דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשמים מטיול באוזבקיסטן 

מאת    [ 12/04/2018 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 2642 פעמים ]

 

אוזבקיסטן נמצאת במרכז אסיה, זאת ארץ של נהרות שיוצאים מהרים נישאים ויוצרים נאות מדבר, לאורך נהרות אלו ובעמקים הפוריים שלרגלי ההרים התפתחו ערי הסחר העתיקות של אוזבקיסטן כגון בוכרה, סמרקנד וחיווה, שלימים נודעו כערי הפלאות של העולם. באוזבקיסטן הייתה תרבות עוד משחר ההיסטוריה. אוזבקיסטן הייתה בתקופות מסוימות מרכז של אימפריה אדירה, תימור לנג שלט מסמרקנד שבאוזבקיסטן על חצי העולם. אוזבקיסטן נמצאת על דרכי הסחר, דרכי המשי מהמזרח למערב, בכל פעם שהסחר העולמי פרח, כמו בתקופות ההלניות והרומאיות, ובתקופה של המונגולים, זה גרם לפריחה של אוזבקיסטן וליצירה בתוכה של תרבות קוסמופוליטית נאורה, זה גרם להפיכת אוזבקיסטן למרכז תרבותי. האסלאם הגיע לפריחה באוזבקיסטן החל מהמאה ה-9, עת נכתבה בה התורה שבעל פה -  על ידי אימאם בוכרי, המתמטיקה יצאה מאוזבקיסטן על ידי אל ג'ברי (שעל שמו האלגברה) במאה ה-10. אסטרולוגיה ומדעי הכימיה פרחו באוזבקיסטן בימי הביניים.

אוזבקיסטן היא ארץ של מרחבים אדירים, מדבריות, נהרות, ערי מוזיאון מהיפות בעולם: חיווה, בוכרה, וסמרקנד, ארץ של בניינים שהעין לא ראתה כמוהם, שווקים ססגוניים, אומנות של עיטור וציור, ומסורות מיסטיות עתיקות.

התרשמתי בטיולי במיוחד מהרקמה האוזבקית ידועה בשם סוזני              ( ,(suzaniשפירושה "עבודת המחט", היא רקמה יפיפייה, צבעונית מאד, המכסה גם משטחים גדולים. רקמת הסוזני נעשית בחוטי משי ואף בחוטי זהב על יריעות מבד כותנה שנארגו בנולים ביתיים. רוחב היריעות אינו עולה על 45 סנטימטר וכדי לקבל רקמה רחבה יותר, נהגו לחבר יחד כמה יריעות. הרקמות נעשו כנדוניה ונחשבו לפריטים יקרים ומיוחדים. לצורך הרקמה חיברו את היריעות בתך מכלב, ציירו את הדוגמא, הפרידו שוב ובנות המשפחה רקמו כל יריעה בנפרד. לאחר סיום הרקמה, חיברו שוב את היריעות, הוסיפו בטנה ושוליים מבד משי. המוטיבים לרקמה מייצגים מזל טוב, בריאות ופוריות. רקמו בחוטי משי והקומפוזיציות מבוססות על מוטיבים של פרחים ושריגי עלים, כמו גן מלבלב – זכר לגן העדן, או עץ החיים. הצבע האדום שולט ברקמות.

באוזבקיסטן התוודעתי למנהיגיה המפורסמים ג'ינגיס חאן ששמעתי עליו גם בישראל, אך גם לטימור לנג ונכדו אולוג בק שלא הכרתי.

ג'ינגיס חאן ששלט במאה ה-11, מייסדה ושליטה הראשון של "אבי האומה" המונגולית. נחשב לאחד מגדולי הכובשים בכל הדורות.

טימור לנג (במקור  Temür פירוש השם "ברזל"). ששלט במאה ה-13, שליט וכובש מונגולי - טורקי, מגדולי הכובשים בכל הדורות, נתפס כ"אבי האומה" האוזבקית. סמרקנד הייתה עירו של טימור.

הידוע מבין ממשיכי דרכו של תימור לנג היה נכדו אולוג בק, ששלט באוזבקיסטן, ובנה ופיאר את הערים בוכרה וסמרקנד. תקופתו נחשבת לתקופת הזוהר של אוזבקיסטן, תקופה שבה פרחו המדעים והאומנויות. אולוג בק עצמו היה מדען ואסטרונום בעל הישגים נכבדים. הוא גם האמין באסטרולוגיה. הוא בנה את מצפה הכוכבים הגדול ביותר בתקופתו שחבר את אוזבקיסטן לאסטרונומיה של הכוכבים,  והקדים את אירופה בחישוביו ביותר מ-300 שנה.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ----------------------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב