דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדידות חברתית- האם ניתן לצאת מזה? 

מאת    [ 02/08/2018 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 3642 פעמים ]

בחודש מאי 2018 התקיימה לראשונה בתל אביב, ועידת רווחה שעסקה רובה ככולה בבדידות.

מטרת הועידה היתה להעלות את נושא הבדידות לסדר היום הציבורי.

בבריטניה הוקם לפני כשנה משרד לענייני בדידות. בכך היתה, ככל הידוע לי, למקום הראשון בעולם שהכיר בבעיית הבדידות כבעיה חברתית שהטיפול בה צריך להיות מערכתי.

בארץ, קיימות תכניות רבות ויוזמות מבורכות המבקשות להתמודד עם נושא זה. אך רוב התכניות וההתערבויות המקצועיות בתחום נעשו עד כה בקרב קשישים. זאת משום שהיתה קיימת הנחה שהם העיקריים הסובלים מכך, בשל שינויים בחיים כפרישה מעבודה, התאלמנות, יציאת הילדים מהקן המשפחתי, גירושין ועוד.

ישנן גם תכניות אחרות, ששמות דגש על אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים ואלו הסובלים מלקויות תקשורת. כמו גם לקבוצות אוכלוסיה המתמודדות עם קשיים שונים: אלמנים, חד הוריות, מכורים ועוד.

אולם, מעטות היוזמות והמסגרות שהתייחסו לאנשים נורמטיביים שסובלים מקשיים חברתיים, ככאלה שצריכים מענה בתחום הזה. עוד פחות מזה, קיימות מסגרות חברתיות לאנשים דתיים נורמטיביים שסובלים מקושי חברתי.

כישורים ומיומנויות חברתיות חיוניות להצלחה בתחום החברתי. הן ניתנות לתרגול וללמידה וככאלה, מאפשרות יציאה מבדידות ובידוד חברתי. אם ילד או נער, נתקל בקושי בתחום הזה, על ההורים להבין, שככל בעיה, היא בדרך כלל לא תיפתר מעצמה.

מניסיוני הטיפולי בעבודה עם מתבגרים בעלי קשיים חברתיים, ועם מבוגרים הסובלים מבדידות חברתית, קשיים אלו הולכים ומתעצמים עם השנים והופכים לחלק מהזהות העצמית של אותו אדם. כך שאותו ילד שלא קיבל מענה, הופך לנער, בוגר ובסוף לקשיש בודד.

פעמים רבות, קשה להכיר ולהודות בקושי. בגילאי העשרים, רבים מהצעירים בוחרים לרכוש מקצוע ולהשתלב בתעסוקה, תוך כדי ניסיון ליצור קשרים זוגיים. הקושי החברתי שנכח בשנות הילדות והעשרה הודחק ונשכח, וקיימת ציפייה שכעת, משבשלו התנאים להיכרות זוגית הרי כל שיש לעשות הוא להכיר. בציבור הדתי, רוב המענים שניתנו עד כה, שמו את עיקר הדגש על מפגשים שמיועדים ליצירת קשר זוגי בלבד, ולא לכאלה שמוכוונים ומיועדים ליצירת קשר חברתי.

אולם, העדר מיומנויות חברתיות, התנהגות חברתית בלתי מסתגלת וקשיי תקשורת, באים לידי ביטוי גם בעת יצירת הקשר הזוגי על שלביו השונים. אכן, קל יותר להשליך על הזולת את הקשיים ולהדביק לו כינויים ושמות, מאשר להתבונן פנימה ולשאול את עצמנו האם יתכן שמשהו בהתנהלות שלנו לקוי. כשנטפל בקושי החברתי הכללי, יקל עלינו גם להתמודד עם הקושי הספציפי ביצירת זוגיות- אם הסיבה לכך היא העדר מיומנויות חברתיות וקשיי תקשורת.

יש פתרון לבעיית הבדידות. זאת אינה גזירת גורל. אין צורך לגרור אותה על פני חיים שלמים מילדות עד זקנה. טיפול פרטני יכול לסייע רבות, בעיקר בכל הקשור לעבודה על דפוסי חשיבה שמחבלים ביצירת הקשר.

אך מכיוון שמדובר במיומנות שיש לתרגל, עבודה בקבוצה- עדיפה. בעבודה קבוצתית נחשפים דפוסי ההתנהגות וקשיי התקשורת בזמן אמת, באווירה בטוחה שמאפשרת תרגול ולמידה. מתרגלים סיטואציות חברתיות ומתמודדים עם הקושי, וכך בהדרגה – משתפרים!

אז נכון, זה אולי מביך להודות בקושי, אך עדיף לטפל בו בעודו קטן. קיימות קבוצות חברתיות לחילונים ועכשיו גם לדתיים שמטרתן היא בדיוק זאת: תרגול ושיפור מיומנויות חברתיות. ממחקרים שבחנו תכניות ברחבי העולם שמטרתן היתה הפגת בדידות בקרב ילדים, נוער וקשישים, נמצא כי שיפור התנהגות לא מסתגלת וטיפוח יכולות ליצירת קשרים- היו היעילות ביותר.

לפיכך, כל שיש לעשות הוא להחליט ולעשות את הצעד הראשון ליציאה מהבדידות. חפשו את הקבוצה החברתית המתאימה לכם וצרו קשר  :)

בהצלחה!    

 

    

 

 

 

שירלי קורין


עובדת סוציאלית, מקימת חבר'ה -  קבוצות חברתיות לדתיים ושומרי מסורת מגיל 20 ומעלה


050-6998715


https://www.facebook.com/chevrerg/?


https://chevrerg.wixsite.com/chevreg1?fbclid=IwAR03996NS20pYz7ZTD-gqoLa5A-od0_W-ZpYs6bMJNSFqlPiQpI2_x_XzqI 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב