דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אשרת שהייה והגירה לישראל: איך מתמודדים עם משרד הפנים לאחר מות בן הזוג הישראלי 

מאת    [ 30/04/2018 ]

מילים במאמר: 544   [ נצפה 2188 פעמים ]

כאשר אזרחי ישראל מבקשים להקים משפחה בישראל עם בני זוג זרים החוק ונהלי משרד הפנים מאפשרים זאת במסגרת מה שמכונה ההליך המדורג של התאזרחות. במקרים של בני זוג נשואים הפרוצדורה אורכת לפחות 5 שנים, ואילו אצל ידועים בציבור משכה אינו פוחת מ-7 שנים.

מדובר בפרקי זמן משמעותיים, מה עוד שבמקרים רבים משרד הפנים אינו עומד בהוראות הנהלים ומאריך את ההליך עוד יותר. במרוצת חודשים ושנים אלה יכול לקרות ולהשתנות הרבה: בני הזוג עלולים לריב לא אחת, אפילו להיפרד או להתגרש. עוד הקשר עלול לפקוע בנסיבות של מות בן הזוג.

נזכיר כי זר המצוי בהליך של הסדרת מעמדו בארץ זכאי לכך רק מכוח קשר הזוגיות עם בן זוגו הישראלי. כאשר מסתיים הקשר, אם עקב פרידה או גירושין ואם בגלל מותו של בן הזוג הישראלי, לכאורה נעלם הבסיס המשפטי להסדרת מעמדו של הזר בישראל. כך גם נוהג משרד הפנים במקרים של פרידות, גירושין או מוות: עם היוודע דבר פקיעת הקשר נציגי רשות האוכלוסין מזמנים את הזר ללשכה, מראיינים אותו, מפסיקים את ההליך באופן פורמלי ולאחר מכן על פי רוב מודיעים לזר כי עליו לצאת מישראל בתוך פרק זמן קצר.

זר המקבל דרישה ממשרד הפנים לעזוב את הארץ והמעוניין בכל זאת להמשיך את שהייתו החוקית בישראל חייב לנקוט צעדים מהירים כדי למנוע את גירושו. לרשות עורכי דין המצויים בדיני הגירה, משרד הפנים והסדרת מעמד בישראל עומדים אמצעים המאפשרים להם להתמודד עם דרישות המדינה ולמנוע את הרחקת הזר מישראל. אם עורך הדין יוכיח כי ההחלטה בעניין הפסקת ההליך של הזר והרחקתו לוקה בחוסר סבירות או לא הייתה מבוססת, במקרים המתאימים הוא יצליח להביא לביטולה.

דוגמה לכך – פרשת נתין גאנה, פרנסיס אדו, שנדונה לפני כשנה וחצי בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. פרנסיס חי בארץ מזה כ-30 שנים ובמשך 16 שנים הוא היה בן זוגה של אזרחית ישראל. לפני 13 שנים הם פתחו תיק איחוד משפחות והסדרת מעמד במשרד הפנים, ולאחר מכן נישאו בגאנה.   

מכוח ההליך המדורג הוארכה אשרת השהייה של פרנסיס מעת לעת, כאשר הוא החזיק, בהתאם לנוהל, ברישיון לישיבה ארעי מסוג א/5. בחלוף התקופה הרלוונטית כאשר קמה לפרנסיס הזכות לשדרוג מעמדו לאזרחות, הוגשה בקשה מתאימה ובני הזוג זומנו לראיון נוסף במשרד הפנים. אלא שאשתו של פרנסיס חלתה במחלה קשה ועקב כך לא יכלה להתייצב לשימוע. בני הזוג ביקשו בכל דרך אפשרית לפטור את האישה מלהגיע ללשכת משרד הפנים, אך המדינה סירבה. זמן קצר לאחר מכן נפטרה האישה ממחלתה.

פרנסיס שזה עתה התאלמן הגיש בקשה להסדרת מעמדו מטעמים הומניטריים, ובה הסביר כי הוא בן 59, מתוכן חי 30 שנים בישראל, כי לו נותרו לו קרובים בגאנה וכי מרכז חייו בארץ. אך המלצתה של הוועדה ההומניטרית הייתה שלא להעניק לפרנסיס מעמד בישראל אלא להורות לו לשוב למדינתו.

פרנסיס הגיש ערר על ההחלטה, אך בית הדין לעררים לא התערב. פרנסיס לא ויתר וערער לבית המשפט לעניינים מנהליים. השופט דראל שבפניו התברר הערעור למד היטב את נסיבות המקרה ואת נימוקי ההחלטה של משרד הפנים, ולבסוף הסכים עם פרנסיס.

השופט התרשם מהראיות שהובאו כי מרכז חייו של פרנסיס נמצא לחלוטין בישראל, וזהו הקריטריון החשוב שלא ניתן לו משקל ראוי במהלך הבחינה שערכה הוועדה ההומניטרית. כאשר שיקול זה מתלווה לעובדה שפרנסיס היה בעלה של אזרחית ישראל שנפטרה, מתקיימות נסיבות שאכן מצדיקות מתן מעמד לזר.

החלטת משרד הפנים בוטלה, בית המשפט הורה למדינה להעניק לפרנסיס רישיון לישיבת קבע וחייב אותה בהוצאות בסך 10,000 שקלים. 

עורך דין בעל משרד במתחם הבורסה ברמת גן העוסק בענייני משרד הפנים, הגירה, הסדרת מעמד ואשרות. 03-7506474




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב