דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אשפוז כפוי - מה זה, ואיך משתחררים ממנו? 

מאת    [ 10/09/2018 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 1628 פעמים ]

אם אתם קוראים את המאמר הזה, סביר להניח שאתם או אחד מהאנשים הקרובים אליכם מאושפזים כעת בכפייה באחת ממחלקות האשפוז הפסיכיאטרי ברחבי הארץ. דבר ראשון שאתם צריכים לדעת זה שאתם לא לבד!

מה זה אשפוז כפוי?

אשפוז כפוי הוא צעד מנהלי קיצוני אשר מופעל לרוב כנגד אדם השרוי במצב פסיכוטי, בעקבותיו יש סכנה מיידית שיפגע בעצמו או או באחרים, והוא מסרב להיבדק או להתאשפז מרצון. מטרת האשפוז הכפוי היא לתת טיפול רפואי לאותו אדם אשר מצבו הפסיכוטי לא מאפשר לו להסכים מרצונו החופשי לקבל אותו. במסגרת אשפוז כפוי ינסה הצוות הרפואי להוציא את אותו אדם מהמצב הפסיכוטי בו הוא שרוי על ידי שימוש בתרופות פסיכיאטריות שונות.  למרבה הצער טיפול בתרופות פסיכיאטריות נעשה בדרך של ניסוי וטעייה, עד מציאת התרופה או שילוב התרופות אשר ירפא את המצב הפסיכוטי. לעתים הטיפול בתרופות פסיכיאטריות יגבה מחיר כבד של תופעות לוואי קשות כדוגמת עייפות, השמנה ואובדן ויטאליות.

 

מתי מוגדר אדם כפסיכוטי?

אדם מוגדר כפסיכוטי כאשר הוא סובל מפסיכוזה, מצב נפשי קיצוני, אשר בעקבותיה נפגעים בצורה משמעותית כושר השיפוט והתובנה שלו,  אשר גורמת לו לאבד באופן חלקי או מלא קשר עם המציאות. אדם יכול לסבול מפסיכוזה מסיבות שונות לרבות שימוש לא אחראי בסמים או מחלת נפש כגון סכיזופרניה. כושר השיפוט והתובנה של אדם אשר נמצא בפסיכוזה מושפעים לרוב מהזיות ומחשבות שווא אשר יש ביניהן יחסי גומלין. לדוגמה אדם פסיכוטי יכול לחשוב שהשב"כ עוקב אחריו (מחשבת שווא) ובמקביל להזות קולות אשר תומכים במחשבה זאת (הזיות שמע). אולם, לא די בכך שאדם יהיה שרוי במצב פסיכוטי, כדי לאשפז אותו במסגרת אשפוז כפוי,  חייבת להיות גם מסוכנות לאותו אדם או לאחרים אשר נובעת מהמצב הפסיכוטי. לדוגמה אדם אשר בעקבות הפסיכוזה בה הוא נמצא הוזה שהשב"כ עוקב אחריו, ינסה לפגוע באנשים אקראיים מכיוון שהוא טועה לחשוב שהם משתפים פעולה עם השב"כ.

 

אושפזתי בכפייה - איך אני משתחרר?

הסמכות להורות על אשפוז דחוף בכפייה היא לרוב של הפסיכיאטר המחוזי, בסמכותו להוציא הוראת אשפוז לאדם, ככל ומתקיימים כל התנאים לאשפוז אדם בכפייה. יש לזכור כי מטרת האשפוז הכפוי, היא לתת טיפול רפואי לאדם אשר עקב המצב הפסיכוטי בו הוא נמצא מהווה סכנה לעצמו או לסביבה. על כן, השלב הראשון בדרך לשחרור המיוחל ממסגרת אשפוז בכפייה הוא החלמה. אדם ייחשב כמי שהחלים ככל ויחדול להיות במצב פסיכוטי או יפסיק להוות סכנה  לעצמו ולסביבה. ככל ואדם המאושפז בכפייה החלים הרי שישנם שלושה גורמים אשר יכולים להורות על שחרורו ממסגרת האשפוז הכפוי - מנהל המחלקה הפסיכיאטרית (באופן מיידי), הוועדה הפסיכיאטרית (מתכנסת לרוב פעם בשבוע), ובית המשפט לעניינים מנהליים (כערכאת ערעור על הוועדה הפסיכיאטרית).

 

הקשר שבין שיתוף פעולה עם הצוות הרפואי ושחרור מאשפוז בכפייה

מאושפזים בכפייה לעתים רבות  טועים להבין את יחסי הכוחות בינם לבין הצוות הרפואי, ונקלעים לעימותים מיותרים איתו, אשר גורמים להם יותר נזק רב. חשוב להבין  שהדרך המהירה והבטוחה להחלים ולהשתחרר היא לשתף פעולה באופן מלא עם הצוות הרפואי. מאושפזים אשר משתפים פעולה עם הצוות הרפואי יזכו ליותר אמפטיה ממנו, ותקופת האשפוז תעבור עליהם בצורה יותר נעימה. בכך משפר המאושפז בצורה  משמעותית את הסיכוי להחלים מהר יותר, ולהשתחרר במהירות רבה יותר.

 

כיצד אנחנו  יכולים לסייע לכם בזירוז השחרור מאשפוז כפוי?

כל מאושפז בכפייה זכאי לקבל ייצוג מעורך דין מטעם המדינה (הסיוע המשפטי), אשר יפגוש אותו בוועדה הפסיכיאטרית (לרוב בפעם הראשונה). בהתבסס על החומר הרפואי שלפניו ייצג אותו בפני הוועדה הפסיכיאטרית. לפי שיטת עבודה זאת כל מאושפז הוא לא יותר מדו"ח רפואי. להבדיל, בשיטת העבודה הייחודית לנו, אנחנו רואים כל מאושפז בכפייה כבן אדם אשר רוצה להחלים ולהשתחרר ממסגרת האשפוז הכפוי. שיטת העבודה שלנו כוללת ירידה לשטח ופגישה אישית עם המאושפז בכפייה והוצאה ולמידה החומר הרפואי הרלוונטי. וכל זאת במטרה לסייע למאושפז להבין את המצב הרפואי והמשפטי בו הוא נמצא, ולסייע לו להחלים והשתחרר מהר יותר.







עורך דין רועי סלמה מתמחה בליווי מאושפזים בכפייה אשר נמצאים במצב פסיכוטי עד לשחרור.


טלפון 025444647


פלאפון 0505767320


פקס 0774701576


אימייל royisalmalaw@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב