פעמים רבות פונים אלינו מעסיקים שמתלוננים על עובדים בעייתים. עובדים שמאחרים בבוקר, לא מבצעים את עבודתם כראוי, מתחצפים, לא לויאליים למערכת, לא נוח לעבוד איתם או שהם מהווים השפעה לא טובה על שאר העובדים. בשלב הזה ברור לנו ולמעסיק שאין ברירה, חייבים לתת לאותו עובד מכתב פיטורין ועדיין, אנחנו פוגשים המון מקרים בהם המעסיק משאיר את העובד הבעייתי, סובל מנזקים שהעובד יוצר לעסק ורק אז מחליט לשחחר אותו ולגייס עובד חדש במקומו.
אז למה בעצם המעסיקים משאירים עובדים בעייתיים בעבודה ולא משחררים אותם?
לפעמים בעלי העסקים מנסים לחסוך את פיצויי הפיטורין, רוב הפעמים פשוט מרגישים תלות בעובד 'אחרי שכבר הבאנו אותו ולימדנו אותו הכל... לא חבל?', לעיתים הם נקשרים אליו ברמה האישית או שהם מפחדים מאובדן הידע שלו או אובדן המיומנות שלו. לפעמים הם פשוט מפחדים מתגובת המערכת. מהניסיון שלי, ברוב המקרים מעסיקים נוטים להשאיר עובדים בעייתיים פשוט בגלל שהם מחפשים שקט תעשייתי ומנסים להימנע מכאב הראש שכרוך באיתור עובדים חדשים, במיוחד כשעובדים עם אמצעי גיוס לא נכונים, או שמנסים להימנע מתהליך הכשרת מחליפים והטמעתם בחברה.
אז מה עושים המעסיקים במקרה כזה? בדרך כלל מחכים. נותנים לו עוד הזדמנות כי 'הוא הבטיח שהוא יהיה בסדר' ומקווים לטוב. מה קורה בסוף? פונים אלינו להחליף אותו, כי הגיעו מים עד נפש. בשלב הזה כמעט אין מעסיק שלא מתחרט על זה שלא עשה את זה קודם. כי בינתיים, בכל רגע שבו אתה משאיר עובד שלא טוב לעסק שלך, העסק ניזוק ובסוף גם חייבים להחליף את העובד, כי הגענו למצב של חוסר ברירה והחששות הקודמים צפים שוב.
לכן, כדאי לא לחכות יותר מדי, כשיש עובד בעייתי אפשר ורצוי לנסות לשמר אותו, אך אם הוא פוגע בעסק –חבל למשוך סתם את הזמן. עם כל החששות והנזקים שיכולים להיגרם על ידי החלפת עובדים, חשוב לזכור שיש כלים מקצועיים רבים להתמודדות עם פיטורין וגיוס עובדים מחדש, וכל חברה שמקצועית בתחום גיוס העובדים, תוכל לסייע לכם בכך בשמחה. מה שחשוב באמת זה לא להשאיר עובד בעייתי בתפקידו, מה שבדרך כלל לא ייגמר בטוב ויצור נזק לעסק. אגב, בסופו שלדבר, כאשר נחליף את העובד הבעייתי בעובד שכן נהיה מרוצים ממנו, תחושו אתם, כמעסיקים, תחושת הקלה גדולה.
חפשו אותנו בלינקדין וננסה לעזור לכם לחפש עבודה בחינם.
*הדברים נכתבים בלשון זכר אך הם מיועדים לנשים וגברים כאחד.