דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפי ארזי - סיפורים ששמעתי במשפחה 

מאת    [ 01/10/2018 ]

מילים במאמר: 1008   [ נצפה 1921 פעמים ]

עתידה של מדינת ישראל הינו בתחום ההי טק, אנו ארץ דלה באוצרות טבע, אך הג'יניוס היהודי אמור לפצות על החיסרון הטבעי. אורחים שקבלתי מחו"ל תמיד התעניינו בדמויות בולטות המתקרבות לאגדה בקהילה הטכנולוגית הישראלית, ובדרך כלל בחרתי לספר להם מתוך מגוון האנשים שעשו ובנו את ההייטק במדינת ישראל, לא רק בגלל הישגיהם הטכנולוגיים, אלא גם בגלל אישיותם והיותם "אנשים" במלוא מובן המילה. כך שהם משמשים עבורי דמויות להערצה וחיקוי.

את אפי ארזי מכירה טוב משפחתה של גרושתי, ולכן זכיתי כל הזמן לשמוע סיפורים עליו, למרות שלא זכיתי לפגוש אותו מימי.

דבר זה לא הפריע לי להעריצו מרחוק, ולעקוב אחרי הצלחותיו וכישלונותיו, לדעתי למרות שהוא מחלק כיום  את זמנו  בין עמק הסיליקון, שם ממוקמת חברתו החדשה וישראל שם נמצאת דירתו, הינו אחד היזמים המעניינים בארץ גם כאיש מקצוע וגם כאדם. לא לחינם הוכתר ע"י עיתון ידיעות אחרונות כיזם העשור של שנות ה- 80, תואר שהוא עצמו מסכים לו.

חברת סיאטקס נוסדה בשנת 1968 ע"י אפי ארזי וקבוצת ישראלים שחזרו מארה"ב בעת מלחמת ששת הימים, והצליחו להקים מפעל המבוסס על פיתוח מקורי. ארזי הינו בוגר אוניברסיטת MIT היוקרתית, ושמעתי שהתקבל לשם ללא תעודת בגרות אך עם תעודה מהצבא והרבה חוצפה, אחר עבד בסוכנות החלל האמריקאית - נאס"א ובחברה שהתמחתה בצילום ואלקטרואופטיקה. את תחילת דרכה החלה החברה בפיתוח מוצרים לשווקי גומחה: המערכת הראשונה הייתה מיועדת לתעשיית הסריגה, המערכת השנייה פותחה למפעלים להדפסת טקסטיל ותעשיית המיפוי הבינלאומית דבר ששילש את המכירות. המערכת השלישית כוונה לתעשיית הדפוס, שהינה התעשייה העשירית בגודלה בארה"ב מבחינת המכירות ושמינית בגודלה מבחינת המועסקים בה, ואפשרה אוטומציה מרבית של תהליך הכנת הגלופות. הדפסה בצבע היא הענף העיקרי בתעשיית ענק זו וחלקה הלך וגדל מבחינת ההיקף והחשיבות. מכל דולר של ערך מוסף של דפוס יותר מחמישית מוקדשים להכנת הגלופות להדפסה. יצור מערכות אילו התאפשר מריכוז וניצול הידע שהצטבר בחברה משנים קודמות, ומיצירת תחום חדש המורכב משילוב מדעי המחשב, אלקטרואופטיקה, מחקר מערכות, תוכנה ומתמטיקה שימושית. סאייטקס הפכה לחברה מובילה בשוק העולמי בזכות גמישות המערכות שלה, שאפשרו לתקן ולאזן את התצלומים, מהירות העבודה שהשתפרה בסדר גודל וחסכון גדול בכמות כח האדם והכשרתו.

בשנת 1976 פרסם ארזי מאמר בשם "הממשלה מתבטלת בפני אברכי המשי האקדמיים" שעורר תגובות סוערות, במאמר השווה ארזי בין עבודתם של איש הפיתוח והאקדמאי ובין התגמול שהם מקבלים מול המאמץ והאחריות. שיעור הפרסומים המדעיים בישראל הינו שיא עולמי יחסית לאוכלוסיה, אך הוא שואל מה התרומה ליעדים הלאומיים, וטוען שזה כדור שלג שהולך וגדל ללא צורך, בעוד שהתעשייה משוואת למהנדסים ולא ניתן למצוא את המהנדסים. ארזי מסיים "הגיע הזמן לשאול שאלות נוקבות על כל לירה המוצאת מהקופה המדולדלת של האוצר".

המאמר עורר הדים ותגובות, והתפרסמו מאמרים רכים מצד אנשי אקדמיה ותעשיה המתנגדים או תומכים בדעותיו.

זכורני בשנים הטובות של סאייטקס התפרסמה הכתבה הבאה: "אפי ארזי מנהל את עסקיה......

קל מאוד ליפול בשבי קסמיו של אפי ארזי. הוא תוסס מהתלהבות. הוא גבה קומה, זריז, מלא שמחת חיים, קל תנועה ושופע בטחון, העברית שלו משגעת, אבל אסור לטעות: מאחורי החזית המבודחת והשנונה של הפרחח התל אביבי המשגשג מסתתר כוח רצון מאורגן, וערמומיות של רוכל יאנקי רב נכלים, כמאמר המקומיים: היד מהירה מן העין.

המשבר הגדול של סאיטקס, אירע בין השנים 85-87, בעקבות ביזור המוצרים לשווקים נוספים: מעגלים מודפסים ומערכות גאו-פיסיות לחיפושי נפט. שני השווקים האלה דעכו, כשיצאו מוצרי החברה לשוק, נגרמו לה הפסדים כבירים בעקבות המשבר מונתה הנהלה חדשה, שלאט לאט דחקה את רגליו. בקיץ 1988, עשרים שנה לאחר שיסד את סאיטקס הבין ארזי שמוטב לו לנווט את עצמו החוצה, ופרש.

ארזי הקים ב-  1989 בגיל 54, את חברת  "אלקטרוניקס פור אימג'ינג" שראשי התיבות של שמה נותנים את שמו הפרטי -  אפי, המפתחת פתרונות הפקה שולחנית בצבע. החברה מוקמה בסן פרנסיסקו. החברה המציאה בקר ותוכנה ייחודיים אשר מסוגלים להפוך כל מכונת צילום למדפסת צבע איכותית, וזכו להצלחה מיידית. החברה נבנתה על בסיס טכנולוגיה שפותחה על ידו, ופטנט של אוניברסיטת MIT.

החברה יצאה עם מוצרה הראשון לשוק רק כשלוש שנים לאחר הקמתה.

קו המוצרים הראשון כלל את מערכת ניהול הצבע EFICLOR, תוכנת עריכת הצבע CACHET, ואת בקר פוסט-סקריפט למכונות העתקת מסמכים וצבע.

אפי חתמה על שורה של בריתות אסטרטגיות עם אדובי, זירוקס, קודק, אגפא, וחברות אחרות כולל יפניות.

בתהליך רישום פטנטים, מדובר בתהליך ארוך ומסובך הנמשך כשנתיים וחצי במקרה הטוב ועולה סכום משמעותי.

אחד השיפורים נקרא MULTIPLE CHOICE, הוא מאפשר לכוון את המסך באמצאות ברירות מחדל. בעבר רק מייסטרים-מומחים עשו עבודות צבע, בשיטה החדשה משתמש שאינו מומחה מגיע לאותה תוצאה בשישה שלבים המזכירים בחינה אמריקאית, עד שמושגת איכות צבע מעולה. חברת EFI מכרה למעלה ממיליון בקרים, ומעסיקה היום כאלף עובדים בעשרים ארצות.

לאחר שהקים והצעיד אותה להיות אחת החברות המובילות בתחומה, החליט ארזי להקטין מאד את מעורבותו בה, והעביר את שרביט הניהול ליורשו.

אחד הסיפורים החביבים הינו אמינותו, וכיצד הפסידו כספם אילו שפקפקו ביושרו.

עשרות משקיעים אמריקאים שקראו באמצעות הדיווחים לרשות ניירות ערך האמריקאית, כי אפי ארזי מייסד חברת אפי, החל למכור מניות, מיהרו גם הם לעשות כן. גם מוכרי השורטים למיניהם מיהרו לפתוח חשבונות חדשים אצל מנהלי התיקים, לקחו אשראי ומכרו מניות בשורט. אלו לא האמינו כנראה לטענות ארזי: "המדיניות שלי היא למכור מניות, ואני אעשה כך מדי תקופה, בלי קשר למחיר המניה". הדבר החשוב לארזי היה הקצב שבו מכר את המניות, ולא רמת המחירים שבה נסחרת המניה.

ארזי התחיל למכור מניות אפי מרמה של 25 דולר עד ל- 160 דולר. מי שהלך בעקבותיו ומכר מניות אפי בשורט, נאלץ לסגור את החשבון ולממש הפסדים כבדים, כשארזי מכר 100 אלף מניות במחיר של 170 דולר ובתמורה של 35 מיליון דולר לכיסו (בשווי חברה של 2.15 מילירד דולר), איש מהמשקיעים אינו מתרגש  יותר.

כמו כן אפי ארזי שימש כיו"ר מספר חברות הזנק בתחומים מגוונים החל מוידיאו דיגיטלי וכלה בניטור וניהול של תהליכים עסקיים, עד מותו בשנת 2013.

 

אסיים בסיפור אמתי שקרה  מזמן. דיקן הפקולטה לרפואה נכנס לשיעור הראשון של שנה א'. הוא מבקש מכל תלמיד להטיל שתן בכוסית. הוא אומר להם שדרך השתן ניתן ללמוד על מצבו של האדם. אני יודע שזה נשמע משונה, אומר הפרופסור, אבל אני מבקש שכל אחד יטבול את אצבעו בשתו וילקק אותה, ואני מוכן להדגים, הוא טובל אצבע ומלקק, וכל הסטודנטים עושים כמוהו. כל הכבוד, אומר הפרופסור, אתם ממושמעים, אבל איפה העיניים שלכם? איש מכם לא ראה שטבלתי את האצבע וליקקתי את האגודל, צריך רק להסתכל.

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  --------------------------------------------herzli99@gmail.com--- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב