דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תעשייה קטנה - אפוקליפסה עכשיו 

מאת    [ 17/03/2018 ]

מילים במאמר: 357   [ נצפה 2247 פעמים ]

חלום התעשייה בישראל הולך ונהיה יותר קשה מיום ליום לתעשיינים הקטנים בישראל.

הנתונים ברורים כמעט לכל מי שמופקד על התעשייה בישראל. רמת הפיריון בישראל היא מהנמוכות ביותר במדינות ה OECD. הנחיתות היחסית של ישראל בתחום התעשייה שאינה היי טק ניכר כמעט בכל ענפי התעשייה. מפעלים בישראל בתחום התעשייה המסורתית משקיעים רק כשליש משיעור המו"פ יחסית למחזורי המכירות של מפעלים דומים בארה"ב. רמת הפיריון לעובד בתחום התעשייה המסורתית בישראל נמוכה ב כ 25% מזו אשר קיימת במדינות ה OECD.

נתונים אלו מתחברים לחלקם של המפעלים הקטנים בתחום התעסוקה בישראל. כלל המפעלים בתחום התעשייה המסורתית(שאינה היי טק) מעסיקים כשני שלישים מסך העובדים בתעשייה בכלל. מתוך אלו שמועסקים בתעשייה המסורתית כ 88% הם מפעלים קטנים שמעסיקים פחות מ 20 עובדים, או בחישוב פשוט, מפעלים קטנים בתעשייה מעסיקים כ 60% מסך העובדים שאינה היי טק בישראל.

מצבם של המפעלים הקטנים בישראל הולך ומדרדר בעקביות מזה מספר שנים. קשה למפעלים אלו להשקיע את המשאבים הנדרשים בציוד חדש, אוטמציה, ובמחשוב כדי להתייעל, קשה למפעלים הקטנים לגייס עובדים חדשים או להחליף עובדים שיוצאים לפנסיה בשל התחרות הקשה עם אחיהם ה"בינוניים" ו ה"גדולים", ותנאי השכר הנמוכים יחסית שהם יכולים להציע בכלל. קשה למפעלים הקטנים לייצא, כי ממילא אינם יעילים יחסית למפעלים בחו"ל, וגם אין להם את המשאבים להשקיע בפיתוחם של שווקי הייצוא.
מתחילת שנת 2017 ועד היום, התחזק השקל יחסית לדולר ב כ 11.5%. נתון זה אינו סטטיסטיקה בלבד למפעלים הקטנים, המשמעות מבחינתם היא שהמוצרים שהם מייצרים יתייקרו באחוז דומה יחסית לאלו שמקורם בייבוא (בעיקר ייבוא מתחרה מסין וטורקיה שבדרך כלל מתומחר בדולרים).

במהלך שנת 2017 החל גידול בהיקפי התקציבים שמוזרמים על ידי המדינה לסיוע לתעשייה במסגרת של מסלולים שונים של מנהל ההשקעות, מנהל סחר חוץ ומסלולים נוספים.סיוע זה ניתן לכלל התעשייה בישראל, ובמיוחד למפעלים באזור הצפון במסגרת "התכנית לפיתוח הצפון", ומגמה זו צפוייה להמשיך ב 2018. המפעלים הקטנים כמעט ולא נהנו מתקציבים אלו עד כה. במסגרת המסלולים שנפתחו על ידי משרד הכלכלה, הסיוע בעיקר התמקד במפעלים הגדולים והבינוניים (שמעסיקים מעל 20 עובדים).לטענת מקבלי ההחלטות, תרומתם היחסית של המפעלים הגדולים והבינוניים גבוהה יחסית למפעלים הקטנים, וסיוע להם יתרום יותר לפיתוח הכלכלה הישראלית. טענה זו קצת תמוהה בהתחשב בכך שהמפעלים הקטנים הם המעסיק הגדול ביותר בתעשייה (ראה נתונים מעלה).

בועז פלד - קפיטל פלוס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב