דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגבלת השימוש במזומן ובשיקים במסגרת המאבק בהון שחור 

מאת    [ 28/05/2018 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 2162 פעמים ]

במסגרת מדיניות הממשלה להילחם בהון השחור, העלמות מס, והלבנת הון ומימון טרור, ייכנס לתוקפו ב- 1.1.19 חוק צמצום השימוש במזומן, הקובע הגבלות משמעותיות על השימוש במזומן ובשיקים סחירים.

"הון שחור" הוא הון שמוסתר מהרשויות, משום שנצבר בדרכים לא חוקיות  (כגון: כגון סמים, שוד, גניבה, סרסרות, שוחד) או כתוצאה מפעילות כלכלית חוקית תוך כדי העלמת חלק מההכנסות הנובעות ממנה.

מטבע הדברים, מחזיקי הון שחור נוקטים בפעולות ל"הלבנתו",וזאת בשיטות המיועדות להסוות מקור הכספים.

בעשור האחרון מדינות רבות בעולם החמירו את המאבק לגילוי ההון השחור, כשבראש צועדת ארה"ב.

במסגרת זו החלה ארה"ב לדרוש יישום הוראות חוק ה- FATCA במדינות העולם, לרבות בישראל, הבנקים בארץ מיישמים כבר הוראות אלו אף ביחס לאזרחי אירופה (ולא רק ביחס לאזרחי ארה"ב כבעבר).

אף מדינת ישראל נלחמת בהון השחור. כך, בשנת 2000 נחקק חוק איסור הלבנת הון (אשר בין היתר, מחייב את הבנקים לדווח - ללא ידיעת הלקוח - על כל פעולה חשודה בחשבון ו/או על כל פעולה מעל סך 50,000 ש"ח במזומן).

השנה, 2018, נחקק חוק צמצום השימוש במזומן, אשר מגביל גם את העסקאות לגביהן ניתן להעביר תשלום במזומן, וגם את הסבת השיקים, הכל כמפורט להלן.

הגבלות תשלום במזומן

1. בגין עסקה מול "עוסק", כאשר התשלום הינו בגין עסקה במסגרת עיסוקו של העוסק , ומחיר העסקה (שווי התמורה כולל מע"מ והוצאות) עולה על סך 11,000 ש"ח -  אסור לתת ו/או לקבל תשלום במזומן , אלא עד 10% ממחיר העסקה (ואם מדובר בתייר - מחיר העסקה משתנה לסך 55,000 ש"ח).

2. בגין עסקה אקראית בין שני אנשים שאינם בגדר "עוסק" , ומחיר העסקה (שווי התמורה כולל מע"מ והוצאות) עולה על סך 50,000 ש"ח  - לשניהם אסור לתת ו/או לקבל תשלום במזומן , אלא עד 10% ממחיר העסקה.

3. לגבי  שכר עבודה, תרומה, או הלוואה (למעט הלוואה שנותן גוף פיננסי מפוקח) אסור לתת ו/או לקבל תשלום במזומן העולה ע"ס 11,000 ש"ח.

4. לגבי מתנה - אסור לתת ו/או לקבל תשלום במזומן העולה ע"ס 50,000 ש"ח.

5. עורכי דין ורואי חשבון לא יקבלו סכום במזומן, מעבר לסכומים הנקובים לעיל, כאשר הם נותנים שירות עסקי ללקוח, כהגדרתו בסעיף 8ב לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000.

 למעט לענין שכר עבודה - ההגבלות הנ"ל לא יחולו בין בני זוג, הורי-ילדים-סבים-נכדים.

כן נקבע כי , כהוראת שעה לתקופה של שנתיים מיום פרסום החוק ברשומות (18.3.18) - גם גמ"חים יהיו רשאים לתת הלוואות במזומן, בדומה לגופים פיננסיים מפוקחים. 

 הגבלת השימוש בשיקים

 במסגרת המאבק בהון השחור, והרצון להתחקות אחר "זרימת" הכסף, נקבע כי:-

 1. ביחס לעסקה מול עוסק - אסור לתת ו/או לקבל "שיק פתוח" או שיק "מוסב על החלק" ( שיק שלא רשום בו שם הנפרע- מי שזכאי לקבל השיק, או שיק מוסב בלי שפרטי המסב נקובים בשיק).

 2. ביחס לעסקה בין אנשים שאינם עוסק - אסור לתת ו/או לקבל שיק, כאמור לעיל   (כלומר: "שיק פתוח" או שיק "מוסב על החלק")  העולה על 5,000 ש"ח, אשר ניתן לצרכי עסקה אקראית, שכר עבודה,תרומה, הלוואה או מתנה.

 3. אסור להסב שיק או לקבל שיק מוסב בלי ששמו ומספר זהות המסב יהיו נקובים בשיק.

 4. לבנק יהיה אסור לפרוע שיק ללא ששם הנפרע נקוב בו, או שיק מוסב שעולה על 10,000 ש"ח אם הוא הוסב יותר מפעם אחת (או פעמיים אם ההיסב השני הוא לגוף פיננסי מפוקח), או אם לא נקובים בו שמות המסב והנסב ומספר הזהות של המסב.

 פיקוח וסנקציות

החוק קובע סמכויות פיקוח נרחבות, לרבות חובת תיעוד של עוסקים, ובעסקאות מקרקעין.

החוק אף קובע עיצומים כספיים שיוטלו על עוסקים, וקנסות שיוטלו על מי שאינו עוסק, ואף קובע עבירה פלילית של מעשה מרמה שבוצע בניסיון להתחמק מהאיסורים הקבועים בחוק, שבצידה שלוש שנות מאסר. 

מסקנות:

א.         נראה כי עידן רכישת רכבים במזומן -  עומד להסתיים.

ב.         הוא הדין אף ביחס לרכישת מכשירים חשמליים יקרים ו/או עסקות במקרקעין ו/או חופשות יקרות.

ג.          לאדם אשר התנהלותו הפיננסית מתנהלת ברובה ע"י כרטיסי אשראי - אין השלכה מרובה מחוק זה, למעט במקרים בהם   הוא אמור לקבל כסף בגין עסקה.

ד.         ישנם אנשים המושכים משכורתם מהבנק בסמוך לקבלת המשכורת, ומתנהלים   "במזומן" - בהנחה שמרבית התשלומים שהם משלמים נמוכים מהסכומים המוגדרים בחוק - סביר שלחוק לא תהא השלכה מרובה עליהם, אך זאת למעט במקרים בהם          הם אמורים לקבל כסף בגין עסקה.

ה.         יש להיזהר ולהקפיד ביחס להגבלות שהוטלו ביחס למשיכת ו/או הסבת שיקים. זכרו - הבנק לא יכבד שיק לא תקין שיוצג לפירעון.

 

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

עו"ד מ-1982 בעל יתרון יחודי בבנקאות כמייצג בנק בעבר. מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך" שעניינו גביית חובות במצבים בעייתיים . מנהל פורום בנקאות באתר LAWFORUMS




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב