דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כסף לתעשיית היין על בסיס העדפה פוליטית 

מאת    [ 26/08/2018 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 13342 פעמים ]

ככה, מתחת לרדאר, בלי פרסומים ובלי לערב את מועצת גפן יין, אישרה מנהלת הרשות להשקעות, הנמצאת תחת משרד הכלכלה בראשות השר אלי כהן ממפלגת כולנו, לשלוש חברות העוסקות בתחום היין תכניות השקעה בסך כולל של כ-19 מיליון שקלים. בנוסף, משרד הכלכלה יסייע במענקים בהיקף של כ-4 מיליון שקלים לחברות הללו. עד כאן הכל לכאורה מאוד משמח, ואף ניתן לחשוב שסוף סוף המדינה משקיעה כסף בענף היין. אבל אנחנו קצת חקרנו ושאלנו, ומתברר שהחברות שנבחרו לקבל את המענקים לתוכנית הפיתוח שלהן, שייכות למגזרים המועדפים פוליטית על ידי מפלגת כולנו בראשות השר כחלון. החיזור אחרי החרדים נמשך, וכמובן אחרי היקבים שנמצאים ביהודה ושומרון.

נתחיל בקריית ארבע: לחברת אנטיפוד השקעות אושרה תכנית השקעה בסך 5 מיליון ש"ח (1 מיליון ש"ח במונחי מענק). לחברת אנטיפוד יש שלושה מותגי יין: מותג רמת חברון, מותג Jerusalem Winery, ומותג 'נוח'. יחד הם מייצרים כ- 700 אלף בקבוקי יין בשנה. היום הם ממוקמים במושב גאולים בשרון, ובמסגרת התכנית מתכוונת החברה להעתיק את מפעלה לאזור התעשייה קריית ארבע. בשיחה עם בעלת החברה שגית מורציאנו, היא סיפרה כי בתכניתה להגדיל את ייצור היין ל- 2 מיליון בקבוקים בשנה, וכן לפתוח מרכז מבקרים בקריית ארבע. כפי שפורסם, הסיבות למענק ממשרד הכלכלה אותו קיבלה אנטיפוד: "פעילות החברה הינה הפעלת יקב וייצור יינות לבנים, אדומים ו- Ice wine, כאשר עיקר הייצור הינו ייצור יינות כשרים אשר יושנו מעל 5 שנים. צורת אחסון היינות ביקב זה מיוחדת, וכוללת אחסון היין המופק במכלי נירוסטה המצוידים במערכות ממוחשבות לצורך בקרה על שמירת הטמפרטורות, כשלאחר מכן נשמר היין בחביות עץ". נו, סיבות נחמדות ומיוחדות. עכשיו אני מניח שכולם מחייכים.

נמשיך ליקב שילה בהתנחלות שילה, המוגדת כישוב קהילתי-דתי בצפון בנימין על הרי אפרים. היקב הוקם בשנת 2005 בבעלות איש העסקים המתגורר במקסיקו מאיר שומר, והיינן המוכשר עמיחי לוריא. ליקב אושרה תכנית השקעות בסך של 4,976,918 ש"ח (995,384 ש"ח במונחי מענק) באזור התעשייה שילה. הסיבות לכך:  "הקמה של מפעל תעשייתי חדש, אליו תועבר הפעילות המבוצעת כיום במספר מבנים שכורים, לטובת הרחבת כושר הייצור של החברה, ועמידה בסטנדרטים של ייצור יינות פרימיום. המפעל החדש יהיה גדול משמעותית מהמפעל הקיים, הפזור בכמה מבנים שכורים שלא מתאימים לאופי הפעילות ולא להיקף הייצור הנדרש". שאלנו את דובר מפלגת כולנו האם איש העסקים מאיר שומר חבר מפלגה, או  תורם כספים למפלגת כולנו. התגובה טרם התקבלה, ונפרסם את התשובה כשתגיע.

נקנח בחברת 'בית היין – אור הגנוז'. יקב אור הגנוז ממוקם בגליל, נושק להר מירון, ביישוב חרדי שיתופי בעל שם זה. היקב הוקם בשנת 2005 ומשמש גם כיקב ייצור עבור מותגים אחרים, בהכשר ובהשגחת בד"ץ ירושלים העדה החרדית. ליקב אושרה תכנית השקעה בסך 9 מיליון ש"ח (1.8 מיליון ש"ח במונחי מענק), ביישוב אור הגנוז. הסיבות למענק ליקב: "החברה מפעילה יקב מסחרי המייצר מבחר יינות כשרים למהדרין מסדרות שונות. מדובר ביקב הנחשב מהאיכותיים בענף היין בישראל,  בעל תרבות חדשנות גבוהה ביחס לענף היין בישראל. במסגרת התכנית ולאור העלייה בביקוש למוצרי היקב, החברה מתכננת להקים מבנה חדש ומודרני ביישוב, ולהעתיק אליו את פעילות היקב. התשתיות והציוד החדיש המתוכנן צפויים להגדיל את תפוקת המפעל ולייעל את כושר הייצור". בנימוק זה אין שום דבר שלא קיים ביקב אחר, ומי שמכיר את אור הגנוז יודע שהיקב מטופח מאוד, ומשכיר את שירותיו לעשרות יקבים אחרים, ומעניק להם הכשר של העדה החרדית.

שאלנו את דובר השר כחלון ודובר השר אלי כהן, שאלה מאוד פשוטה: יהדות התורה, אגודת ישראל ודגל התורה קיבלו במושב אור הגנוז 73% מקולות הבוחרים. האם יש קשר בין מתן המענק לכך שחבר הכנסת משה גפני מדגל התורה הוא יושב ראש וועדת הכספים, והוא יקיר ליבו של השר כחלון?  גם כאן טרם התקבלה כל תגובה לשאלתנו. התגובות שכן קיבלנו, הן אלו בדיוק אותן תגובות שפורסמו באתר שירותים ומידע של מדינת ישראל: שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "השקעה בתעשייה הישראלית, על מגוון ענפיה, הנה השקעה בכלכלה, בתעסוקה ופריפריה. סיוע לצמיחת ענף היין – יאפשר הגדלת היצוא והגעה לשווקים חדשים". נחום איצקוביץ, מנהל הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה: "השקעות אלו מתווספות לסדרה של השקעות הון להקמה, הרחבה או העתקה של מפעלים בתעשיית היין. כל מפעל כזה מחזק את תעשיית היין הישראלית, כאשר האתגר המשמעותי הניצב בפניה הוא השיווק והייצוא לחו"ל. מנהל סחר חוץ והרשות להשקעות, יחד עם היקבים עצמם, חיפשו וממשיכים לחפש פתרונות להתמודדות עם אתגר זה, תוך עידוד ותמיכה בתעשיית היין הישראלית המקומית".

אז בהחלט מדובר בסכום כולל יפה, כשכל אחד משלושת הנהנים ממנו מקבל כסף שמעורר קנאה אצל רבים אחרים בענף המשוועים לעידוד כספי מהמדינה. השאלה למה רק שלושה ולמה שלושה אלה נשארת פתוחה ומטרידה מאוד.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב