היום נבלה עם הנכדים בבית המשפט. לא בצורה פיזית, אלא רק בדמיון. האם הנכדים כבר ראו סרט על משפטים? מה הם זוכרים? האם הם זוכרים שיש שופט ויש עורכי דין?
אם יש יותר מילד אחד במשפחה, ודאי כל נכד זוכר כמה מקרים שבהם הרגיש מקופח וצעק "לא פר ! לא פר !? זאת הזדמנות מצויינת להזכר במקרה כזה ולנסות לדון בו מחדש, כשכל נכד טוען את טענותיו ומנסה לקבל פסק דין לטובתו. אגב, יש בבתי ספר רבים שעורים בנושא הנקרא debate: הם אמורים ללמוד לשוחח מבלי לקטוע זה את דבריו של זה וללמוד לנסח יפה את טענותיהם.
הנכדים לומדים כבר תנ"ך? הם זוכרים את משפט שלמה? אם טרם למדו ? או שלמדו ושכחו ? הזכירו לנכדים את הסיפור.
לפני שלמה המלך באו שתי נשים שילדו באותו זמן שני תינוקות. תינוק אחד נפטר. כל אם טוענת שהתינוק החי שלה הוא. שלמה המלך ביקש לקבל חרב והציע לחתוך את התינוק לחצאים. אחת האמהות סירבה ואמרה שהכי חשוב שהתינוק ישאר בחיים, גם אם לא יהיה שלה. השניה הסכימה באומרה שלא יהיה תינוק לאף אחת. כך גילה שלמה המלך מי האם האמיתית: זאת שרצתה בטובת התינוק.
אפשר לבקש מהנכדים להמחיז את משפט שלמה: כל נכד ישחק את אחת האמהות והסבא יהיה המלך שלמה, למשל. כל נכד יכול להמציא סיבות משלו מדוע התינוק שלו.
כמעט כל נכד יכול להזכר במקרה לא נעים או לא צודק שקרה לו בעבר. אפשר לספר להם, למשל, שירון , תלמיד בכתה א', חזר הביתה מבית הספר עם פצע על היד. אמו שאלה:
- מה קרה? מי הרביץ לך?
- אני לא מגלה ! אני לא מלשין!
- טוב, אז רק תגיד לי באיזו אות זה מתחיל.
- זה מתחיל ב"גיא".
האנקדוטה הזאת ודאי תזכיר לנכדים דוגמאות מתקריות בכתה. למשל, כשילד הפריע, סירב להודות והמורה עומדת להעניש את כל הכתה - מה עושים? האם יש בין הנכדים אחד שהיה מוכן לקום ולהודות בהפרעה שלא עשה, רק כדי לבטל אתהעונש הצפוי לכתה כולה? האם הילד המפריע ירגיש טוב עם הסיפור הזה? האם לא מגיע לו עונש משלו? אפשר להרחיב כאן בשיחה עם הנכדים.
בהצלחה בקביעת פסקי הדין!
קורה שורץ www.saba-sabta.co.il