דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליקויי בניה - דע את זכויותיך 

מאת    [ 07/05/2018 ]

מילים במאמר: 939   [ נצפה 2489 פעמים ]

חרף השתכללות ענף הבנייה, תופעת כשלי הבנייה בישראל עדיין רחבת היקף, ומדי שנה מוגשות אינספור תביעות כנגד קבלנים בגין ליקויי בנייה, בהיקפים כספיים לא מבוטלים. המדובר בתביעות שמוגשות בגין ליקויים שונים שהתגלו בנכס ואשר משלבות הן סוגיות משפטיות והן היבטים הנדסיים ותכנוניים. ככלל, ליקויי בנייה, במקרה הטוב, מביאים לתוצאה אשר אינה משביעת רצון ואשר אינה מניחה את הדעת, ובמקרה הגרוע, מהווים סכנה בטיחותית ממשית. מצד אחד, ניצבים דיירים מאוכזבים אשר הליקויים מפריעים לשגרת חייהם ואף מסכנים את ביטחונם, ומן הצד השני, מצויים קבלנים רבים אשר לעיתים ניצבים אל מול תופעת תביעות פיצוי שחלקן מנופחות. 


בדיוק בשביל האיזון בין השניים, הצורך בעו"ד מומחה בתחום ליקויי הבנייה הוא ברור מתמיד. על פי רוב, חוק המכר (דירות), התשל"ג- 1973 הוא החוק המרכזי אשר עומד במרכזן של תביעות ליקויי בניה, והמגדיר את מערכת היחסים הנורמטבית בין הקבלן לרוכש הדירה. סעיף 4 לחוק המכר (דירות) עוסק במושג "אי התאמה" שמשמעו "ליקוי בנייה", וקובע כי על דירה להימכר כאשר היא זהה למפרט, לתקנים הרשמיים ולתקנות הבנייה. החוק אף קובע שתי תקופות עיקריות, שתפקידן הוא להגן על רוכש הדירה בכל הנוגע לליקויי בנייה- אלו הן תקופת הבדק ותקופת האחריות. תקופת הבדק תקופת הבדק מתחילה מעת מסירת הדירה לקונה והיא כוללת טווחי זמן שונים לטיפול בליקויי בנייה שונים על פי סיווגם. במידה וליקוי בנייה התגלה במהלך תקופת הבדק, קובע החוק חזקה עליו שהוא נגרם כתוצאה מעבודה קבלנית לקויה. דהיינו, בתקופת הבדק נטל הראיה הוא על הקבלן להוכיח כי הליקוי נגרם כתוצאה ממעשי הדיירים ולא מעבודה של הקבלן. 

באשר לטווחי הזמן של תקופת הבדק - אלו נעים משנה ועד שבע שנים, כפי שטווחים אלה מפורטים בתוספת לחוק המכר בהתאם לסוג הליקוי, כגון: ליקויים במוצרי נגרות ומסגרות, ליקויים בריצוף, ליקויים בחיפוי פנים, כשלים ו/או נזילות במערכות צנרת של מים, ביוב, דלוחין, הסקה ומרזבים, כשלים באיטום מבנה כולל בקירות, גגות, תקרות, חללים תת קרקעיים ואף גגות קלים עם סיכוך ועוד ועוד. תקופת האחריות תקופת האחריות היא תקופה בת 3 שנים, מעבר לתקופות המנויות בתוספת באשר לתקופות הבדק. כך למשל, אם על ליקוי בנייה מסוים חלה תקופת בדק של שנתיים, תקופת האחריות לגבי אותו ליקויי מאריכה את גבול קופת האחריות לטווח של חמש שנים. ההבדל בין תקופת האחריות לתקופת הבדק טמון בנטל ההוכחה לגבי האשם בליקוי. בעוד שבתקופת הבדק קיימת חזקה שהאשמה היא של הקבלן, הרי שבתקופת האחריות הקונה הוא זה שצריך להוכיח שמדובר בליקוי באשמת הקבלן ולא בשל מעשה או מחדל מצדו של הקונה. אי התאמה יסודית בנוסף לתקופת הבדק ולתקופת האחריות, תקופת תיקונים נוספת קבועה בסעיף 4(4) לחוק המכר, לפיה אם התגלה ליקוי בנייה המהווה "אי התאמה יסודית", אזי שתקופת הבדק (נטל ההוכחה על הקבלן) נמשכת עד 20 שנה ממועד מסירת הדירה. וכיצד מוגדרת "אי התאמה יסודית"- זו מוגדרת בחוק כ"אי התאמה בחלקי הבניין הנושאים ומעבירים עומסים מכל סוג לקרקע הנושאת את הבניין והנוגעת להבטחת יציבותו ובטיחותו". רוצה לומר, הבניין מסוכן למגורים. ליקוי בנייה חמור כזה, מטבע הדברים, מצדיק הטלת אחריות על הקבלן, וזאת על אף שהתגלה לאחר שנים רבות ממסירת הדירה. תביעות בגין ליקויי בניה ברי, אפוא, כי נזקים מסוג זה מקימים עילת תביעה - עילות אותן יש לתרגם למהלך משפטי אשר אמור להביא לידי השלמת ואו ביצוע המלאכה עד תום, תיקון המחדלים ו/או לתשלום פיצוי כספי לנפגעים ממחדלים אלה. ליקויים בבניה שקולים להפרת התחייבות חוזית של הקבלן, דבר שמקים לנפגעים הזכות לתבוע את אלה שאחראים לקרות הנזק, ובכלל זאת ? היזם, הקבלן, האדריכל, המפקח, הבנק המלווה ועוד ועוד.

למרבה הצער, קבלנים רבים מסתמכים על כך שהדייר לא יתבע את הנזק שנגרם לו עקב אותה עבודה רשלנית, ועל כן, הם אינם מבצעים את הנדרש מהם לשביעות רצון הדיירים ואו בהתאם להוראות החוק, וחלקם פשוט גורר רגליים ונוקט סחבת על מנת לדחות את הקץ וחלוף תקופות הבדק והאחריות. לא ליקויי בניה בלבד אמנם תביעה בגין ליקויי בנייה מבוססת ברובה על אי התאמות בנכס, אך יש להדגיש כי התביעות הללו אינן עוסקות אך ורק בליקויי בנייה בלבד. שכן, תביעות המוגשות כנגד קבלנים בגין ליקויי בנייה כוללות גם ראשי נזק נוספים כגון: פיצוי בגין ירידת ערך, פיצוי בשל ליקויי בנייה אשר לא ניתן לתקנם, פיצוי בשל איחור מסירה, עגמת נפש בגין הפרת הסכם, פיצוי בעבור שכר דירה לדיור חלופי ועוד. אם כך, מה עושים? כאשר מתגלים בנכס ליקויי בנייה, מלבד עוגמת נפש קשה, נגרם גם נזק כלכלי לרוכשים, אשר עלול לגרום גם לירידת ערך של הנכס. על כן, פנייה לעורך דין מומחה בתחום ליקויי הבנייה, תסייע לדיירים לחסוך זמן ומשאבים, ולקבל את המגיע להם בדין ! עו"ד מומחה בתחום ליקויי הבנייה יוודא, כי ההליך המשפטי ינוהל באופן השומר על מלוא זכויות הדיירים, כי ליקויי הבנייה יתוקנו בהקדם או לחילופין, כי בבוא העת הדיירים יפוצו בהתאם. גם לקבלנים יש אוזן קשבת  באשר לתביעות בגין ליקויי בנייה, יש הטוענים כי הבעיה אינה טמונה אך ורק רק באיכות הבנייה, אלא בנורמה התנהגותית הגורמת לריבוי של תביעות שאינן מוצדקות ובסכומי כסף חסרי ביסוס. משכך, יש להבין כי גם לקבלנים מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בליקויי בנייה, אשר יסייע להם במזעור נזקי התביעה ככל שניתן, או אפילו יביא לביטולם. ולסיכום עורך דין הבקיא בסוגיות ליקויי בניה, הוא הדרוש לכם לשם ניהול ענייניכם המשפטיים באופן מיטבי ומוצלח. עו"ד רפאל נבון הוא עורך דין מנוסה ובעל ידע רב בתחום ליקויי הבניה, ומעודכן בכל חידושי החקיקה והפסיקות הנוגעות לתחום זה. עו"ד רפי נבון ייצג ומייצג הן קבלנים והן רוכשי דירות, ועל כן מכיר היטב את שני צדי המתרס. במסגרת טיפולו המשפטי בנושא ליקויי בניה, עורך דין רפאל נבון עובד בשיתוף פעולה הדוק עם חברות בדק בית, מהנדסי בנין, שמאים ומומחים נוספים בתחום ליקויי בניה, הכול במטרה ליתן מענה מקיף ומשולב, לשם השגת הפתרונות המשפטיים הנכונים והמיטיבים ללקוחות. מקצועיותו של משרד עורכי דין קולן-נבון הובילה את לקוחות המשרד להישגים משמעותיים. מוניטין זה של מצוינות בתחום תביעות ליקויי הבניה, נצבר כתוצאה מניהול מוקפד ואיכותי של תיקים, ושמירה על סטנדרטים גבוהים ביותר של שירות. 

אם אתם זקוקים לליווי משפטי או ייעוץ משפטי בתחום ליקויי הבניה אתם מוזמנים לפנות למשרדנו ונשמח להעניק לכם סיוע משפטי מקצועי ומנצח.
http://www.navonlaw.co.il

עו"ד רפאל נבון


מתמחה בתחומי הליטיגציה המסחרית ומקרקעין מעל 20 שנים. בעל ידע וניסיון בהליכים משפטיים מורכבים ובהיקפים כספיים גדולים ? בתי משפט ובוררויות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב