מס המותרות המיותר - מורשת לפיד באוצר
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מס המותרות המיותר - מורשת לפיד באוצר 

מאת    [ 13/05/2018 ]
מילים במאמר: 1064   [ נצפה 425 פעמים ]

 
 

כאשר ניסיונו בכלכלה מסתכם כפרזנטור של בנק הפועלים הופקד תיק האוצר בממשלה ה-21 בידיו של יאיר לפיד. על רקע גירעון של 40 מיליארד ש"ח בתקציב המדינה הציג לפיד תקציב דו שנתי אשר כלל שורה של גזירות כלכליות. במאמר זה ניגע במס המותרות אשר נקרא גם מס הג'קוזי.

מס הג'קוזי

ב-15 באוגוסט 2013 חתם שר האוצר דאז, יאיר לפיד על צו המטיל מס על מוצרי יוקרה.

במסגרת הצו הועלו שיעורי מס הקנייה על מוצרי יוקרה אשר כבר חויבו במס והוטל מס על מוצרי יוקרה נוספים אשר פטורים ממס עד אז.

בין המוצרים שנכללו בקטגוריה:

  • הטלת מס נוסף על רכבי שטח שמחירם עולה על 300 אלף ש"ח (בנוסף למס בשיעור 83% אשר קיים על כל סוגי הרכב.

  • העלאת שיעור מס על טרקטורונים ורכבי שטח מ-15% ל-30%

  • העלאת מס הקנייה על טלויזיות שגודלם מעל 50 אינטש מ-15% ל-30%

  • הטלת מס קנייה בסך 550 ש"ח על מקרר שגודלו מעל 800 ליטר

  • מס קנייה בסך 15% על מטוסים פרטיים

  • מס קנייה בסך 15% על יאכטות ו-20% על אופנועי ים

  • מס בסך 20% על פרוות וריהוט עתיק

  • מס קנייה בשווי אפקטיבי של 19.20% על ג'קוזי

המטרה המוצהרת של המס לדברי האוצר הייתה לצמצם את אי השוויון בנטל הכלכלי ולסייע בצמצום הגירעון וההערכות באוצר היו שהשינוי במס צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-110 מיליון ש"ח.

במאמר זה ננסה לבחון האם מס היוקרה הוא אופטימלי מבחינת יעילות והאם הוא אופטימלי מבחינת צדק חברתי.

 

האם מדובר במס יעיל (ראייה כלכלית גרידא) ?

חוק רמזי למיסוי יעיל מוגדר כמיסוי אשר ממזער את הפסד היעילות אשר נגרם כתוצאה מהטלת המס.

ניקח לדוגמא עקומת ביקוש גמישה למוצר מסוים - נגיד ג'קוזי. כאשר המחיר הוא P נגיד 10,000 ש"ח יימכרו בשוק 100 יחידות. כאשר המחיר הוא P בתוספת T (מס) בסך 2,000 ש"ח - הכמות שתימכר תהיה רק 80 יחידות..

לפי חוק רמזי מיסוי יעיל יהא רק על מוצרים בעלי עקומות קשיחות - לדוגמא טיטולים, מוצרי מזון בסיסיים,סיגריות וכו'.

כאשר עקומת הביקוש קשיחה (קו אנכי) הטלת מס לא תקטין את כמות היחידות הנמכרת בשוק.

אבל כל המוצרים אשר מוגדרים במס היוקרה של לפיד הינם מוצרי מותרות עם עקומת ביקוש מאוד גמישה.

המס שהטיל לפיד בכל המקרים גרם לעליית המחיר ולירידה משמעותית בכמות היחידות שנמכרה בשוק.

אין זה אומר שהכנסות הממשלה ממיסים לא עלו - אך היה ניתן להטיל מס קטן יותר על מוצרים בעלי ביקוש קשיח ולמזער את אובדן היעילות.

מסקנה: מבחינה כלכלית במס מאוד לא יעיל

 

האם מדובר במס צודק חברתית ?

קודם כל צריך לשים לב שחלק גדול מהמוצרים אינם רק לעשירים אלא גם לאנשים בעלי הכנסה ממוצעת פלוס.

לדוגמא מסך טלוויזיה מעל 50 אינטש - מדובר במסך סטנדרטי במרבית הבתים היום. אפילו אצל המשתכרים מתחת לממוצע. מיותר לציין שעם הזמן אפילו מסך 80 אינטש עשוי להפוך לסטנדרט בשוק.

בנוסף ריהוט עתיק וג'קוזי - אינם מוצרים לעשירים בלבד. אמנם הם בגדר מותרות אבל מממש לא לעשירים בלבד.

היום קיים בשוק ג'קוזי נייד אשר נמכר במחיר של כ-3,000 ש"ח ומהווה תענוג זול וממש לא לעשירים.

רכבי שטח מעל 300,000 ש"ח עשויים לשרת עשירים או לפחות מבוססים מאוד אבל כאשר יימכרו ביד שנייה יכולים להימכר למשפחות אמידות ולא עשירות ונטל המס ישפיע גם המחיר בשוק יד שניה.

כלומר ניתן לומר שכל המוצרים הנכללים בקטגוריה הנם מוצרי מותרות אבל לא בהכרח מוצרי יוקרה או מוצרים לעשירים בלבד.

אנשי האוצר הגדירו בפירוש שמטרת המס היא לצמצם את אי השוויון בנטל הכלכלי. הכיצד?

האם הכוונה שאנשים חרוצים אשר השקיעו בהשכלה ויזמות והצליחו - הם צריכים לתרום עוד כדי לתקן את אי השוויון בנטל?

צריך לזכור:


    • מס הכנסה הנו פרוגרסיבי מתחילה - כלומר שיעור המס על הכנסה עולה במשכורות גבוהות.
    • אנשים שמרוויחים הרבה מוציאים הרבה ומשלמים יותר מע"מ.
    • בעלי חברות משלמים מס חברות, מעסיקים עובדים ומשלמים מיסים על העסקת עובדים וכו'
    • בעלי ממון הם גם משקיעים ומשלמים מס על השקעותיהם (בשוק ההון או בנדל"ן…)

 

בואו ניקח לדוגמא להמחשה:

משה מרוויח 10,000 ש"ח ומוציא 10,000 ש"ח על מחייה

חיים מרוויח 100,000 ש"ח ומוציא בחודש 30,000 ש"ח על מחייה ושאר הכסף הולך להשקעות.

משה ישלם כ-20% מס הכנסה ועוד 17% מע"מ על המחיה שלו. סה"כ 3,360 ש"ח.

לעומת זאת חיים יישלם כ-40%  מס הכנסה ועוד 17% על הוצאות מחיה ועוד כ-10 עד 15% על השקעות.

סה"כ חיים ישלם כ-50,000 ש"ח.

כלומר חיים תורם מידי חודש לקופת המדינה כ-50,000 ש"ח ומשה רק 3,500 (עיגלתי מעלה מעט).

במילים אחרות חיים כבר מממן את משה ובגדול.

אז מס היוקרה בא לקחת עוד כסף מחיים כדי לתת למשה?

אני לא סבור שזה עונה להגדרה צמצום אי השוויון בנטל הכלכלי.

זה דווקא עונה להגדרה הגדלת אי השוויון בנטל הכלכלי.

מסקנה: מבחינת צדק חברתי - ציון נכשל

 

לסיכום

מבחינת יעילות - מדובר במס לא יעיל בעליל. מס יעיל מוטל על מוצרים עם ביקוש קשיח.

כדי לבחון אם הוא אכן תורם לקופת המדינה צריך לבדוק מה הייתה הירידה במכירות מוצרי המותרות אשר הוגדרו במס וצריך לקחת בחשבון שישראל בתקופת שגשוג כך שייתכן שללא המס השוק היה גדל בהרבה ועכשיו רק שמר על גודלו או ירד במעט. זהו מחקר שצריך האוצר לערוך.

מעבר לכך מבחינת צדק חברתי אין שום הצדקה לקחת עוד מיסים מאלו אשר כבר נושאים בנטל המס או לחילופין למנוע מהם את הנאות החיים ואת מוצרי המותרות שהם רוצים להעניק לעצמם.

המלצה

הקטר של המשק הישראלי הוא מעמד הביניים אשר מוכן להשקיע בהשכלה, לעבוד קשה ואח"כ רוצה גם לקצור את הפירות וליהנות מאי אילו מוצרי מותרות. יש לכל הפחות להחריג מוצרים אשר בעידן השפע של היום הפכו לנחלת הכלל - כמו מסכים 50 אינטש ומעלה, ג'קוזי, מקררים גדולים וכו'.

ישנם מוצרים שהם מותרות אבל מעט פוגעים באיכות הסביבה כמו אופנועי ים, טרקטורונים כו' שלגביהם אפשר להטיל מס אשר תפקידו לממן את ההסדרה של הכלים הנ"ל על מנת שלא יהוו מטרד סביבתי וסכנה בטיחותית לאשר האזרחים.

כותב המאמר הנו בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול של המכללה האקדמית של תל אביב יפו.

 

מקורות:

אתר רשות המיסים - שר האוצר חתם על הצו המטיל מס על  מוצרי יוקרה

פרופסור אריה הילמן אוניברסיטת בר-אילן 2011 תרגום של PUBLIC FINANCE AND PUBLIC POLICY: RESPONSIBILITIES AND LIMITATIONS OF GOVERNMENT (2nd Edition, 2009) CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS

יאיר לפיד בויקיפדיה



 

דני חכים מנכ"ל ובעלים, סופטאב ישראל

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב