דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימושים באותיות האלפבית, ובצבעים - לפי שיטת הסינסטסיה (התאמת צבעים למספרים ואותיות) בציור, לאורך השנים. 

מאת    [ 04/07/2018 ]

מילים במאמר: 1036   [ נצפה 2533 פעמים ]

 

כל אמן שואף לבדל ולייחד את עבודותיו מאחרים. אמנים מסוימים משתמשים באותיות ובצבעים: חתימה נסתרת, שימוש באותיות בצורה גלויה או מוסוות בתוך היצירה, ושימוש בהתאמת צבעים למספרים ואותיות (סינסטסיה).

החלטתי שתי החלטות: אחת – לכתוב באתר האהוב עלי "מאמרים" מאמר זה.והשנייה – להכין סדרת עבודות חדשה לתערוכה שאעשה בעתיד, וללוות את המאמר הזה  במצגת של חלק מהעבודות שיוצגו בתערוכה.                      המצגת הושלמה והיא מוכנה כיום, אשמח לשלוח את המצגת, לקוראים שיבקשו וישלחו את כתובת הדואר שלהם.   

מאמר זה מביא דוגמאות לשימושים באותיות האלפבית שנעשו על ידי ציירים בעולם ובישראל.

שיטה אמנותית ידועה אחת מבוססת אותיות, היא הסתרה של אמן את שמו או ראשי התיבות שלו ביצירה. מספר חוקרים הצביעו על המומחיות של האמנים בהסתרה. המיקום של החתימה המוסוות מוסיף משמעות לציור.

נוכחות סמויה של ראשי התיבות של האמן או האותיות של שם האמן הינה מרתקת. על ידי הסתרת האותיות כאובייקטים בטבע, הצופה "קורא" אותן כתמונות של משהו אחר, ובכך יכול להחמיץ את המשמעות שנתנו לה האמנים.

אשמח שתיבחן את הדוגמאות שאני מביא ותראה שאותה שיטה מופיעה בציורים אחרים, כי אם אינך יודע שציירים עושים דברים כאלה, אינך יכול לראות אותם. חיפוש חתימות באמנות הוא אחד הנתיבים לסיפוק האסתטי, שכן קל יחסית לראותם, וכשהם מתגלים מתקבלת משמעות נוספת ליצירה.

הדחף לספר לדורות הבאים "הייתי כאן" קיים באמנות אצל חלק מהאמנים. אמנים ידועים כמו יאן ואן אייק הפלמי, אלברכט דירר הגרמני, תומס רוברטס האוסטרלי, ג'קסון פולוק ותומס קינקייד האמריקאים, ואחרים השתמשו בשיטה זו.

 

יאן ואן אייק - , (1395 – 1441) צייר פלמי שעבד בחצרו של דוכס בורגנדי פיליפ הטוב, ואצל נסיך הולנד, ג'ון מבווריה. מהציירים הראשונים שציירו בשמן.                                                                         בעבודה "דיוקן הזוג ארנולפיני" ציור המופת של ואן אייק, מופיעה חתימה בלטינית על הקיר שמאחורי בני הזוג, "יאן ואן אייק היה כאן 1434". במראה למעלה, עומדות שתי דמויות זעירות, שאפשר להבחין בהן רק בזכוכית מגדלת, אחד מהם האמן המתבונן בסצנה, - הוא כנראה ואן אייק עצמו - מרים את ידו בברכה לצופים לאורך הדורות.                                                                                                         ב"פורטרט עצמי" של הצייר, משנת 1433, בחלקה העליון של המסגרת חרוטות המילים "ככל יכולתי", בחלקה התחתון חרוטות המילים "יאן ואן אייק יצר אותי ב-21 באוקטובר 1433." היצירה צוירה בשמן על עץ אלון ומוצגת בגלריה הלאומית בלונדון.

 

אלברכט דירר - (1471-1528), צייר גרמני, אמן הדפס עץ, תחריט ורישום, ואיש אשכולות, ששלח ידו גם במתמטיקה, גאומטריה, צורפות, ומחקר בנושאי פרופורציות, פרספקטיבה, אנטומיה, ואף תכנן כלי תעופה.                                                                                                                    ב"הקרנף", חיתוך עץ, 1515. חתימת דירר מופיעה באותיות AD מסוגננות ומשולבות, מתחת לכותרת היצירה.

 

תומס (טום) ויליאם רוברטס - (1856-1931), אמן אוסטרלי יליד בריטניה ודמות מפתח באימפרסיוניזם האוסטרלי.                                                                                                  בציור הלא חתום "דיוקן לואי אברהמס", מחלקת האמנות האוסטרלית של כריסטי גילתה בשנת 2015, חתימה נסתרת וכיתוב של האימפרסיוניסט האוסטרלי טום רוברטס. בחתימה הנסתרת נאמר, "טום רוברטס / עבור / ידיד / דון לואיס / 1886" (מעל לראשה של הדמות הישובה). היצירה נמכרה ב -314,500 ליש"ט ב -24 בספטמבר 2015 בכריסטי בלונדון.

 

פאבלו פיקאסו - , (1881-1973צייר ופסל ספרדי, מייסד הקוביזם , מגדולי האמנים באמנות המודרנית במאה העשרים. קולאז' היא יצירה באמנות החזותית, העשויה ממכלול של חומרים שונים, ובכך יוצרת שלמות חדשה. בקולאז'ים של האמן פבלו פיקאסו ניתן למצוא תיאור של טבע דומם עם עיתון, כאשר חלק מן העבודה עשוי בטכניקה של רישום וחלקה אותיות ומילים כחלק מפיסות עיתון מודבקות.

 

מרדכי ארדון - (1896-1992), מגדולי הציירים הישראלים. יצירותיו משקפות ממד מטאפיזי השואב את השראתו מעולם התרבות היהודי, תוך שימוש בשפה סמלית וברוח האמנות המופשטת והסוריאליסטית האירופית.                                                                                                       בסדרת הבריאה, ב"אלף" - משמאל, אות אלף גדולה ולבנה, המייצגת את נוכחות האלוהים, בולטת מתוך רקע של אותיות קטנות רבות. האות אלף מעופפת גבוה מעל ומרמזת על "אדם", "אלוהים", ו"אהבה".                                                                                                                            העבודה "אותיות" - מורכבת משבע מילים מסתוריות, כתובות בכתב קדום, צבועות בצבעים ססגוניים ומאירות כאבנים טובות, קורנות מתוך רקע אדמדם אפל ומואר בה בעת. גדעון עפרת חקר ומצא שמרדכי ארדון בחר בכתב הפיניקי, וכתב פסוק מספר דברים,  פרק ד'.

 

ג'קסון פולוק - (1912-1956), החשוב שבחברי אסכולת האקספרסיוניזם המופשט. מזוהה בעיקר עם התנועה המכונה "ציור פעולה".                                                                                          בעבודתו "מורל" מ -1943, הסתיר חתימה ענקית והסווה את אותיות שמו בקווים התוססים והצבעים של היצירה. גודלה - 6 מטר על 2.5 מטר הקשה על גילוי החתימה. האותיות הן לא מקובלות, אפילו מעורפלות, והן מוסתרות במידה רבה. אשתו לי קרסנר הייתה הראשונה שגילתה את החתימה המוסוות ב"מורל".  

         

תומס קינקייד – (1958-2012), צייר אמריקאי, שכינויו "צייר של אור", צייר ציורי הנוף אידיליים שכללו לרוב קוטג'ים וכנסיות מוארות, שנהנו מפופולריות רחבה בארה"ב. ציוריו מצויים ביותר מ-10 מיליון בתים בארה"ב.                                                                                                     קינקייד נוהג לחתום על ציוריו בתחתית התמונה ולהוסיף את האות N – שהיא האות הראשונה בשמה של רעייתו, במקומות שונים במרחבי התמונה. מספר אותיות N של כל ציור מסומן מתחת לחתימה בפינה השמאלית התחתונה או הימנית.

יאיר גרבוז - (1945-    ) , צייר, וסופר ישראלי . יצירתו, החל משנות  ה-70, שילבה השפעות של אמנות הפופ האמריקאית עם סממנים מקומיים. ציוריו, מזוהים עם סגנון" דלות החומר"  בנויים כקולאז'ים , ומשלבים ביקורת חברתית. בציוריו בתערוכתו "אני ציירים"  יאיר גרבוז כותב ביצירותיו משחקי מילים ומשפטים רוויי הומור, או משנה ומוסיף מילה לפתגמים ידועים. אצטט מדבריו: על כן יכולתי לכתוב בציור אחד: "רק כשאין לי מה להעתיק אני מצייר" וגם לכתוב בציור אחר: "אני לא מחפש אני מתחפש".

גם אני ישראל הרצל (1949-    ), בחרתי בחלק מעבודותי להשתמש בחתימה כפולה: חתימה ידנית בצמוד לחתימה דיגיטלית. חתימה דיגיטלית היא שיטה המאפשרת להוכיח אותנטיות של מסמך או תמונה דיגיטלית. יצרתי חתימה דיגיטלית יחודית ע"י שימוש בתורת הסינסטסיה (התאמת צבעים למספרים). החתימה הדיגיטלית שלי נותנת מידע על שנת יצירת העבודה, ולאיזה סדרת עבודות היא שייכת ע"י שימוש בצבעים בלבד. אני אמן דיגיטלי ישראלי שהציג תערוכות יחיד בישראל ובאירופה – בבאזל, וינה וז'נבה.

 

הבאתי כאן רק חלק קטן מהציירים שהשתמשו באותיות האלפבית, כל אחד לפי שיטתו ולפי צרכיו, קיימים שימושים רבים נוספים, ואני מקווה שסקרנתי אתכם להמשיך ולחפש בעצמכם מקרים נוספים.

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  -----------------------------------------herzli99@gmail.com------ 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב