימוש סוכן מכירות של חברת ספנות נורבגית אשר הפעילה ספינות טיולים באיים הקריביים. יחד עם משולם ריקליס הקים את חברת "קרניבל", שספינותיה משייטות ממיאמי לאיים הקריביים ולדרום אמריקה  בשנת 1972 פשטה החברה את הרגל וב1974 קנה אריסון את חלקו של ריקליס בחברה זו תמורת דולר אחד! (כולל 5 מיליון דולר חובות שהיו לחברה).

בפנותו למעמד הביניים האמריקאי הפך את החברה להצלחה מסחררת. אריסון הפך לאחד היהודים העשירים ביותר בעולם.

אריסון ניסה להיכנס לתחום הבנקאות, אך מזלו לא שיחק בניסיונותיו. איש העסקים המצליח היה הבעלים של בנק "אנסיין אוף ניו יורק", עד שבאוגוסט 90 החליטו רשויות הפיקוח על הבנקים למנות לו כונס נכסים לאחר שנקלע למצוקה פיננסית והיה חשש לכספי החוסכים.

הבעיה הייתה שהבנק הגדיל את חלק תיק הבניה והאשראי לנדל"ן וסבל מהשפל בנדל"ן ובטוחות גרועות.

ב-1988 הקים את קבוצת מיאמי היט ב-NBA וייסד את קרן אריסון בארה”ב הפועלת ותורמת בתחומים של חינוך, מחקר ואמנויות. כאיש עסקים מצליח, נרתם תד לפעילות ציבורית תוך תרומה לקהילה בארה”ב ובישראל. בתו שרי אריסון פעלה עמו בניהול הקרן ואף העצימה את פעילותה בארץ והובילה את הפעילות והתרבות הפילנתרופית במגוון תחומים.

הצלחתו העסקית של אריסון נבעה מחזון ארוך טווח אשר חברו לכישורים ניהוליים תוך הפיכת חברת השיט אשר בבעלותו לחברת הקרוזים המובילה בעולם. העסק הפרטי של תד שיקף את אהבתו לים, לאמנות ולאסתטיקה ואפשר לו לגרום הנאה לבני אדם. תד עצמו העיד כי עשה את הונו מהגשמת חלומות לאחרים.

בשנת 1991 חזר תד אריסון לישראל לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית על מנת לחמוק ממס הירושה אשר היה מונהג באותה תקופה בארה”ב והפך בישראל לאחד מגדולי התורמים והנדבנים. הוא תרם רבות להקמת בתי חולים ותרומתו  הגדולה ביותר הייתה למרכז הרפואי תל אביב שם נקרא מגדל האשפוז על שמו.

משפחת אריסון מחזיקה ב- 71% ממניות "Carnival Cruise Lines", בשווי שוק של 7.42 מיליארד דולר

ההערכות על הונו, הינם רבות כמספר המעריכים: ב-1992 דורג במקום השמיני ברשימת עשירי העולם על פי כתב העת "פורבס" שהעריך את הונו ב- 2.9-3.3 מיליארד דולר, ובכך היה לישראלי הראשון אשר הופיע ברשימה זו והמשיך לאורך כל חייו לשמור על מקומו ברשימה.

 במאי 95 התפרסם ב"עסקים" אומדן של 2.42 מיליארד דולר.  הוא העביר לבנו, מיקי, 49.1% ממניות "Carnival Cruise Lines.  

ב-1997 רכשה חברת אריסון השקעות ממדינת ישראל 43% ממניות בנק הפועלים מה שאפשר לה שליטה בבנק הגדול בישראל. החברה שילמה כ-1.37 מיליארד דולר מה שנחשב אז כסכום שיא במגזר הפרטי. בנוסף רכש אריסון את חברת שיכון ובינוי וסולל בונה.

אחד העסקים המלהיבים שהקים בארץ הינה קרן הון סיכון חדשה לישום המצאות ישראליות, מטרתה איתור, פיתוח ושיווק  המצאות ישראליות. הקרן כבר אתרה מספר עשרות פרויקטים, שהחלה ברישומם  כפטנט, והחלה בפיתוחם.

אריסון החזיק גם בחברת התקשורת יורוקום, חברת הצבע נירלט וחברות נוספות. באמצעות קרן התרומות תמך אריסון במכון לחקר המוח במכון ווייצמן, בבית הספר לאומנויות בתל אביב וכן תרם לפוליטיקאים שונים בישראל.

 בשנים האחרונות לחייו סבל תד אריסון מבעיות בריאות קשות ובשנת 1999 נפטר בישראל בגיל 75. הוא נקבר בבית העלמין קריית שאול בתל אביב ולהלווייתו הגיעו בכירי המדינה. תד הותיר אחריו שני ילדים מנישואיו הראשונים למינה, מיקי ושרי אריסון ואת אשתו השנייה ואת בנה שאימץ, מייקל.

 

 

 

 

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ---------------------------------------------herzli99@gmail.com-- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב