דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה ראפור ואיך הוא הציל אותי מול אדם בהתקף זעם? 

מאת    [ 21/06/2018 ]

מילים במאמר: 1002   [ נצפה 3481 פעמים ]

מתוך הסתכלות על הנחיות שונות שהעברתי למונחים שעבדתי איתם, אם זה בתחום האישי - כמו העלאת הביטחון העצמי והתמודדויות עם חרדות שונות - ואם זה בתחום מערכות היחסים – כמו  קשיים שקשורים לזוגיות, משפחה, עמיתים לעבודה או בוסים שונים, הבנתי שמה שחוזר על עצמו זה נושא התקשורת – בין אם התקשורת הזאת היא מופנית כלפי אותו האדם עצמו – או כלפי אנשים אחרים.

במאמר הזה החלטתי לשתף אתכם בכלי פשוט ויחד עם זאת בסיסי ומשמעותי אפילו למקרים קיצוניים, בדיוק כמו המקרה שקרה לי.

מה הייתם עושים, אם הייתם בסיטואציה שבה עומד מולכם בנאדם בהתקף זעם?

באחד מהימים, חזרתי מעוד יום של פגישות הנחייה לדירה שרק עברתי אליה. קבעתי עם בעל הדירה שיגיע טכנאי להתקין את המכונה כשאגיע. באותו זמן הייתי גרה עם שותפה, שחזרה רק מאוחר יותר בלילה, כך שבעצם הייתי לבד בדירה.

הטכנאי הגיע עם מוביל, והתקין את המכונה כמתוכנן. לבסוף רצינו לבדוק שאכן המכונה פועלת כמו שצריך, ובשביל זה היה צורך בקבל מאריך, משהו שלא היה לי בדירה. כשלא השגנו קבל, עדכנתי את בעל הדירה וחשבתי שכאן סיימנו את הנושא. באותו הרגע, בעל הדירה התקשר לטכנאי על מנת לברר מולו למה לא התבצעה העבודה עד הסוף, ומשם דברים החלו להדרדר ממש מול העיניים שלי.

בלי להבין מה בדיוק הם אמרו אחד לשני, ראיתי איך הבעות הפנים של הטכנאי משתנות. הטכנאי, שעד לאותו הרגע דיבר איתי בנימוס, החל להעלות את טון הדיבור שלו, תוך כדי שהוא הולך באותו המסלול בדיוק מהסלון למטבח. בחנתי את התנועות הקטנות ביותר שלו, הוא הזיז את הידיים בחדות, האישונים שלו היו מורחבים יותר מכפי שהיו כשהגיע, והתשובות שלו לא היו תואמות למה שנשאל. היה נראה שהבנאדם מנותק לחלוטין. עם כל פרט נוסף שזיהיתי, התבהר לי יותר - הבנאדם נמצא בהתקף זעם.

בשניה הראשונה, חשבתי שזהו, הבנאדם הולך לשבור דברים, או גרוע יותר, אולי להגיע למצב של אלימות כלפיי!

מיד הזזתי את הדברים יקרי הערך שהיו שם, את הלפטופ, את הנייד. לקחתי נשימה עמוקה, ושאלתי את עצמי, מה מתוך הכלים שאני משתמשת בהם – היה עוזר לי במצב הנוכחי?

התשובה שעלתה לי, היא ראפור!

ראפור הוא מושג ב-NLP שמדבר על כימיה בינאישית. המושג נאמר בקונוטציה חיובית, כך שבעצם כשאנחנו אומרים שיש "ראפור" הכוונה היא לאיזשהו חיבור שיוצר הרגשה חיובית, הרגשה שהצד השני "מבין אותי", "על אותו גל", ואילו חוסר ראפור – מתאר בדיוק את היפך.

ראפור זה תהליך שנוצר באופן טבעי, ויחד עם זאת זאת, ניתן גם ניתן ליצור אותו באופן יזום. ככל שישנו דמיון רב יותר לצד השני דרך השפה – שפת הגוף והשפה המילולית, כך התפיסה של הצד אחר אותנו תהיה חיביות יותר, ואנחנו נתפס כמושכים יותר.

אז איך עושים את זה בעצם?

ראפור מתייחס לשני מושגים שאפרט עליהם דרך הדוגמה של המקרה, והם הצטרפות, והובלה. 

השלב הראשון הינו יצירת התאמה. התאמתי בצורה עדינה תנועות שחזרו אצלו, בוריאציה קצת שונה, על מנת שלא יהיה בולט. חשוב להבין, שאם הבנאדם מולכם מבין שאתם מנסים "לחקות" אותו – התהליך לא יעבוד, וזה יצור תחושה של חוסר יושרה, של זיוף.

לכן, עשיתי זאת בצורה מאוד מדויקת. הצטרפתי אליו, והקשבתי למה שאמר. ניסיתי למצוא את המקום ששם אני אוכל להגיע אליו. הוא סיפר שהוא עשה הרבה מאוד מאמצים, ועכשיו שהמכונה לא עובדת, הוא לא יקבל את התשלום, ויש לו משפחה לפרנס שהוא לא ראה אותה כבר תקופה ארוכה, ושהוא מאוד סובל.

היה לי ברור שאני זה לא הנושא שאליו מופנה התסכול, ופשוט עברתי לשלב השני – שלב ההצטרפות. אמרתי לו בתגובה: "אתה יודע? זה באמת לא בסדר. עשית עבודה ומגיע לך שישלמו לך על זה". הבחנתי שמשהו בו נרגע בנשימות שלו, ועדיין הוא היה מעט בחוסר שקט. "ואיך רק עכשיו אתה מספר שיש לך ילדים? בטח הם ממש חמודים. יש לך תמונות להראות לי?" המשכתי.  הבעות הפנים שלו השתנו מקצה לקצה, הבנאדם פשוט קרן מאושר, והתחיל לחפש בפלאפון תמונות. כשהוא לא מצא, אמרתי לו "בפעם הבאה תזכור להביא, אני ממש סקרנית לדעת איך הם נראים". מאז אותו הרגע, לא רק שהוא לא כעס, הוא גם הביא לי דרך בעל הדירה מוצרים נוספים שהיו חסרים לי כשנכנסתי ואפילו לא ביקשתי, ובירך אותי בכל הזדמנות אפשרית. "קוראים לך הודיה ואת באמת ברכה, כל מה שתצטרכי תפני אליי".

זו בעצם היתה ההובלה לכיוון שאליו כיוונתי – רציתי קודם כל שיהיה רגוע יותר ושקול, וכך הוא יסיים את מה שצריך ויילך. הפניתי אותו חזרה לבעל הדירה שיתאם איתו את מה שצריך, ואז כבר יכולתי לנשום ולהמשיך את היום שלי כרגיל.

איך הכלי הזה יכול לעזור לכם?

קל מאוד לראות כיצד הכלי הזה, קטן ככל שיהיה, ממש הציל אותי במלוא מובן המילה. הובלתי את המקרה באופן מאוד מדויק מאותה נקודה בה הרגשתי פחד, איום של ממש למקום שהטכנאי היה רגוע, ואפילו עזר לי בהמשך, וזכר אותי לחיוב.

ראפור מתאים לא רק למצבים קיצוניים, אלא לכל מצב שבו המטרה היא ליצור תקשורת חיובית עם הסביבה שלנו. הכלי הזה טוב במיוחד לשמור על יחסים עם אנשים שחשובים לנו, ועדיין, לבטא את עצמנו גם אם הדעה שלנו היא שונה לחלוטין. בעצם, זה הבסיס כמעט לכל תקשורת.

אז מה למדנו במאמר, ומה עושים עם זה בפועל?

למדנו על מושג מעולם ה-NLP שמדבר על כימיה בינאישית. ראפור מתייחס לחיבור שנתפס חיובי, מעין דרך שבה אפשר "לשדר על אותו הגל" של הצד השני. חוסר ראפור, לעומת זאת, מדבר על מצב של תחושה הפוכה, בה הצד השני לא מבין, לא קשוב או תחושות נוספות בהקשר שלילי.

תהליך הראפור נוצר בטבעיות אך ניתן גם ליצור זאת באופן מכוון במידה ועושים זאת בצורה מדויקת. הדרך ליצור ראפור היא פשוטה, וככל שנתרגל אותה יותר כך היא תהפוך לטבעית וקלה יותר. יצירת ראפור נעשית ב-2 שלבים:


    • שלב ההצטרפות. ההצטרפות יכולה להיות דרך אמצעי תקשורת שונים: שימוש באותה השפה של הצד השני – המילולית והבלתי מילולית. כך למשל, ניתן לעשות התאמה בביטויים שהצד השני מרבה להשתמש, או בתקשורת בלתי מילולית כמו מחוות גוף, תנועות, נשימות, ועוד, כפי שציינתי בדוגמה שלי.
    • הובלה. ההובלה היא תמיד לכיוון מסוים. עלינו לדעת מהי המטרה שלנו בסיטואציה שאליה אנחנו מכוונים? והיא תקרה לאחר ההצטרפות.

אם יש לכם שאלות נוספות, ואם בא לכם ליצור ראפור בחיים האישיים שלכם, בזוגיות שלכם או בקריירה שלכם – אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ולעקוב אחרי התכנים שלי, ואשמח לענות לכם!

הודיה טהרני,


שחרור מחסומים בדרך להצלחה


לתכנים נוסםים בדף העסקי 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב