דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לחץ נפשי וניתוק רגשי אצל מהמרים 

מאת    [ 23/08/2018 ]

מילים במאמר: 407   [ נצפה 2361 פעמים ]

כשמהמר מפסיד אלפי ועשרות אלפי ש"ח בערב של הימורים, הזיעה מציפה אותו, הלב דופק בעוצמה, פחדים וחרדות משתלטים עליו. למהמרים רבים יש יכולות לשדר "פני פוקר", לא לבטא את רגשותיהם, גם כלפי הקרובים להם ביותר. אין להם ברירה אחרת. הימורים אינו שטח משחק לאנשים הססנים וחרדתיים.

אבל ההימורים, ומכפלות ההפסדים הכרוחים בהם, מכניסים את המהמר ללחצים נפשיים כבירים. אדם שידע שיש לו מאה אלף ש"ח בחסכונות שונים, נמצא מהר מאוד בחובות עצומים של מאות אלפי ש"ח. זו היא טלטלה קשה מאוד. טלטלה הצועקת את מצוקתה בליבו פנימה.

המהמר מאמין כי בהימורו הבא, או במשחקו הבא, הוא יחזיר את הפסדיו, הוא גם מחוייב לכך. המלווים יושבים לו על הצוואר. המלווים לא אוהבים ליצבור חובות שאין להם כיסוי. המלווים יודעים את הלחצים בהם נמצא המהמר שלווה מהם. הם יעודדו אותו להגדיל את הלוואותיו הרצחניות.

המהמר סגור בדרך כלל ביכולותיו למשוך כספים אחרים מחשבונותיו בבנקים, מבני משפחתו הקרובים או הרחוקים, כל אלו כבר הפנו לו את גבם מזמן. המהמר יודע כי שקריו עלולים כל רגע להתפוצץ בפני אשתו, הוריו או ילדיו. חשבונותיו יעוקלו, יסגרו, מצוקתו עצומה.

פעמים רבות אני נדהם באילו לחצים נמצאים אנשים המסובכים בחובות של משחקם בהימורים. יושב אצלי אבי, מבטו נראה המום, מיואש, מפוחד. מצוקתו צועקת לשמיים. "אסור לי שאשתי תדע את גודל הנזק שיצרתי", "היא תהרוג אותי". "אני לא מבין איך היא לא קולטת את הלחץ בו אני נמצא". "תכננו לקנות דירה, עבדנו על כך 20 שנה, כל החסכונות הלכו לי. איך אצא מכך?".

רק אחר כך אנחנו מבינים כמה אבי היה שקוע בפל'. כמה הוא ניסה להמר על עוד תוצאת משחק של ליגת האלופות. נראה שאשתו ראתה שהוא לוקח עמו לכל פינה את הפל' שלו דרכו היה מהמר, כי שמה לב שבלילות היה קם ולוקח עמו את הפל' למרפסת או לסלון.

היא לא שיערה בנפשה ומחשבותיה שהוא עסוק בהימורים. 

קשה לצאת מחובות ההימורים, במרבית המקרים המהמר לא יצליח להחזיר את חובותיו ללווים. כספים שירדו לטימיון יכולים להיות שווי ערך לעשרות שנות עבודה וחיסכון. ההפסדים בהימורים יהיו המסור שכרת את ענף העתידי והכלכלי של ילדי המהמר. פעמים רבות העזרה המיידית הניתנת בטיפול תהיה לעצור את המשך ההתנהגות המהמרת, לעצור את כדור השלג של איבוד הכספים.

אחר כך ננסה להבין מדוע אבי נשאב לתחום אפור זה. איך לא עצר מיד בהפסדו הראשון. נבנה קירות שימנעו את החזרה לתהליכי ההתמכרות הללו. נחדד את האנטנות המשפחתיות שיפקחו על התנהגותו של אבי. נסייע להקים מנגנונים שישימו לב למצב חשבונו הכספי, לתהליכי כניסת והוצאת כספיו.

לצערנו את ההפסד האדיר יהיה קשה מאוד להשיב. אבל נהיה חייבים לעצור את ההתדרדרות הנוספות ולפתוח בתהליכי שיקום.

עמיר פירני MSW, קב"ן במיל, יועץ מומחה להתמכרויות של הסנגוריה הארצית, מחבר הספר "טראומה התמכרות וטראומה", קליניקה בתל אביב. פל' 0544946034




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב