דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עריקות מהשירות הצבאי - מה השתנה? 

מאת    [ 02/03/2018 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 2657 פעמים ]

לאחרונה עשתה הפרקליטות הצבאית שינוי משמעותי בכל הקשור למדיניות ההעמדה לדין והגשת כתב אישום בגין עבירות של משתמטים מגיוס, עריקים (עריקי בקו"ם, עריקי סדיר ומילואים). 

אז מה השתנה?

תקופת ההיעדרות מהשירות הצבאי התארכה ביחס לתקופות שהיו קבועות בעבר, כך שפחות חיילים יוכתמו ברישום פלילי שעלול  ללוות אותם גם לאזרחות.

במאמר שלפניכם נבחן את השינויים שנעשו בחוק בהתאם לסוגים השונים של היעדרויות מהצבא:

 משתמטים

משתמטים מגיוס אלו כל מי שנקראו לשירות הצבאי ולא התייצבו ביום הגיוס, בין אם לפי צו גיוס אישי שקיבלו ובין אם לפי צו פוקד כללי.

לאלו הוארכה תקופת ההשתמטות ל-540 יום.  כלומר, רק משתמטים הנעדרים מהשירות הצבאי למעלה מ-540 יום יטופלו בדין משמעתי, כחלק מההליך הפלילי שיוגש נגדם בבית הדין הצבאי. מניין הימים במדיניות החדשה הוארך לעומת מדיניות העבר שבה, משתמטים הועמדו לדין פלילי בבית הדין הצבאי לתקופה של למעלה משנה, 365 ימים.  

עריקי בקו"ם

חייל שהגיע ללשכת הגיוס ובמהלך קליטתו לצה"ל, בעודו מוצב בבק"ום התחיל בביצוע עבירה של היעדרות משירות. גם במקרה זה, ישנה הקלה במדיניות.

חשוב לזכור שהחייל עריק מהצבא בתקופה ראשונית, כך שזו הפעם הראשונה בה הוא נעדר משירותו. החייל יישפט בבית הדין הצבאי רק במקרה בו יעדר משירות של למעלה מ-180 ימים.   

עריקי סדיר

חייל שהתגייס לצה"ל, השלים את הליכי החיול והחל במהלך הסדיר שלו לבצע היעדרות משירות, יחשב כ"עריק סדיר". החייל ישפט בבית הדין הצבאי כאשר נעדר משירות למעלה מ-100 ימים מצטברים.

במקרים בהם מדובר על קצינים או נגדים ישנה החמרה בענישה. הם יישפטו בבית דין צבאי ויוכתמו ברישום פלילי כאשר יעדרו משירות למעלה מ-60 ימים.

עריקי מילואים

עריק מילואים הינו חייל שסיים את תקופת הסדיר שלו, נמנה כחלק ממערך המילואים של צה"ל אך לא התייצב לשירות המילואים.

בעבר, לחיילי מילואים אשר נעדרו משירותם למעלה משנה הוגש כתב אישום באופן אוטומטי. כיום, חיילי מילואים זוכים להקלה מסוימת בחוק ובמקביל לתקופת ההיעדרות נבחנת גם מהות השירות, תפקיד החייל ותנאיו ממנו נעדר איש המילואים. בעקבות השינוי והבנה בצורך כי יש לבחון כל עניין לגופו, פחות אנשי מילואים מוכתמים ברישום פלילי.

ענישה על עריקות

חוק השיפוט הצבאי קובע עונש על 15 שנות  מאסר  על "עריקות" וענישה מקלה יותר בעבור עבירת "היעדר מן השירות". כמובן שתקופת המאסר נגזרת מתקופת ההיעדרות, האם זו העבירה הראשונה וכן, התחשבות בנסיבות מקלות, כגון: מצב כלכלי, משפחתי, הבעת חרטה וכו'.

בנוסף, קיים גם רישום פלילי. חייל שהואשם בעריקות ונגזר עליו עונש של 3 חודשים ומעלה יוכתם גם ברישום פלילי שילווה אותו גם בהמשך חייו האזרחיים. חייל שנגזר עליו עונש מאסר מופחת יותר, הרישום הפלילי שלו ימחק לאחר 5 שנים והחשיפה שלו תהיה מוגבלת יותר, כך שפחות גורמים יוכלו להיות חשופים אליו.

השלכות עתידיות

מעבר לעונש שהחייל עשוי לקבל, הוא עלול לסבול מהשלכות ארוכות טווח אשר ישפיעו על המשך החיים האזרחיים שלו.

- רישום פלילי: עבירת עריקות גוררת רישום פלילי. לרישום פלילי ישנה השפעה על הבטחת עתידו של החייל המשוחרר. נחסמות עבורו אפשרויות תעסוקה רבות, רישיון הוצאת נשק או רישיון לנהיגה ברכב ציבורי, הוצאת דרכון זר ואישור כניסה לארצות שונות. (למידע נוסף על רישום פלילי - לחצו כאן)

- הארכת השירות: תקופת המאסר היא תקופה שאינה נמנית במניין ימי השירות הצבאי (או בסלנג "דפוק").  ובכך החייל מאריך את תקופת השירות שלו ויוכל להשתחרר מצה"ל רק לאחר שיסיים את כל תקופת השירות שלו.

- קריירה צבאית: מיותר לציין שחייל שהורשע בעריקות אינו יכול להמשיך בקריירה צבאית.

 אם כך, מעבר לענישה קיימות גם השלכות העלולות להזיק לעתידו של החייל המשוחרר.

ולכן, בתהליך זה ישנה חשיבות קריטית להתייעצות עם עורך דין צבאי. עורך דין המוסמך לייצג חיילים בבית דין צבאי יכול לסייע בקיצור משמעותי של תקופת המאסר, לקיצור בתקופת הרישום הפלילי ואף להביא למחיקתו. 

אל תתמודדו עם המערכת הצבאית לבד!! פנו לעזרה מעורך דין צבאי ותיק ומנוסה בתחום המשפט הפלילי והצבאי. 

עו"ד שלומי ביזק (LL.M, LL.B) מומחה לדין הפלילי מוביל בתחומו. עסק בתיקים פלילים מורכבים שזכו לתהודה ציבורית רבה. עוסק בכל תחומי המשפט הפלילי ומעניק ליווי מקצועי. 050-7719770 www.bizak.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב